پسر من از لحظه ای که متولد شد شبیه پدرش بود، با موهای قهوه ای و لبخندی زیبا. اما این تا زمانی بود که پسرم ۱۴ ماهه شد و بعد از آن واقعا دو برابر شد. همسرم، لری ، از پیاده روی برگشته بود و تمرینات کششی انجام می داد. وقتی شوهرم تازه وارد خانه شده بود پسرم کنار او ایستاده بود، او هر حرکت پدرش را تکرار می کرد، خودش را می کشید و دستانش را به سمت سقف میبرد و به دیوار فشار میداد. من و لری خسته شدیم اما او همچنان جدی تمرین میکرد. از آن لحظه پسرم استاد تقلید کردن شده بود. هر وقت که با تلفن صحبت میکردم او هم کنار من می ایستاد و صحبت می کرد.

یک بار هم وقتی لری مسابقه تلویزیونی را تماشا می کرد با هیجان دست هایش را بالا برد، همین حین پسرم هم هیجانش را نشان داد. گاهی اوقات ما می توانیم برای حفظ لحظات جادویی از دوربین فیلمبرداری استفاده کنیم اما تقلید کردن برای کودکان بیش از یک نمایش است. با تقلید کردن از بزرگسالان در این دوره ی یکساله ی رشد، می توانند مهارت های زیادی را یاد بگیرند.

لیزا نالوون یک متخصص اطفال توسعه و رفتاری در مرکز توسعه کودکان در ریجوود، نیوجرسی، توضیح می دهد: “تقلید برای توسعه توانایی های متنوع از زبان، به مهارت های اجتماعی حیاتی است.

به تقلید کردن فرزندتان توجه کنید
به تقلید کردن فرزندتان توجه کنید

” البته همه بچه ها همه ی حرکات والدینشان را تقلید نمی کنند، دنیل کسلر مدیر کودکان و نوجوانان در مرکز بهداشت کودکان بیمارستان سن جوزف در فینیکس می گوید: بعضی از کودکان زمان زیادی را صرف دیدن و پردازش اطلاعات می کنند تا قبل از اینکه چیزی را انجام دهند. اغلب پسران کوچک از پدرشان و دختران از مادرشان تقلید می کنند. اما بسیاری از والدین پسران خود را می بینند که از رژ استفاده می کنند یا دخترانی که با پدرشان اصلاح می کنند. در سن ۱ سالگی، کودکان نوپا آنچه را که می بینند را انجام می دهند. “

نالوون می گوید:” هویت جنسی معمولا تا سن ۳ سالگی شروع به ظهور نمی کند. ” تقلید از هنگام تولد آغاز می شود – برای مثال، بسیاری از نوزادان، حرکات چهره ای مانند بیرون آوردن زبان را کپی می کنند. هوارد کلاین مدیر رفتاری اطفال در بیمارستان بالتیمور می گوید: کودک یک ساله می داند که کارهایی که او کپی می کند اهمیت دارد. بیشتر بخوانید …   در برابر تقلید کودک یک ساله از رفتار نادرست دیگران چه کنیم؟

پیوند یک به یک علاوه بر این، تا ۱۵ ماهگی، بیشتر کودکان نوپا مهارت های حرکتی و شناختی لازم را برای انجام کارهایی که تقلید می کنند، توسعه داده اند. کودکان در این سن معمولا راه می روند و هماهنگی دست و پا دارند. کودک نوپا چه چیزی را تقلید می کند؟ بخشی از چیزی که تقلید می کند ارتباطی سریع است که بین والدین و کودک صورت می گیرد.

دکتر نالوون در رابطه با رفتار پسرم می گوید: کشش بدن او از لحاظ جسمی ربطی به یک سالگی ندارد، همه چیز در مورد ارتباط او با پدرش است. میریام بلوم از کمبریج ماساچوست میگوید: تقلید کننده ها توجه کمتری می گیرند. وقتی که “نوا” ۱۴ ماهه کلاه زرد مادرش را بر سرش گذاشت و از اتاق بیرون آمد، مادرش او را تشویق کرد و باعث شد نوا کارش را تکرار کند و ما هر دو خندیدیم.

تقلید کردن نیز یک قدم به سوی استقلال است. کودکان نوپا نیز اعمال بزرگسالان را درک می کنند.” وای من میتونم این کارو انجام بدم، من بزرگ نیستم؟ من دوباره این کارو تکرار می کنم.” دکتر کسلر می گوید: آن ها یاد می گیرند که بتوانند کنترل کنند. در نهایت آن ها نه به خاطر تقلید بلکه به خاطر انگیزه شان عمل می کنند. برای کودکان یک ساله، تقلید کردن فرایند چهار مرحله ای را دنبال می کند: تماشا و گوش دادن، پردازش اطلاعات، تلاش برای کپی کردن یک رفتار و تمرین.

وقتی ۱ ساله ها کلمات ساده ای مانند بابا را می گویند، آنها واقعا تقلید صداها را می کنند که در اطراف آنها هستند. با گذشت زمان، پس از تکرار های بی شمار، این اطلاعات را پردازش می کنند. کودکان کلمات را بر اساس حسی که می گیرند بیان می کنند مثل ماما برای مادر.

دکتر کلین می گوید: سپس آنها تمرین را ادامه می دهند تا بتوانند از این کلمه در متن استفاده کنند. تقلید کردن کودکان در خانه در میان اقداماتی که کودکان نوپا مایلند انجام دهند ، اکثرا علاقه به انجام فعالیت های خانه دارند مانند جارو زدن. به عنوان مثال کودکان وقتی مادر یا پدرشان مسواک می زنند یا موهایشان را شانه می کنند در همان حال می توانند آن فعالیت هارا یاد بگیرند و انجام دهند.

هنگامی که کودک شما مثل سایه از شما تقلید می کند نکاتی را باید به یاد داشته باشید:

یک مدل خوب باشید. دکتر کلاین می گوید: “والدین کودکان نوپا تحت نظارت همیشگی هستند. “در طول این دوره رشد حیاتی، مهم است که بهترین رفتار شما را مد نظر قرار دهیم. این که خوب غذا خوردن بهتر است یا سیگار کشیدن!”

ایمنی را اولویت خود قرار دهید. دخترم در ۱۵ ماهگی از آشپزی خوشش آمده بود. وقتی که پشتم به او بود فوری درب ظرف داغ را برداشت. خوشبختانه من او را قبل از صدمه دیدن گرفتم. از آنجا که کودکان نوپا هیچ حس قضاوتی ندارند، کارشناسان به پیشگیری از استرس می اندیشند.

اگر هنوز خانه را برای کودک از لوازم خطرناک خالی نکرده اید الان وقت انجام آن رسیده. درصورت لزوم از منافع خودتان صرف نظر کنید گاهی اوقات داشتن یک تقلید کننده خصوصا وقتی او باعث بی نظمی می شود ناامید کننده است. “عبی” در ۱۸ ماهگی خیلی دوست داشت کارت های اعتباری من را از کیف پولم بردارد، چند بار او را در همین حالت دیده بودم. مجبور شدم برای نگه داشتن محتویات کیف پولم، آن را با یک لوگوی قدیمی با عکس های خانوادگی و کارت های اعتباری منسوخ پر کنم. بلافاصله، عبی شروع به تمرین برخی از مهارت های خرید کرد، امیدوارم کارهای امسال او برای سالهای بعد تکرار نشود!