رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدابیر اتخاذ شده برای رایگان شدن فرآیند درمان اعتیاد مادران باردار خبر داد و افزود: طبق برنامه ریزی‌ها بناست درمان مادران باردار مبتلا به اعتیاد در طول دوران بارداری و یک ماه بعد از آن در مراکز دولتی درمان اعتیاد کشور به صورت رایگان ارائه شود.

دکتر حمیدرضا فتحی در حاشیه کارگاه آموزشی فرزند پروری همگانی با عنوان «نوجوان سالم من» تعداد زنان باردار مبتلا به مصرف مواد مخدر در سطح کشور را حدود هفت هزار و ۵۰۰ نفر در سال ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون درمان اعتیاد در مراکز غیر دولتی با هزینه یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و در مراکز دولتی کشور با هزینه۸۴۰ هزار ریال انجام می‌شود.

درمان اعتیاد مادران باردار رایگان می‌شود
درمان اعتیاد مادران باردار رایگان می‌شود

به گفته فتحی، به دنبال ��قدامات انجام شده اکنون درمان معتادان در مراکز دولتی درمان اعتیاد کشور برای گروه‌های هدف مانند معتادان تزریقی، کودکان و نوجوانان، مادران باردار و افراد بی‌ بضاعت با هزینه حدود ۴۰۰ هزار ریال صورت می‌گیرد.

فتحی افزود: تلاش بر این است که هزینه درمان اعتیاد مادران باردار از ۴۰۰ هزار ریال نیز پایین‌تر رفته و به صورت رایگان ارائه شود.

در ادامه دکتر فیروزه جعفری، مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در امور زنان و خانواده نیز با بیان اینکه بیشترین زنان و مردان مصرف کننده مواد مخدر در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال قرار دارند، گفت: زنان حدود ۱۰ درصد از جمعیت مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در سال‌های گذشته مصرف مواد مخدر در بین زنان به دلیل تبلیغات کاذب مانند استفاده از شیشه برای کاهش وزن و رایج شدن مواد مخدر جدید و محرک افزایش داشته است.

جعفری ادامه داد: با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته، دوران افزایش مبتلایان به مواد مخدر در بین زنان را پشت سر گذاشته‌ایم و ابتلا به اعتیاد در زنان کشورمان بدین طریق کنترل شده است.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در امور زنان و خانواده گفت: دستاوردهای پیشگیری و کنترل مواد مخدر در حوزه زنان در سال‌های گذشته در کشور مثبت بوده است که تشکیل کمیته زنان از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه به شمار می‌رود.
دکتر جعفری راه اندازی مراکز درمان اعتیاد در استان‌های پر جمعیت، ایجاد مراکز گذری کاهش آسیب اعتیاد ویژه زنان و راه اندازی مراکز درمانی سرپایی و مراکز اقامتی ویژه زنان را از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری رواج مصرف الکل در جامعه گفت: اگرچه هم اکنون مصرف الکل نسبت به گذشته در کشور افزایش داشته است اما اعتیاد به الکل در کشورمان اندک است.

به گفته وی، اعتیاد به الکل وقتی است که باعث بر هم زدن تعادل فرد می‌شود و در زندگی روزمره و رفتارهایش خلل ایجاد می‌کند.