یک گزارش جدید از گروه متخصصین پیشرو اطفال نسبت به خطرناک بودن مصرف کدئین برای کودکان هشدار می دهد.

دکتر Joseph Tobias می گوید: در دهه های اخیر کدئین برای درمان درد و سرفه ی کودکان استفاده می شد زیرا ما فکر می کردیم این ماده کم خطر تر از سایر مخدر هاست.

دکتر Tobias رئیس بخش هوش بری و داروهای آرامبخش در بیمارستان تخصصی کودکان Nationwide در ایالت اوهایو ادامه می دهد: اما پزشکان دریافته اند که فرآیند هایی که طی آن کدئین در بدن جذب می شود، برای کودکان بسیار خطرناک است و ممکن است باعث مرگ آن ها شود.

هر گز از استامینوفن کدئین برای کودکان استفاده نکنید
هر گز از استامینوفن کدئین برای کودکان استفاده نکنید

او توضیح می دهد: کدئین در کبد انسان به مورفین تبدیل می شود اما تفاوت های ژنتیکی بین انسان ها باعث می شود تا کبد بعضی از آن ها بیشتر و بعضی دیگر کمتر مورفین تولید کند. حالا ما متوجه شده ایم که به دلیل همین گوناگونی ژنتیکی، این دارو بسیار خطرناک است.

بچه هایی که کدئین به سرعت در بدنشان تجزیه می شود و به دوز بیش از حد مجاز می رسد، ممکن است تنفسشان کند شود و حتی دیگر نفس نکشند و بمیرند.

بر اساس گزارشی از آکادمی آمریکایی متخصصین کودک (AAP)، نگرانی در مورد کدئین تا سال ها رو به افزایش بود اما این دارو همچنان بدون نسخه ی پزشک و به صورت درمان سرفه در ۲۸ ایالت آمریکا در اختیار مردم قرار دارد. تجویز کدئین همچنان پس از جراحی لوزه ها و آدنوید برای کودکان رایج است. پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی بیش از همه ی دکترها محلول مایع استامینوفن و کدئین را تجویز می کنند. در رده های بعدی دندان پزشکان، متخصصین کودک و پزشک خانواده قرار دارند.

این گزارش در ۱۹ سپتامبر به صورت آنلاین در ژورنال Pediatrics منتشر شده.

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) در سال ۲۰۱۳ میلادی، به تمامی پزشکان نسبت به تجویز کدئین پس از جراحی لوزه ها و آدنونید هشدار داد.

پس از آن که این موضوع خیلی جدی گرفته نشد، AAP  تصمیم گرفت فشار بیشتری نسبت به منع تجویز کدئین به پزشکان وارد کند.

تحقیقی از سازمان غذا و دارو نشان داد که از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۲ میلادی، مصرف کدئین باعث مرگ ۱۰ کودک شده و برای ۳ کودک هم مشکلات حاد تنفسی ایجاد کرده.



دکتر Robert Glatter می گوید: با اینکه آمار مرگ و میر و مشکلات حاد تنفسی نسبت به میزان تجویز این دارو توسط پزشکان بسیار کم بوده، اما همچنان توجه به این موضوع که کدئین یک داروی ایده آل برای کاهش درد نیست، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در همین راستا برخی بیمارستان ها، کدئین را از فهرست داروهای آرامبخش حذف کرده اند.

متآسفانه جایگزین های محدود برای کدئین وجود دارد که روی کودکان اثر بخش باشند. پزشکان در حال حاضر به استامینوفن برای کودکان، ایبوبروفن و آسپیرین اتکا دارند.

دکتر Tobias می گوید: از آن جایی که خاصیت آرامبخشی این داروها نسبت به مخدر ها بسیار کمتر است، پزشکان به والدین توصیه می کنند تا استفاده از این داروها را هر ۶ ساعت یک بار و از ۴۸ ساعت قبل از شروع جراحی آغاز کنند.

دکتر Amy Sniderman، متخصص اطفال در کلینیک Cleveland می گوید: پزشکان می توانند برای کنترل درد شدید از Oxycodone، Fetanyl یا Percocet (اکسی کدن و استامینوفن) استفاده کنند، اگرچه تجویز چنین داروهایی باید در حالت های شدید باشد.

دکتر Sniderman می گوید: این داروها قابل پیشبینی تر هستند. می توان با دوز کم شروع کرد تا واکنش بچه را نسبت به آن دید و به این صورت واکنش بدن او را نسبت به مصرف آن پیش  بینی کرد.

اگر شما هم انواع استامینوفن را در خانه دارید اما در مورد دادن نوع معمولی یا بدون کدئین آن به کودکتان تردید دارید، به جدول زیر توجه کنید.

جدول دوز مصرفی استامینوفن بدون کدئین برای کودکان بر اساس وزن آن ها:

(اعداد برای شربت مایع استامینوفن بر حسب “قاشق غذاخوری” و برای قرص های جویدنی یا بلعیدنی بر حسب “تعداد قرص” است.)

هرگز از استامینوفن کدئین برای کودکان استفاده نکنید
هرگز از استامینوفن کدئین برای کودکان استفاده نکنید