یک نویسنده با بیان اینکه بچه های امروز قصه هایی با آموزش مستقیم و شعارگونه را پس می زنند، گفت: کودک در داستان باید خودش نتیجه را کشف کند تا لذت ببرد. ظریفه روئین از نویسندگان کشورمان از چاپ اثر جدید خود با عنوان ” ایلیا پسر خوب بابا ” در آینده ای نزدیک خبر داد.

ظریفه روئین گفت: ” ایلیا پسر خوب بابا “مجموعه داستان کودک مشتمل بر ۱۲ داستان است. این کتاب شامل داستان های به هم پیوسته در مورد پسر ۴-۵ ساله ای است که در هر داستان اتفاقی برایش رخ می دهد. احتمالا این داستان ها ادامه دار باشد.

آموزش غیر مسقیم به کودکان با کتاب "ایلیا پسر خوب بابا "
آموزش غیر مسقیم به کودکان با کتاب “ایلیا پسر خوب بابا “

رویین تصریح کرد: در کتاب ” ایلیا پسر خوب بابا ” مسایلی که یک کودک ۴-۵ ساله با آن درگیر است، در قالب داستان بیان شده است به عنوان مثال ایلیا، پسربچه داستان دوست دارد به دیگران کمک کند. او دوست دارد بزرگ شود و کارهای بزرگترها را انجام دهد.

وی با بیان اینکه کتاب ” ایلیا پسر خوب بابا ” یک جور آموزش غیرمستقیم است، عنوان کرد: به شکل غیرمستقیم آموزش هایی در خلال داستان ها به کودک داده می شود. در حال حاضر در عصر ما کودکان نسبت به کودکان قبل متفاوت شده اند. نمی خواهم بگویم هوش بچه های قدیم کمتر بود. الان بچه ها با تکنولوژی آشنا هستند و حرکات شان مدرن تر شده است.

بچه های امروز خیلی زود متوجه بسیاری از چیزها می شوند، به عنوان مثال آنها به سرعت متوجه می شوند که قصه می خواهد چیزی را به آنها آموزش دهد و یا متوجه شعاری بودن داستان یا شعر می شوند و صدایشان درمی آید، در صورتی که سابق اینطور نبود.

نویسنده کتاب هایی همچون” نقاشی ها حرف می زنند “،” ‌استاد فضایلی ” و ” باغ شیشه ای ” اظهار داشت: سابق نویسنده می گفت و حتی مستقیم به پیام هم اشاره می کرد و گاه به طور مستقیم به بچه ها می گفت که فلان کار را انجام دهند.

در حقیقت در قدیم حضور مستقیم نویسنده در داستان ها بود و مشخص بود که می خواهد چه آموزشی به بچه ها بدهد. امروزه این قصه ها جایگاهی ندارند و اگر بخواهیم مثل قدیم قصه بگوییم، بچه ها صدایشان در می آید.

الان باید آموزش ها را به طور غیرمستقیم به بچه ها ارایه دهیم تا بچه ها خودشان کشف کنند. این کشف باعث می شود آنها لذت ببرند. وقتی آنها چیزی را خودشان کشف می کنند، حس می کنند که خودشان نتیجه گیری کرده اند و این مساله حس خوبی به بچه ها می دهد.

روئین خاطرنشان کرد: نوشتن کتاب ” ایلیا پسر خوب بابا ” را در سال ۹۴ آغاز کردم و آن را سال ۹۵ تحویل انتشارات سوره مهر دادم. این داستان ها ابتدا در کیهان بچه ها چاپ می شد. در حال حاضر کیهان بچه ها هر دو هفته در میان چاپ می شود. داستان های کتاب ” ایلیا پسر خوب بابا ” مستقل است، یعنی هر داستان ربطی به داستان قبل و بعد ندارد. فقط شخصیت و خانواده در تمام داستان ها مشترک هستند. اتفاقات در یک داستان تمام می شود و ادامه دار نیست.

این نویسنده با بیان اینکه در کتاب ” ایلیا پسر خوب بابا ” هر داستان نقطه پایان دارد، عنوان کرد: در هر داستان مسئله ای آغاز و به اتمام می رسد، به عنوان مثال در یکی از داستان ها مسئله عینک زدن بیان می شود. بعضی از بچه ها دوست دارند، عینک بزنند. در این داستان بچه ها متوجه می شوند، چشم پزشک باید آنها را معاینه کند و اگر دیدشان مشکل داشته باشد، می توانند از عینک استفاده کنند.

وی با اشاره به چاشنی طنز در داستان های کتاب ” ایلیا پسر خوب بابا ” یادآور شد: این داستان ابتدا برای کیهان بچه ها شکل گرفت. من دیدم این داستان ها قابلیت این را دارد که در قالب کتاب ارایه شود بنابراین دستی بر داستان ها کشیدم و چاپ آنها در قالب کتاب تصویب شد. نوشتن داستان های این کتاب را در خلال کارهای دیگرم انجام می دادم.

روئین اظهار داشت: کتاب ” ایلیا پسر خوب بابا ” برای گروه سنی الف است. این کتاب می تواند توسط خود کودک خوانده شود یا توسط والدین. در واقع این کتاب برای بچه هایی که سواد خواندن و نوشتن ندارند، قابل استفاده است.

وی با اشاره به سختی کار نویسندگان کار کودک و نوجوان گفت: نویسندگان کودک و نوجوان کارشان از یک جهاتی سخت است. آنها باید با دایره واژگانی کم به مسایل کودکان بپردازند، به طوری که داستان یا شعر در حد فهم و درک کودکان باشد. نویسنده و شاعر کودک اول باید خودش را کوچک کند و وقایع و مسایل را از دید کودک ببیند و این کار بسیار سختی است.

برای همین می گویند، نویسندگانی که برای کودک می نویسند کودک درونشان زنده است و شیطنت های کودکانه را در خود دارد. نویسنده و یا شاعر کودک باید دیدی کودکانه داشته باشد تا اثرش بر روی کودکان تاثیر بگذارد.

  به دنبال کتاب مناسب برای گروه سنی متناسب کودکتان هستید؟ بخش معرفی کتاب سایت سرسره را دنبال کنید…

[irp posts=”19304″ name=”معرفی کتاب نی‌ نی دایناسورها”]