نوزاد بیشترین زمان خود را در طول یک شبانه روز در خواب به سر می برد. اکثر نوزادها هجده ساعت از بیست و چهار ساعت شبانه روز را در خواب سپری می کنند. بنابراین خواب نوزاد حائض اهمیت ویژه ای است و به همین دلیل والدین باید جایگاه گرم و نرم و راحتی برای نوزاد در نظر بگیرند.

در این مقاله از سایت سرسره مطالبی در زمینه نیاز نوزاد به تخت یا گهواره شخصی را به شما ارائه می دهیم: از آن جا که نوزادان خیلی زیاد می خوابند و اکثر ساعات عمر خود را در خواب به سر می برند والدین باید یک جایگاه اختصاصی امن برای نوزادان در نظر بگیرند.

آیا نیاز است نوزاد را داخل گهواره بخوابانید؟
آیا نیاز است نوزاد را داخل گهواره بخوابانید؟

مثلا یک تخت کوچک یا یک گهواره مخصوص نوزاد. گهواره یا تخت کوچک را با ملحفه، تشک و بالش های نرم با پارچه های نخ ضد حساسیت بپوشانند تا زمانی که نوزاد آن جا می خوابد احساس آرامش کند. این گهواره ها مزیت هایی دارند مثلا این که سبک و قابل حمل هستند و همچنین فضای کمی را اشغال می کنند.

بسیاری از متخصصان نوزادان موافق استفاده از تخت نوزاد هستند زیرا آن ها معتقدند زمانی که مادر برای شیر دادن به نوزاد بر می خیزد و از روی تخت خود به سمت تخت او می رود مطمئنا هوشیارتر می شود و همین امر باعث ایجاد امنیت برای نوزادان است زیرا آمارهایی از خفگی نوزادان نشان می دهد که کم توجهی یا خواب آلودگی مادران نیز در خفگی نوزادان تاثیر گذار است.

دلیل دیگر این که خوابیدن نوزاد روی تخت پدر و مادر خطرناک است زیرا ممکن است دست و پای والدین روی نوزاد افتاده و باعث ایجاد خفگی شود. بنابراین بهتر است یک تخت نوزاد با استاندارهای لازم را برای نوزاد خود تهیه کنید که این استانداردها عبارتند از داشتن یک پایه محکم، داشتن سطحی صاف و داشتن تشک محکم و استوار.

یادتان باشد نباید داخل تخت اسباب بازی قرار دهید یا از بالای تخت عروسک آویزان کنید زیرا این کار خطرناک است و ممکن است باعث ایجاد مشکل برای نوزاد شما شود.