شرکت در بازی‌ های گروهی ، علاوه بر ایجاد سرگرمی، رشد فکری باعث تخلیه هیجانات روحی مثبت در نوجوانان می‌ شود و آن‌ ها را برای مسئولیت پذیری در بزرگسالی آماده می‌کند.

حمیدرضا رحمانی کارشناس مسائل دینی و مذهبی اظهار داشت: کسب استقلال، دریافت احترام، پیدا کردن دوست و برقراری روابط صمیمانه با دوستان و داشتن تعریف مشخص از خود که همان هویت یابی است مهمترین مسایل دوران نوجوانی هستند.

تخلیه هیجانات روحی نوجوانان با بازی‌ های گروهی
وی تصریح کرد: در این دوره؛ ذهن نوجوان تشنه این است که با مسایل تخیلی دست و پنجه نرم کند و در بازی‌هایی شرکت کند که قدرت تخیل و انعطاف پذیری ذهن او را بیشتر می‌کنند.

حجت السلام و المسلمین رحمانی خاطر نشان کرد: استفاده از وسایل بازی که ذهن نوجوانان را درگیر می کنند و مهارت آن‌ها را افزایش می دهند در این دوره مناسب تر است.

تخلیه هیجانات روحی نوجوانان با بازی‌ های گروهی
تخلیه هیجانات روحی نوجوانان با بازی‌ های گروهی

کارشناس مسایل دینی و مذهبی افزود: شرکت در بازی های گروهی ، علاوه بر ایجاد سرگرمی باعث تخلیه هیجانات روحی مثبت در نوجوانان می‌شود که به همین منظور انجام بازی های گروهی نسبت به بازی های انفرادی بیشتر مورد تاکید است.

حجت السلام و المسلمین رحمانی خاطرنشان کرد: تماشای فیلم‌های خوب، خواندن کتاب‌های جذاب، علمی و هنرمندانه می تواند در پر کردن اوقات فراغت نوجوانان موثر باشد.

این کارشناس مسایل مذهبی با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای دوره‌ نوجوانی، نیاز به شناخت خود و هویت یابی، درک بهتر از خود و رسیدن به مرحله خود آگاهی است، افزود: در این دوره، نوجوان گاهی به اموری که با واقعیت هم خوانی ندارند متوسل می شود، گاهی مواقع نوجوان خود را از دنیای واقعی جدا می‌کند و در مورد مسایل خیالی و فرضی بحث و تبادل نظر می کند.

تخلیه هیجانات روحی نوجوانان با بازی‌ های گروهی
تخلیه هیجانات روحی نوجوانان با بازی‌ های گروهی

 

وی با اشاره بر اینکه نوجوان می تواند شرایط فعلی خود را کنار بگذارد و شرایط دیگری را برای خود تصور و تخیل کند، افزود: علاوه بر بازی های گروهی استفاده از ابزارهای هنری، لوازم فنی و حتی دفترچه ی خاطرات را می توان در رشد شناخت و خودآگاهی نوجوان موثر دانست.

این کارشناس مسایل دینی و مذهبی با تاکید بر اینکه بازی در دوران نوجوانی یک تفریح برای نوجوان محسوب می شود، افزود: شرکت در بازی‌ها و استفاده از اسباب‌بازی‌هایی که به صورت دو یا چندنفره هستند برای نوجوانان مناسب است، چراکه نوجوان با عضویت در گروه همسالان اجتماعی تر می‌شود و انجام چنین بازی‌ هایی به نوجوانان کمک می کند تا علاوه بر رشد و پیشرفت فکری‌شان، مسئولیت پذیری در دوران بزرگسالی را نیز بیاموزند.