پوست کودکان ۵ برابر نازک‌تر و لطیف‌تر از بزرگسالان است و دقیقا به همین علت است که بسیاری از موادی که به پوست یک بزرگسال آسیبی نمی‌رسانند، ممکن است در تماس با پوست یک کودک فاجعه‌ آفرین باشند. در ادامه به ۵ نکته مهم برای مراقبت از پوست کودکان می پردازیم.

۱- یکی از کارهای مهم، شستشوی پوست کودک است اما برخلاف تصور عموم، اگر فرزندتان هنوز نوزاد است، به‌خصوص در فصل‌های سرد، حمام کردن هر روزه او تاثیرات نامطلوبی دارد.

نوزادان نباید بیشتر از ۳ نوبت در هفته حمام شوند چرا‌که به گفته پزشکان، نوزادانی که والدینشان آنها را به‌طور مکرر حمام می‌کنند، دچار مشکلات پوستی شدیدی مانند اگزما می‌شوند. بهترین زمان استحمام صبح یا در انتهای روز، قبل از تغذیه است که پس از آن نوزاد شیر بخورد و بخوابد.

۵ نکته برای مراقبت از پوست کودکان
۵ نکته برای مراقبت از پوست کودکان

۲- به‌تدریج که کودک بزرگ‌تر می‌شود می‌توانید او را روزانه حوالی زمان معینی حمام کنید زیرا حمام کردن روزانه به‌خصوص در هوای گرم به کودک احساس آرامش و طراوت می‌دهد.

۳- شوینده‌های کودک باید بسیار ملایم باشند چراکه چربی پوست کودکان کمتر از بزرگسالان است. صابون و شامپوی بچه به‌دلیل pH خنثی موجب تحریک و سوزش چشم نمی‌شود و بین شوینده‌ها، ملایم‌ترین ترکیب را دارد. پوست لطیف کودک پس از حمام دچار خشکی می‌شود.

برای پیشگیری از آن می‌توانید چند قطره روغن بچه را در وان کودک بریزید و کودک را با این آب آبکشی کنید یا پس از حمام کردن و قبل از خشک کردن، مقداری روغن بچه را به پوست خیس او بزنید. هنگام خشک کردن کودک لابلای چین‌های اندام‌های او را با دقت کافی تمیز کنید.

۴- لباس کودک را با صابون‌های مخصوص بچه بشویید و از شستن با پودرهای لباسشویی و نرم‌ کننده‌های لباس خودداری کنید زیرا این مواد برای پوست او حساسیت ایجاد می‌کند. اگر امکانش را دارید لباس‌های شسته‌شده کودک را برای خشک شدن در معرض آفتاب قرار دهید.

۵- اگر با التهاب پوست محل پوشک که می‏تواند منجر به سوختگی، خارش و درنتیجه به هم خوردن آرامش و خواب او شود روبرو شدید، پای بچه را با آب گرم و صابون مخصوص بدن نوزاد بشویید و با دستمال نرم خشک کنید.

حوله را روی پوست نکشید زیرا می‌تواند باعث تشدید ضایعات پوستی شود سپس با پمادهایی که مخصوص سوختگی پای کودک است، چرب کنید. بهتر است تا وقتی که سوختگی بهبود یابد از پوشک‌های بزرگ‌تر از اندازه استفاده کنید و شورت‌های لاستیکی تنگ به کودک نپوشانید.

[irp posts=”8979″ name=”بیماری‌ های رایج پوستی در نوزادان”]