در کنار تمامی نکاتی که برای تربیت فرزندان خود باید در نظر بگیرید، باید یاد بگیرید به فرزندتان محبت کنید و روابط خود را با او مستحکم کنید. همراه ما باشید، در این مقاله با ۷ نکته برای تقویت رابطه والدین و فرزندان آشنا می‌شوید.

۱. در کنار هم غذا بخورید بسیاری از مطالعات انجام‌شده در مورد روابط والدین و فرزندان نشان می‌دهند که کنار هم بودن اعضای خانواده، هنگام صرف وعده‌های غذایی اصلی، تأثیر مستقیم و مثبتی روی رشد کودکان دارد. بهبود سلامتی و عادت‌های غذایی، بهبود مهارت‌های اجتماعی و احساسی و روانی، رفتار مطلوب کودکان و حتی پیشرفت تحصیلی، از مزایای غذاخوردن به‌صورت خانوادگی و دسته‌جمعی است.

۲. در مورد روزتان باهم صحبت کنید زمان صرف شام و قبل از خواب بهترین فرصت برای صحبت با فرزندان‌تان، در مورد روزی است که پشت سر گذاشته‌اند. از فرزندان خود سؤالاتی در مورد آن روز بپرسید تا بتوانند با جزئیات پاسخ شما را بدهند. مثلا: «بهترین بخش امروز چی بود؟» یا «امروز چه اتفاق جالب و خنده‌داری برات افتاد؟» فراموش نکنید که شما هم باید در مورد روز خود به‌ آنها بگویید، اینکه با چه مسائلی مواجه شدید و چگونه برای حل آنها برنامه‌ریزی کردید یا در مورد اتفاق‌های خوب آن روز برای فرزندان‌تان توضیح دهید. هنگامی که شما نیز با فرزندان‌تان در مورد روز خود صحبت می‌کنید در واقع به او نشان می‌دهید که برای او به‌عنوان یک انسان ارزش قائل هستید و او مورد اعتماد شماست. به این ترتیب رابطه‌ی شما با فرزندتان قوی‌تر خواهد شد و او می‌فهمد که برای شما مهم است.

۷ نکته برای تقویت رابطه والدین و فرزند
۷ نکته برای تقویت رابطه والدین و فرزند

۳. با هم بازی کنید بازی و انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده در کنار فرزندان‌تان، یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد صمیمیت و استحکام رابطه‌ی بین شما و آنهاست. می‌توانید با هم بیرون بروید و دوچرخه‌سواری یا فوتبال بازی کنید. می‌توانید بازی‌های آموزشی انجام دهید و در کنار سرگرمی، به افزایش مهارت‌های یادگیری و اجتماعی فرزندان خود بپردازید. اینکه شما در کنار فرزندان خود مشغول بازی و سرگرمی باشید، مهمتر از نوع بازیِ انتخابی شماست.

می‌توانید باهم کاردستی درست کنید، یا یک دسر یا غذای ساده تهیه کنید یا اینکه بعد از تماشای یک برنامه‌ی کودک، همراه فرزندان‌تان آن را تحلیل کنید. به هر حال کاری را انجام دهید که برای هردوی شما جذاب و لذت‌بخش باشد و موجب ارتباط شما شود، درست مثل زمانی که با همسر یا دوستان صمیمی خود به تفریح و سرگرمی می‌پردازید.

۴. فرزند خود را در آغوش بگیرید نوازش و در آغوش گرفتن فرزندان علاوه بر اینکه باعث ارتباط و استحکام روابط می‌شود، طبق مطالعات انجام شده احتمال ابتلا به بیماری را در شما و فرزندتان نیز کاهش می‌دهد. پس فرزندتان را در آغوش بگیرید و به او نشان بدهید که چقدر دوستش دارید.

۵. برای هم احترام قائل شوید بچه‌ها گاهی ممکن است عصبی شوند و اشتباهاتی انجام دهند. اما شما در جایگاه پدر یا مادر باید این نکته را بدانید که برخورد محترمانه با کودک‌تان در موارد این چنینی، یکی از اصول مهم در تربیت کودک به حساب می‌آید. اگر فرزند شما کاری کرده که از نظر شما نیاز به تنبیه و هشدار دارد، این هشدار باید همراه با مهربانی و آرامش باشد. تجربه نشان می‌دهد که تنبیه بدنی و فریاد زدن بر سر کودک، نه‌تنها تأثیری ندارد بلکه به رابطه‌ی میان شما و او نیز آسیب می‌رساند.

 به کودکان‌تان یاد بدهید که از عباراتی مثل «لطفا» و «متشکرم» استفاده کنند، شما نیز، هنگام صحبت با‌ آنها از عبارات مؤدبانه استفاده کنید. رفتار و گفتار محترمانه فقط برای بیرون از خانه نیست. برخورد همراه با احترام و صمیمت در داخل خانه، نه‌تنها شما را به یکدیگر نزدیکتر می‌کند،‌ بلکه خانه را به محل آسایش و آرامش والدین و فرزندان تبدیل می‌کند.

۶. به فرزندان‌تان اجازه دهید به شما کمک کند بچه‌ها از این که مفید واقع شوند، لذت می‌برند. بنابراین هنگامی که شما انجام کاری را به آنها واگذار می‌کنید یا مسئولیتی برعهده‌ی آنها می‌گذارید، می‌توانید حس اعتماد به نفس را در فرزند خود تقویت کنید و باعث می‌شوید که او خود را فردی مفید و مؤثر بداند. به‌ آنها یادآور شوید که چقدر بابت کمکی که به شما می‌کنند، از آنها ممنون هستید و از کارشان تعریف کنید. این تکنیک علاوه بر ایجاد روابط صمیمی بین شما و فرزندتان، باعث می‌شود که کودک مسئولیت پذیری داشته باشید و او از کمک به دیگران لذت ببرد.

۷. عشق و علاقه‌تان را هر روز به فرزندتان ابراز کنید هر روز با انجام بعضی کارهای کوچک عشق خود را به فرزندتان نشان بدهید. مثلا یک یادداشت برای او در ظرف غذایش قرار دهید، برای باهم بودن در تعطیلات آخر هفته برنامه ریزی کنید و هنگامی که با شما صحبت می‌کند تمام توجه خود را به فرزندتان معطوف کنید. با همین ترفندهای به‌ظاهر کوچک رابطه‌ی بین شما و فرزندتان بهتر و دوستانه‌تر خواهد شد. هر روز به او یادآور شوید که چقدر برای شما عزیز و ارزشمند است تا رابطه‌ی او با شما عمیق و آسیب‌ناپذیر باشد.