مطالعات جدید نشان می دهد وجود اسباب بازی زیاد ، تمرکز و خلاقیت کودک را کم می کند. تعطیلات زمان مناسبی برای ساختن خاطرات است، اما در بسیاری از خانواده ها، تعطیلات به معنی عجله برای چسبیدن به علایق زودگذری مانند لباس، اسباب بازی و … در لیست علایق فرزندانشان است.

در حال حاضر خبر جدید برای والدینی که زرق و برقها و تبلیغات کاذب بازار را درک می کنند، این است که یک مطالعه جدید از دانشگاه Toledo در اوهایو نشان می دهد که اسباب بازی زیاد باعث کاهش کیفیت بازی در کودکان نوپا است. بر طبق این مطالعه، داشتن اسباب بازی های کمتر برای کودکان، باعث تمرکز بیشتر و مشارکت در بازیهای خلاقانه و تخیلی است. تاثیر اسباب بازی زیاد در محیط بازی بر روی کودکان نوپا قرار است در تعدادی از مجلات با مضامین رشد و بالندگی کودکان منتشر شود. وجود اسباب بازی های کمتر، به نظر می رسد، نتیجه بهتری داشته و در نهایت، توسعه شناختی عمیق تری ایجاد می کند.

اسباب بازی زیاد ، تمرکز و خلاقیت کودک را کم می کند
اسباب بازی زیاد ، تمرکز و خلاقیت کودک را کم می کند

محققان ۳۶ کودک نوپا را در سنین ۱۸ تا ۳۰ ماه در محیطهای بازی آزاد رصد کردند. به هر یک از کودکان نوپا ۴ یا ۱۶ قطعه اسباب بازی داده شد. این مطالعه گزارش می دهد که تفاوت کیفی قابل توجهی در کیفیت بازی کودکان نوپا در این دو وضعیت متفاوت وجود دارد. نظر به بازی پایدار و انواع رفتارهای بازی، کودکان نوپای دارای فقط ۴ قطعه، کیفیت بیشتری را در مقایسه با گروه ۱۶ تاییها ارائه کردند.

در اصل، وقتی چند قلم محدود از اسباب بازی به آنها داده شد، کودکان نوپا با شیوه های متنوع تر و مدت زمان بیشتر بازی می کردند. در واقع نتایج این مطالعه، نظر متخصصین متعددی را که در سالهای اخیر نظریه ایجاد محوطه های بازی ساده و حتی بدون اسباب بازی برای کودکان را ارائه داده اند، تایید می کند. جوشوا بکر، در کتاب “بدون ابهام درباره کودکان و نوجوانان”، تعدد اسباب بازی ها را به عنوان عامل حواس پرتی توصیف می کند. وی در پاسخ به یافته های جدید نوشت: ” خودتان تصور کنید که وقتی صدها مدل از اسباب بازی در خانه های ما وجود داشته باشد، چه اتفاقی می تواند برای کودکان بیفتد.”

الکسیا متز، یکی از محققان در مطالعه Toledo، یادآور شد که همه شرکت کنندگان در هر دو شرایط – چهار و ۱۶ اسباب بازی – در روزهای مختلف و به صورت تصادفی انتخاب شده بودند تا تاثیر تغییرات محیطی و تنوع و اختلاف ذاتی در میان کودکان، اختلالی در نتایج ایجاد نکند. هنگامی که به کودکان ۱۶ اسباب بازی داده شد، متز و همکارانش توانستند پرتی حواس و انحراف تمرکز را مشاهده کنند: “نتایج این مطالعه نشان می دهد که اسباب بازی زیاد ممکن است حواس پرتی ایجاد کند. بچه های دارای چهار اسباب بازی در دوره های طولانی تر بازی می کنند.”

اسباب بازی زیاد ، تمرکز و خلاقیت کودک را کم می کند
اسباب بازی زیاد ، تمرکز و خلاقیت کودک را کم می کند

کودکان با چهار اسباب بازی یک و نیم برابر بیشتر با اسباب بازیها تعامل داشتند که نشان می دهد که بچه های کوچک به احتمال زیاد، روش های پیچیده تر و پیشرفته تر بازی با اسباب بازی ها را در زمان کمتر بودن آنها، راحت تر پیدا می کنند. این افزایش ور رفتن با یک اسباب بازی خاص، پیامدهای مثبتی را برای بسیاری از جنبه های رشد کودک به همراه دارد از جمله گسترش تخیل، خود بیانی، مهارت های فیزیکی مانند هماهنگی حرکتی خوب و توانایی حل مسئله. البته این بدان معنا نیست که والدین باید اسباب بازی های کودکان خود را کنار بگذارند یا آنها را از لیست خرید خود حذف کنند.

اما، انعطاف بیش از حد و صرف بیش از حد وقت در خرید هدیه برای کودکان، به ویژه کوچک تر ها، ممکن است ارزش فکر کردن به این سوال را داشته باشد که آیا این کودک واقعاً به این مورد نیاز دارد؟ آیا زمان صرف شده برای بازی او را ارضاء می کند یا به سادگی برای یک یا دو هفته استفاده کرده و سپس به کناری پرت می شود؟ بدون تردید از والدین گوناگون شنیده اید که : «بچه های من اسباب بازی های زیادی دارند و با آنها بازی نمی کنند. شاید شما خودتان نیز به این موضوع، اقرار کرده اید.”

اسباب بازی زیاد ، تمرکز و خلاقیت کودک را کم می کند
اسباب بازی زیاد ، تمرکز و خلاقیت کودک را کم می کند

خاطرات ارزشمندتر از هدایا هستند وقتی که خرید ایام تعطیلات خود را انجام دادید، در نظر بگیرید که برخی اوقات به جای بازی با اسباب بازی یا ابزارهای دیگر، کمی به عقب برگردید و آیین ها و سنت ها را برای بچه ها احیا کنید و آنها را گرامی بدارید. یک فیلم خاطره انگیز ببینید، یک کیک بپزید و یا یک وعده غذا برای ایام تعطیلات آماده کنید.

تحقیقات نشان می دهد که والدین باید در فعالیت هایی فراتر از صرفاً مادی سرمایه گذاری کنند. توماس گیلویچ، روانشناس دانشگاه کورنل متوجه شد که مردم در فرآیندهای ذهنی خود، تجارب قابل استنادتری نسبت به هدیه های مادی کسب می کنند. او کشف کرد که مردمی که با دادن هدایایی مانند بلیط کنسرت یا هواپیما یک پایگاه روانی محکم می سازند، سطح بالاتری از خوشبختی و شادی نسبت به کسانی دارند که پول را صرف خرید اشیاء می کنند. سعی کنید انتخابتان برای صرف هزینه پولی و زمانی، در رخدادها و فعالیت های آزاد مانند راه رفتن و یا رانندگی در اطراف جاده های زیبا و دیدن خانه های خارج شهر باشد، کمتر هدیه مادی بدهید و بیشتر خاطره بسازید.