اگر کودک دبیرستانی می شناسید حتما دیده اید که دست او یک وسیله رنگارنگ هست که با آن بازی می کند. این وسیله فیجت اسپینر fidget spinner یا فرفره بی قراری نامیده نامیده می شود. در این مقاله قصد داریم همه بفهمیم که فیجت اسپینر چیست.

نام آن به شما می گوید که چرا برخی از مدارس آنها را ممنوع کرده و برخی از فروشگاه های اسباب بازی فروش آن را متوقف کرده اند. این جدیدترین اسباب بازی در سطح جهانی است، اما در واقع یک تاریخ واقعاً جالب به عنوان یک ابزار آموزشی دارد. واقعا فیجت اسپینر چیست؟

در اینجا همه چیزهایی که درباره اش باید بدانید، آورده شده است، اما مراقب باشید که صرفاً به این دلیل که شما می دانید این وسیله چیست، تضمین نمی کند که بدانید چرا فوق العاده محبوب است.دلیل اسطوره بودن یک اسباب بازی، می تواند یک راز باشد.

فیجت اسپینر چیست ؟ مزیت ها، معایب و بازی ها
فیجت اسپینر چیست ؟ مزیت ها، معایب و بازی ها

فیجت اسپینر چیست؟

برای اینکه بفهمیم فیجت اسپینر چیست باید بدانیم که نوعی اسباب بازی تلقی می شود. یک دستگاه کوچک و دستی، که مردم می توانند بدون انجام یک کار بزرگ، با آن حس بی نظیری را تجربه کنند. دارای یک مرکز ثابت و یک دیسک با دو یا سه پره که می تواند بچرخند، بسیار شبیه به یک پنکه سقفی. نتیجه این است که باید آرامش بخش و رضایت بخش باشد

این دستگاه های کوچک در ابتدا برای کمک به دانش آموزان با اختلالات ADD استفاده می شد و کارشناسان می گفتند داشتن چیزی برای مشغولیت دستانشان ممکن است باعث افزایش تمرکز شود. اما امروزه مورد اقبال عموم مردم قرار گرفته اند و در هر رنگ و طرحی تولید می شوند.

دلیل جذابیت فیجت اسپینر چیست

تقاضا برای خرید بسیار زیاد است. در فروشگاههای آمریکا فعلاً بازار داغی دارد و بچه هایی که به فروشگاه ها می روند، از رنگ ها و طرح های مختلف استقبال می کنند. بعضی از اسپینرها از قطعات سیلیکونی صاف ساخته شده اند، دیگری آلومینیوم و سایر اجزای پلاستیکی و LED دار و … . طراحی شیک نیز دلیل دیگری بر جذاب بودن آنهاست. هر چند مخاطبین اصلی بچه مدرسه ای ها هستند ولی از اقشار دیگر سنی نیز به آن علاقه نشان می دهند.

فیجت اسپینر چیست ؟ مزیت ها، معایب و بازی ها
فیجت اسپینر چیست ؟ مزیت ها، معایب و بازی ها

چگونه کودکان مبتلا به ADHD را کمک می کند؟

اسپینر علاوه بر اسباب بازی، در حال حاضر ابزاری برای معلمان، مشاوران و درمانگران است. ایلین تیلور-کالس می گوید: “ترویج فیجت اسپینر یک روش معمول برای مدیریت و تنظیم تمرکز است.” تیلور-کالاس یکی از بنیانگذاران ImpactADHD است، که یک سرویس معرفی مربی برای کودکان مبتلا به اختلالات توجه به والدین آنهاست.

او می گوید: “برای بعضی از افراد مبتلا به ADHD نیاز به تحریک مداوم وجود دارد. فیجت اسپینر اجازه می دهد تا برخی افراد (ولی نه همه) مبتلا به ADHD بتوانند روی آنچه که می خواهند، تمرکز کنند. این ابزار نوعی حرکت پس زمینه ای است که این نیاز را ارضا می کند”.

اگر تا به حال مردم را در حال ضربه زدن به مداد، تا کردن کاغذ و سنبلهای بی تمرکزی دیگر در جلسات دیده اید، به نقش مهم بی قراری واقف هستید.

تیلور-کلاوس می گوید: “دکتر فیجت اسپینر تجویز نمی کند، اما یک روانشناس می تواند آن را در میان توصیه هایش قرار دهد.”

آیا فیجت اسپینر می تواند در مدرسه مشکل ایجاد کنند؟

البته، اگر هر چیزی جالب توجه باشد، بحث انگیز نیز هست. در سراسر کشورهای جهان، مدارسی وجود دارند که آن را ممنوع کرده اند.

در استرالیا و در یک مدرسه در Shepparton استفاده از آنها پس از آسیب زدن به چشم یک پسر ممنوع اعلام شد. مدارس سراسر ایالات متحده و انگلستان هشدارهایی را در رسانه های اجتماعی ارسال می کنند و به والدین توصیه می کنند که از استفاده آنها جلوگیری کنند.

فیجت اسپینر چیست ؟ مزیت ها، معایب و بازی ها
فیجت اسپینر چیست ؟ مزیت ها، معایب و بازی ها

زمان هایی پیش می آید که بچه ها نمی دانند چگونه از اسپینر استفاده کنند و به جای تمرکز پس زمینه، حواس پرتی ایجاد می کند. وقتی که آنها از یک وسیله ساده به اسباب بازی تبدیل شدند، چنین اتفاقی نیز قابل پیش بینی بود.

او می گوید: ” اسپینر ها از نظر بصری جذاب و منحرف کننده شده اند و همچنین می توانند سر و صدا ایجاد کنند، بنابراین جایشان در کلاس نیست. “

والدین و بچه ها چه فکر می کنند؟

رویکردهای بسیار متفاوتی در این مورد وجود دارد. اگر به انجمنهایی که در این زمینه مباحثاتی را مطرح کرده اند مراجعه کنید، متوجه این اختلاف نظرها می شوید. به گفته یکی از کاربران فرزند ۱۱ ساله اش خیلی زود به اسپینر معتاد شده است و در حالی برای فرزندش فیجت اسپینر خریده بود که تصوری از آن نداشت و شکایت خیلی از والدین را نیز درباره آن در فیس بوک دیده بود. اما به اعتقاد او بچه هایی که در این دوران از همان کودکی دارای تلفن های همراه هوشمند هستند و تمام این تکنولوژی ها از کودکی در دسترسشان است، فیجت اسپینر برایشان چیز خاصی نیست.”

کاربر دیگری می گوید اسپینرها در مدرسه آنها رایج هستند و خیلی عامل حواس پرتی نیستند. او می گوید : می توانید از آن با احتیاط استفاده کنید، فقط در زیر میز و با دست غیر غالب خود در حالی که کار نیز می کنید استفاده کنید. او اضافه می کند : من صرع دارم و داروهایی که برای کنترل آن مصرف می کنم، نیاز به حس تحرک من را افزایش می دهد و من به همین دلیل از این ابزار استفاده می کنم. تا کنون، معلمانش چیزی منفی نگفته اند و حتی در مورد اینکه آیا او می تواند با چنین ابزاری خودش را به چالش بکشد، تحقیق می کنند.

آیا این بخشی از یک روند بزرگتر است؟

مانند تمام اسباب بازی های، اسپینرها می آیند و می روند، اما مهم است که دو چیز را به یاد داشته باشیم : یکی اینکه اسپینرها قبل از اینکه همه گیر شوند، هدفدار تولید شده اند و دوم که آنها جزئی از یک کل بزرگتر از ابزارهای مرتبط با آرام و قرار هستند که کاربران بالغ تری دارند. محصولاتی مانند مکعب بی قراری نیز همانند فرفره بی قراری (فیجت اسپینر)، شاهد افزایش تقاضا هستند. این مکعب ها مانند یک تاس بسیار بزرگ هستند و در هر طرف “توابع” مختلفی دارند که می توانند برای کاهش انرژی عصبی به کارگیری شوند. آنها اغلب به بزرگسالان نیز همانند کودکان توصیه می شوند.

نوع دیگری از اسباب بازیهای تسکین بی قراری که برای دستهای نا آرام طراحی شده است.