نمایشگاه کودکان کار و موزه که از روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ خورشیدی ، در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران گشایش یافت ، نشان از فعالیت های این گنجینه در حوزه ارایه خدمات عام المنفعه به جامعه به ویژه طبقات کم برخوردار و نیازمند داشت .

برنامه های ویژه کودکان در ۶ سال گذشته ، یکی از فعالیت های مهم کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می آمده است . این رویکرد فرهنگی اما در دو سال اخیر ، رنگی دگرگونه به خود گرفته ، این بار نه برای کودکانی که از نعمت تحصیل و بازی برخوردارند ، که برنامه هایی ویژه برای کودکانی تدارک دیده شده که به دلیل شرایط ویژه خود و خانواده شان ناچارند برای تامین هزینه های زندگی ، بیشتر ساعت های روز را کار کنند و فرصتی برای تحصیل ، بازی و لذت بردن از زندگی ندارند.

برنامه های فرهنگی و کارگاه های آموزشی کتابخانه و موزه ملی ملک برای کودکان کار ، در قالب کارگاه هایی عملی به اجرا درآمده است ؛ از کارگاه ضرب سکه و کلاژ آثار کمال الملک تا عروسک سازی و قصه های شاهنامه . نمایشگاه کودکان کار و موزه ، بخشی از دستاوردهای مادی و معنوی این کارگاه ها در آستانه دید علاقه مندان گذاشته شد .

در بخشی از نمایشگاه مرحله های فعالیت ها با کودکان کار توضیح داده شد ؛ این که چه کارگاه هایی برگزار و چه بازخوردهایی از کودکان در هر مرحله دریافت شده است . بخشی دیگر از نمایشگاه ، به تصویرهایی از کارگاه ها اختصاص داشت . در کنار این ها عروسک هایی به نمایش گذاشته شد که کودکان در زمان برگزاری کارگاه های گوناگون به ویژه کارگاه قصه گویی شاهنامه و روایت قصه زال و رودابه ، با بهره گیری از تکه های پارچه ساخته‌ بودند . این عروسک ها در فضایی الهام‌گرفته از محیط کار این کودکان به نمایش گذاشته شدند .

بخشی دیگر از نمایشگاه به ارایه نظرهای کودکان درباره موزه ، پیش و پس از بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک اختصاص یافت و همراه با آنها نقاشی های کودکان از موزه به نمایش گذاشته شد .

زمان : شروع از پنجشنبه ۱۴ مرداد تا آخر آبان

ساعت : ۸:۳۰ تا ۱۶:۱۵

مکان : موزه ملک

نشانی : تهران، خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد ( باغ ملی )

نمایشگاه کودکان کار و موزه
نمایشگاه کودکان کار و موزه

نمایش ها و رویدادهای کودکانه این ماه را با این لینک دنبال کنید…

[irp posts=”21293″ name=”جشن روز جهانی کودک در دهکده میشا”]