با توجه به نتایج یک آزمایش جامع بالینی و ثبت نام بچه های طیف مبتلا به اختلال اوتیسم (ASD) در موسیقی درمانی ، در مهارت های اجتماعی آنان بهبودی دیده نشد.

یافته های ناامید کننده ای که این ماه در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، بر اساس یک مطالعه بیش از ۳۵۰ کودک ۴ تا ۷ ساله در ایالات متحده، استرالیا، بریتانیا، اسرائیل، برزیل، ایتالیا، کره، نروژ و اتریش است. در طول آزمایش برای همه کودکان مراقبت های استاندارد اوتیسم لحاظ شده بود. علاوه بر این، نیمی از کودکان موسیقی درمانی یک نفره دریافت کردند.

موسیقی درمانی به بهبود اوتیسم کمک نمی کند
موسیقی درمانی به بهبود اوتیسم کمک نمی کند

موسیقی به رشد مهارت‌های اجتماعی کمکی نمی‌کند

محققان پس از ۵ ماه درمان دریافتند، کودکان تحت موسیقی درمانی، در آزمون مهارت های اجتماعی با سایر کودکان تفاونی ندارند.

موسیقی درمانی شامل آموزش حرفه ای برای کمک به کودکان است که موسیقی را به صورت خودنمایی با آواز یا نواختن یک موسیقی اجرا می کنند. بر طبق این مطالعه، ایالات متحده حدود ۷۰۰۰ درمانگر موسیقی دارد.

اما سوال این است که اگر شما یک کودک مبتلا به اوتیسم دارید، آیا نباید به موسیقی به عنوان گزینه ای برای درمان تمرکز کنید؟

لزوماً اینگونه نیست. برای شروع، این مطالعه کامل نبود. محاسبه اثربخشی درمان دشوارتر از اینهاست که به وضوح بدانیم که دارو چگونه عمل می کند و درمان چقدر دقیق است و ممکن است بسته به نوع درمانگر و گیرنده متفاوت باشد. کما اینکه سایر تحقیقات موسیقی درمانی را برای کودکان مبتلا به اوتیسم مثبت ارزیابی کرده اند، اگر چه این مطالعات اغلب کوچکتر و با کیفیت پایین تر می باشند.

کریستین گلد، نویسنده ارشد، به نقل از رویترز گفت: حتی اگر موسیقی درمانی مهارت های اجتماعی اطفال را بهبود ندهد، می تواند زندگی آنها را به شیوه های دیگر، از قبیل فراهم آوردن شادی و اجازه دادن به آنها برای علاقه مندی به موسیقی، غنی سازی کند، با اینکه در عین حال، یافته های این مطالعه اطمینان حاصل می کند که موسیقی درمانی نباید بخشی از برنامه درمان فرزند شما باشد.