در ابتدا، نوزاد شما نیاز به حداقل ۱۶ تا ۲۰ ساعت خواب دارد. همانطور که رشد می کند، این مقدار به ۱۰ تا ۱۲ ساعت کاهش می یابد. این خواب برای رشد کلی آنها و نیز برای استراحت شما مهم است. اگر فرزند استراحت کافی نداشته باشد، مادر نیز نمی تواند آرامش داشته باشد.

بچه ها وقتی که گرسنه هستند و نیاز به تغذیه دارند، از خواب بیدار می شوند که کاملاً طبیعی است. با این حال، برخی از ترفندها هم وجود دارد که شما می توانید به نفع خود استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما بدون وقفه در شب به خواب می رود.

۱- ماساژ تسکین دهنده و حمام درست قبل از خواب می تواند شگفتی ساز باشد. ماساژ خوب با استفاده از یک روغن معطر، به بچه کمک می کند تا ماهیچه هایش آرام شود. آن��ا با این کار احساس طراوت و تمیزی دارند و به احتمال زیاد بهتر و سریعتر به خواب می روند.

۲- تمیز بودن لباس ها و شکم پر برای قرار دادن نوزاد در شرایط خواب مطلوب ضروری است. پوشک کثیف یا شکم خالی می تواند دلیل اصلی برای بیدار شدن فرزند شما باشد. تغذیه کودک به طور صحیح قبل از خواباندن قطعاً به آنها کمک خواهد کرد تا برای مدت طولانی بخوابند.

۸ ترفند برای خواب راحت کودک
۸ ترفند برای خواب راحت کودک

۳- پخش برخی از موسیقی های تسکین دهنده و یا آواز خواندن برای کودک، نه تنها مهارت های شنوایی او را بهبود می بخشد، بلکه آرامش ذهنی او را نیز برای یک خواب راحت تامین می کند. مادران در طول قرن ها برای نوزادان خود لالایی می خواندند و حالا ثابت شده است که این ترفند همیشه کار می کند.

۴- خنک نگه داشتن اتاق در تابستان و گرم نگه داشتن آن در زمستان (دمای مطلوب) و تاریک کردن اتاق به عنوان یک عنصر کلیدی در خواب راحت مطرح است. خاموش کردن چراغ ها مانع از اینکه کودک از چیزهایی در اتاق پریشان شود، خواهد شد. ترکیب موسیقی با دمای مناسب اتاق و نور کم باعث ایجاد محیط خواب مناسب برای کودک شما می شود.

۵- یک رویه و نشانه خواب برای کودکتان بسازید. این می تواند هر زمان که شما می خواهید شروع شود. وجود یک حالت و نشانه برای خواب باعث می شود که کودک قبل از خواب به وظایف خود بپردازد و این نشانه ها برای کودک شما یادآور این است که زمان خواب است. این نه تنها به خواب بچه کمک می کند، بلکه در کودکان تابعیت از روال و نظم را نیز توسعه می دهد.

۶- از تماس با چشم کودک جلوگیری کنید، زیرا تماس با چشم کودک می تواند آنها را در خلق و خوی پرشور نگه دارد و خواب را به تاخیر بیاندازد. بنابراین، سعی کنید از تماس با چشم و یا صحبت مستقیم با کودک در هنگام تلاش برای خواباندن آنها، خودداری کنید.

۷- نوزاد خود را در زمان خواب آلودگی در رختخواب بگذارید، زیرا این امر به کودک کمک می کند محیط خود را قبل از اینکه به خواب برود بشناسد و قبل از بیدار شدن، تشخیص دهد. قرار دادن آنها در رختخواب پس از خواب، بدان معنی است که آنها در یک محیط ناآشنا بیدار خواهند شد، که خواب آنها را مختل می کند.

۸- کودک خود را درک کنید و سعی کنید که آنچه را که برای هر کودک مناسب است، تشخیص داده و انجام دهید. بعضی از نوزادان با قدم زدن، برخی در ماشین و بعضی ممکن است پس از یک تمرین بدنی، به خوبی بخوابند. لازم است بفهمید که کودک شما در چه حالتی بیشترین آرامش را برای خواب دارد.

اکثر رشد نوزاد در هنگام خواب است، بنابراین لازم است به آنها زمان مناسب خواب داده شود تا سالم باقی بمانند و به خوبی رشد کنند. وقتی آنها به خوبی به خواب می روند، به شما نیز آرامش می بخشند.