کتاب های سیاه و سفید «نگاه کن! نگاه کن! » و «سلام دنیا» از گونه کتاب‌ های تصویری سیاه وسفید هستند که برای تقویت حس دیداری نوزادان طراحی شده‌ اند.

حس دیداری آخرین حسی است که در نوزاد به رشد کامل می‌رسد. دریافت‌های دیداری و تحریک سلول‌های مربوط به دیدن، عمیق‌ترین تأثیر را در رشد دستگاه عصبی نوزاد دارد. با تحریک کردن اعصاب دیداری نوزاد، به تدریج سیستم دیداری او رشد می‌کند تا سن یک‌سالگی که به رشد کامل برسد. در ماه‌های نخست تولد، رنگ‌ها نمی‌توانند عصب‌های مربوط به حس دیداری نوزاد را تحریک کنند. بهترین روش تحریک حس دیداری نوزاد استفاده از خط‌ها و طرح‌های سیاه وسفید یا روشن و تاریک یا رنگ‌های متضاد تاریک و روشن است.

تصویرهای کتاب باید با فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی در برابر چشم نوزاد نگه داشته شوند، زیرا تنها در این فاصله است که نوزاد بیش‌ترین و بهترین سیگنال‌ها را در شبکیه چشم خود دریافت می‌ کند.

نخستین کتاب های سیاه و سفید برای نوزادان
نخستین کتاب های سیاه و سفید برای نوزادان

طراح: مینا یوسفی

ناشر: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

قیمت: ۷۵۰۰ تومان

در کتاب سیاه و سفید «نگاه کن! نگاه کن!» طرح‌ هایی از پوست جانوران و تصویری کامل از آن‌ها با دو رنگ متضاد سیاه و سفید دیده می‌شود. همچنین در میان این طرح‌های سیاه و سفید، از لکه‌های قرمز رنگی نیز استفاده شده است؛ چراکه بر اساس شواهد علمی، قرمز از نخستین رنگ‌هایی است که کودک می‌بیند.

در کتاب «سلام دنیا» نیز طرح‌هایی از جانوران و گیاهان و پدیده‌های طبیعی به چشم می‌خورد. در این کتاب مقوایی، افزون بر رنگ قرمز، از دو رنگ اصلی دیگر یعنی زرد و آبی نیز استفاده شده است.

به دنبال کتاب مناسب برای گروه سنی متناسب کودکتان هستید؟ بخش معرفی کتاب سایت سرسره را دنبال کنید…

[irp posts=”18410″ name=”معرفی کتاب ساکت باشید”]