مشارکت دادن فرزندان از طریق تقلید در امور مثبت، نه تنها فریبنده نیست، بلکه روشی است که کودکان تقلید از صفات خوب شما را یاد می گیرند. آنها در این سن اساساً با همین روش همه چیز را یاد می گیرند، از تمیز کردن اتاقشان تا حتی مهربان بودن. آیا کودک خود را در این حال دیده اید که تظاهر می کند یک کفش، تلفن همراه اوست و از همسر خیالی اش برای خرید در راه خانه درخواست هایی مطرح می کند؟ داشتن یک کودک پیش دبستانی درست مثل نگاه کردن خودتان در یک آینه است.

شما در واقع دارید همه جزئیات زندگی خودتان را می بینید که به شما منعکس می شود.

چگونه به کودکان تقلید از صفات خوب را بیاموزیم؟

لورنس کوهن، دکتر و نویسنده “نقش والدین را بازی کردن” می گوید : تقلید یکی از اصلی ترین روش های یادگیری است.

این طرز تفکر کودک شما، هر نوع مهارت زندگی، از مسواک زدن دندان هایش تا درک و استفاده از زبان شما برای تعامل با سگتان را به او می آموزد. توالی معمول این است که یک کودک چیزهایی را در شخص دیگری مشاهده می کند، دقیقاً آن را تقلید می کند و سپس به نوعی آن را تغییر داده و مال خودش می کند.

تقلید طی یک بازی دراماتیک دست به دست می چرخد و منتقل می شود. تخیل بچه شما بی حد و حصر است و او همیشه چیزهای جدیدی را دنبال می کند. او هر آنچه را که می بیند و می شنود، ضبط نموده و سعی می کند از آن در بازی و زندگی اش استفاده کند. کار شما تغییر این روال نیست، بلکه دادن خوراک مثبت در چارچوب همین بستر و کمک به ارتقای مهارت های اوست.

چگونه به کودکان تقلید از صفات خوب را بیاموزیم؟
چگونه به کودکان تقلید از صفات خوب را بیاموزیم؟

چند پیشنهاد که به کودکان تقلید از صفات خوب را بیاموزیم

او را در فعالیت های خود مشارکت دهید

کمک گرفتن از فرزند برای تهیه غذا و یا تعویض پوشک برادر نوزادش بسیار کارامد است. هر چند ممکن است روال کارها را کندتر کند، اما اجازه دهید این اتفاق بیفتد. یک بچه ۳ یا ۴ ساله می تواند خمیر کیک را هم بزند، سفره را بچیند، لباس های شسته شده را مرتب کند، جفتهای جورابها را کنار هم قرار دهد (که یک حرکت عالی برای آموزش مهارت های ریاضی است)، پوشک برای کودک نوزاد بیاورد، اسباب بازی ها را سر جای خود بگذارد، کفشهایش را خودش بپوشد، لباس هایش را خودش انتخاب کند و … .

شما فقط باید به او فرصت و میدان بدهید و در صورت لزوم او را راهنمایی کنید.

میشل بوربا، دکتر، مشاور والدین و نویسنده کتاب مرجع “راه حل های والدین” می گوید : ” یادگیری مهارت های پایه زندگی مانند اینها مهم است، اما فرزند کوچک شما بسیار بیشتر از تصور شما از آنها درک دارد. او ارزش هایی مانند مسئولیت پذیری و مراقبت از کسی که کوچکتر از خودش است را یاد می گیرد و می آموزد که ما در خانواده کنار همیم و با هم کار می کنیم.”

اگر حرف شما را تکرار می کند، آن را تشخیص دهید

مهارت های زبان کودک شما در این سنین شکوفا می شود، بنابراین صحبت کردن و خواندن لغات و دستور زبان با او بسیار سودمند خواهد بود. در مورد چالش استفاده از زبان رسمی و توصیفی به جای کلمات کودکانه برای او نگران نباشید.

او حتی در مورد چیزهای ظریفتری مانند نحوه صحبت بزرگسالان با دیگران نیز درست تفکر و دریافت می کند. البته بدیهی است که شما باید به گفتارتان توجه کنید، اما بدانید موضوع برای کودک فراتر از گفتار شماست. دکتر کوهن می گوید: “پیش دبستانی ها به صدای فانتزی و زیبا واکنش نشان می دهند، بنابراین، رک، متفکر و حساس هستند.” به او کمک کنید تا از سایر بچه ها نیز یاد بگیرند تقلید از صفات خوب کودکان دیگر هم بسیار راه گشا است.

گاهی اوقات دوستان فرزندتان می توانند بهترین الگوها برایشان باشند

اگر دوست او سلیقه غذایی خاصی دارد که اصلاً در خانه شما رایج نیست، بچه شما هم می خواهد از همان بخورد. دوستان تمایل دارند احساسات و به تبع آن فعالیتهایشان را نیز یکسان جلوه دهند، بنابراین ممکن است زمانی بخواهند فقط یک کار خاص را انجام دهند. دکتر بوربا می گوید : “همیشه این یک ایده خوب است که رفتار خوبشان را فارغ از ارزش گذاری، تحسین کنید. شما نباید بگذارید فرزندتان احساس کند که در حال مقایسه شدن است.”

چیزی را که او دوست دارد ببیند، تماشا کنید

بسیاری از نمایش ها و فیلم های تلویزیونی وجود دارد که هدف از آن ها آموزش بچه ها به لحاظ طرز رفتار و خواندن است، اما اگر شما در مورد اهداف آن برنامه ها در حین تماشا صحبت کنید فرزند شما بیشتر به این نکات توجه می کند. گلاسر می گوید: “فرهنگ از تعامل با یک بزرگسال، و نه از یک صفحه تلویزیون آموخته می شود.”

شما ممکن است از آنچه فرزندتان از یک نمایش یا ویدیوی خاص برداشت می کند، شگفت زده شوید، او ممکن است برخلاف اینکه شما از او متوقع هستید تقلید از صفات خوب کاراکترهای آن برنامه را انجام دهد، چیزهای تند و زننده را تقلید کند یا شخصیت «خوب» در آن برنامه، کاراکتری به ظاهر ناپسند باشد و در این شرایط، فرزند شما ممکن است منظور و درس نهایی را درک نکرده و فقط آن رفتار منفی را یاد بگیرد.

دکتر کوهن می گوید: “کودکان جوان ظرافت را دریافت نمی کنند.” شما ممکن است قادر به انتخاب تمام موارد نباشید، اما در این مورد می توانید به راحتی و با کنترل از راه دور، کانال را تغییر دهید.