دارو خوردن معمولا برای همه افراد مشکل است و کمتر کسی از خوردن دارو لذت می برد. در این میان بچه های بیمار بیشتر از سایر افراد هنگام خوردن دارو اذیت می شوند.

البته پدر و مادرها هم اگر نگوییم بیشتر از بچه ها، کمتر از آنها اذیت نخواهند شد، برای همین گاهی کارهایی مانند له کردن قرص و مخلوط کردن دارو با آب و مایعات دیگر را انجام می دهند به این امید که فرزند آنها دارو را راحت تر مصرف کند.

گروهی دیگر از والدین هم گمان می کنند کودکان بزرگسالانی کوچک هستند که می توان داروهای بزرگسالان را در اندازه و مقادیر کمتر برای آنان استفاده نمود. در متن زیر نکاتی در رابطه با چگونه به نوزاد دارو بدهیم آمده است که با هم مرور می نماییم.

چگونه به نوزاد دارو بدهیم
چگونه به نوزاد دارو بدهیم

از پزشک در مورد دارو سوال کنید

در مورد دارویی که به کودک تان می دهید از پزشک و یا داروساز سوال کنید که اثر دارو و حساسیت احتمالی آن چگونه است؟ مصرف دارو تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند، چنانچه دارو را در یک نوبت فراموش کردید چه باید بکنید؟ آیا باید دارو را در یخچال نگهداری کرد؟ آیا دارو نسبت به نور و گرما حساس است؟ آیا می توان دارو را با غذا مخلوط کرد یا هم زمان با مصرف دارو از خوردن خیلی چیزها باید اجتناب نمود؟

به عنوان مثال هنگام مصرف آهن باید از خوردن شیر اجتناب نمود چون کلسیم موجود در شیر جذب آهن را کم می کند، در مورد شیرخواران این نکته حائز اهمیت است که آهن در فواصل بین دو شیردهی به بچه داده شود.

برخی داروها اگر با مواد غذایی خاصی مصرف شوند جذب شان بهتر صورت می گیرد مانند آهن که اگر با مرکبات یا سبزیجات مصرف شود جذب آن بهتر صورت می گیرد.

می توانیم بعد از خوردن آهن به کودک مان آبمیوه بدهیم. برخی داروها با معده خالی مصرف می شوند و برخی بعد از غذا، آیا می توان دارو را با آب یا شیر یا نوشیدنی های دیگر مخلوط کرد یا در صورت مخلوط کردن دارو با نوشیدنی ها اثر دارو از بین می رود یا کاهش می یابد.

میزان مصرف دارو مهم است

علاوه بر اینکه باید بدانیم چگونه به نوزاد دارو بدهیم باید در مورد میزان مصرف دارو هم دقت کنید. اگر مثلا میزان توصیه شده دارو یک قاشق چایخوری است و دارو دارای قطره چکان می باشد و اگر با قطره چکان دارو را به بچه بدهید، دارو را راحت تر مصرف می کند، یک قاشق چایخوری را به دقت روی قطره چکان مشخص کنید.

هیچگاه با حدس و گمان دارو را به بچه ندهید، زیرا کودکان بسیار حساس تر از افراد بزرگسال هستند و پزشک میزان دارو را بر حسب وزن و سن کودک تعیین می کند. این توازن را به هم نزنید.

نکات مهم در مورد دادن دارو به کودکان

اگر به مدت طولانی به کودک تان دارو داده اید، ولی اثری از بهبودی مشاهده نمی کنید، خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید و حتما با پزشک مشورت کنید.

دارو را در بسته بندی خودش نگهداری کنید. اگر برچسب دارو را بکنید و دارو را اشتباهی به کودک بدهید و یا در میزان مصرف دارو خطا کنید ممکن است برای فرزندتان مشکل جدی ایجاد شود.

همه قرص ها را نمی توان خرد کرد و برخی در صورت خرد شدن مزه بدی پیدا می کنند و یا حتی ممکن است خراب شوند.

اگر دارو طعم ناخوشایندی دارد حتما با پزشک مشورت کنید و سپس دارو را با آب، شیر یا آبمیوه مخلوط کنید.

زمانی که لازم است فرزند شما دارو را به شکل کپسول مصرف کند، قبل از خوردن کپسول به او مقداری آب بدهید تا بنوشد و با خیس شدن گلو خوردن کپسول راحت تر شود.

خستگی بچه ها در شب بیشتر می شود و خوردن دارو مشکل تر. در مورد ساعت مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

در مورد نوزادان دارو را در سرنگ یا قطره چکان بریزید و در حالی که او را بغل کرده اید و یا روی یک سطح مطمئن قرار داده اید آرام دهان او را باز کرده و دارو را در قسمت عقب دهان خالی کنید.

سعی کنید روند دادن دارو را به شیر خواران سریع انجام دهید تا شیرخوار اذیت نشود و خوردن دارو به تجربه ا ی آزاردهنده برای او تبدیل نشود.

هنگام خوردن دارو با کودک حرف بزنید و فضای شادی برایش فراهم کنید و موزون صحبت کنید.

قبل از اینکه کودکتان بیمار شود با خرید اسباب بازی هایی به شکل و شمایل پزشکی و درمانی همچون سرنگ پلاستیکی و… به بازی دکتر و بیمار روی بیاورید تا ذهن کودک آماده شود.

هنگام دادن دارو به بچه ها از قدرت تخیل خود استفاده کنید و داستان های ساختگی و یا داستان های دوران کودکی خود را تعریف کنید، البته اگر هنگام صحبت کردن موزون یکی دو حرف را اشتباه تلفظ کنید، حواس کودک کاملا از دارو منحرف و به اشتباه شما جلب می شود.

به هیچ وجه کودک را گول نزنید و دارو را شکلات ننامید و مناسب با سن کودک برای او توضیح دهید. خیلی وقت ها علت مقاومت کودکان برای خوردن دارو به علت عدم آگاهی آنان از فواید دارو است. متناسب با سن کودک برایش توضیح دهید، چرا دارو را بهتر است مصرف کند.

هیچ گاه دهان کودک را به زور باز نکنید تا به او دارو بدهید.

هرگز دارو را در یک لیوان بزرگ شیر یا آبمیوه حل نکنید، چون اگر کودک شما کل محتوای لیوان را ننوشد داروی کافی به بدنش نمی رسد.

به هیچ وجه کودک را فریب ندهید و بدون اطلاعش به او دارو ندهید، چون ممکن است موجب مقاومت بعدی او در خوردن غذاهای عادی هم بشود.

اگر کودک شما نتوانست دارو را در معده نگه دارد و آن را استفراغ کرد با پزشک تماس بگیرید. شاید راهکار مناسب دیگری مانند تزریق سرم، آمپول یا شیاف و… را تجویز کند.

برای اینکه کودک راحت تر دارو را بخورد، می توان با یک نمایش ساختگی مقداری از دارو را به عروسک محبوب داد تا کودک بفهمد خوردن دارو کار عجیبی نیست.

در صورتی که کودک شما به اندازه ای بزرگ است که می تواند خودش دارو را بخورد اجازه دهید با نظارت شما این کار را انجام دهد.

اگر کودک برای خوردن دارو مقاومت کرد، برای مدت کوتاهی به او استراحت بدهید و او را در آغوش بگیرید و به او محبت کنید و از او بخواهید در خوردن دارو به شما کمک کند.

بلافاصله بعد از خوردن دارو سراغ جمع کردن دارو نروید و پس از خوردن دارو از کودک تشکر کنید و ابراز خوشحالی نمایید.