برنامه تابستان فرزند شما پر است از فعالیت هایی مانند ورزش و کلاس زبان ؟ اگر به فکر اضافه کردن کلاس آموزش موسیقی به این لیست هستید، بهتر است به نکات مثبتی و فواید آموزش موسیقی به کودکان هم توجه نمایید.

شاید فرزند شما موسیقی دان موفقی نشود اما قطعا کلاس موسیقی راحت تر از کلاس ریاضی یا تمرین رفتار خوب (از جمله صبر کردن!) و یا بازی کردن در یک تیم می باشد. ادامه این مطلب را بخوانید تا از فواید آموزش موسیقی به کودکان و البته تاثیری که روی آنها می گذارد بیشتر مطلع شوید.

فواید-آموزش-موسیقی-به-کودکان
فواید-آموزش-موسیقی-به-کودکان

این کلاس ها مهارت های آکادمیک را بهبود می بخشند.

موسیقی و ریاضیات پیچیدگی های زیادی با یکدیگر دارند. با درک بیت ها، ریتم و گام ها بچه ها می آموزند که چطور تقسیم کنند، کسرها را ایجاد نمایند و الگوها را تشخیص دهند. به نظر می رسد که موسیقی می تواند مغز کودک را به نوعی شکل دهد که درک بهتری از مفاهیم ریاضیات پیدا کند.

وقتی که بچه ها بزرگتر می شوند، سعی می کنند تا آهنگ ها را با استفاده از حافظه کوتاه مدت و در نهایت با حافظه بلند مدت خود از حفظ بخوانند. استفاده از یک وسیله برای به خاطر سپردن آنها می تواند تبدیل به روشی شود که در آینده هم برای به خاطر سپردن چیزهای دیگر می توان از آن استفاده کرد.

یکی دیگر از فواید آموزش موسیقی به کودکان این است که برخی از مفاهیم پایه ای فیزیک را به آنها آموزش می دهند. برای مثال، به صدا در آوردن تارها در یک گیتار یا ویالون می تواند به کودک هارمونی و هماهنگی در ارتعاشات را آموزش دهد. حتی سازهای بدون تار مانند درامز هم می توانند به کودکان بزرگتر فرصت کشف این قوانین علمی را بدهند.

مهارت های فیزیکی را رشد می دهد.

برخی از آلات خاص موسیقی مانند پرکاشن می توانند به رشد مهارت های مکانیکی در کودک کمک نمایند. این آلات نیازمند حرکت دست، بازو ها و پاها می باشند. این آلات موسیقی برای کودکانی که انرژی زیادی دارند بسیار مناسب هستند. آلات زهی و کیبردی مانند ویولون و پیانو نیازمند حرکات همزمان هر دو دست شما می باشند.

مانند این است که به طور هم زمان سر و شکم خود را بمالید. این آلات نه تنها به کودک کمک می کنند تا از هر دو دست خود استفاده کند، بلکه به او می آموزند که چطور در وضعیت های ناراحت، راحت باشند. هماهنگ شدن حرکات بدن و زمانبندی مناسب می تواند کودک را برای مهارت دیگری مانند رقص و ورزش آماده کند.

مهارت های اجتماعی را ترویج می کند.

کلاس های گروهی نیازمند تعامل با اطرافیان و برقراری رابطه با آنها است. وقتی که بچه ها برای ایجاد اوج و فرود یک آهنگ تلاش می کنند، در واقع به انجام کار گروهی تشویق می شوند. اگر کودک ساز خود را با صدای بلند می نوازد یا سرعت را بالا می برد باید خودش را با سایرین هماهنگ کند.

این مساله مهمی است که کودک نقش خود را در یک کلاس بزرگتر درک کند. معلمین در آموزش قطعات احساسی موسیقی دانش آموزان را به چند گروه تقسیم می کنند و به هر کودک یک وظیفه می دهند. ممکن است وظیفه آنها پاسخ دادن به یک ساز دیگر یا ایجاد ملودی باشد؛ در هر صورت تمام دانش آموزان در جهت رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنند. اینها دقیقا مشابه تجربیاتی هستند که ما در جامعه داریم. ما به تعامل گروهی بیشتر و توانایی حل مساله احتیاج داریم.

منظم و صبور بودن را آموزش می دهد.

یادگیری نواختن با یک ساز می تواند به کودک آموزش دهد که برای لذت بردن از بعضی چیزها باید صبر کرد. برای مثال ویولون پروسه یادگیری طولانی مدتی دارد. قبل از اینکه بتوانید از آن صدایی در بیاورید باید بدست گرفتن آن را بیاموزید. یادگیری نواختن یک ساز به کودک می آموزد که قبل از رسیدن به هدف باید ساعت ها، ماه ها و گاهی سال ها صبر کرد، مانند اجرا کردن به همراه یک گروه یا به خاطر سپردن یک قطعه تک نوازی. کلاس های خصوصی و تمرین در خانه نیازمند تمرکز بالایی است.

کلاس های دسته جمعی که دانش آموزان در آن نواختن یک ساز را باهم یاد می گیرند هم صبر و تحمل را بهبود می بخشد، چون هر دانش آموز باید صبر کند تا برای نواختن نوبتش شود. در هنگامی که صبر می کند و نواختن سایر دانش آموزان را می شنود، کودک یاد می گیرد که با اطرافیانش احترام بگذارد، برای یک مدت مشخص ساکت سر جایش بنشیند و توجه کند.

اعتماد به نفس را بالا می برد.

از فواید آموزش موسیقی به کودکان این است که به بچه ها کمک می کند تا انتقاد پذیر باشند. تبدیل یک بازخورد منفی به بازخوردی مثبت به ایجاد اعتماد به نفس کمک فراوانی خواهد کرد. درس های گروهی می تواند به کودک بیاموزد که هیچکدام از اطرافیان از جمله خود آنها بی عیب و نقص نیستند و اینکه همه می توانند وضعیت خود را بهبود ببخشند.

توانایی ارائه دادن کار در برابر عموم یکی از مهمترین مهارت هایی است که از این طریق آن را فرا می گیرند. این توانایی می تواند به راحتی خود را به شکل مهارت سخنرانی در جمع نشان دهد و وقتی که کودک به اندازه کافی در آن پیشرفت کرد به مهارت هایی در موسیقی درست پیدا می کند که می تواند به کمک آنها ��ودش را نشان دهد.

برای انتخاب ساز چه چیزی را باید در نظر بگیریم

در نهایت سازی که شما و کودک آن را انتخاب می کنید باید به چندین فاکتور مهم بستگی داشته باشد. اینها لیستی از فاکتورهایی هستند که باید قبل از انتخاب ساز به آنها توجه کنید:

• آیا فرزند شما در مورد این ساز هیجان زده است؟ آیا صدا و حس آن را دوست دارد؟
• آیا این ساز بیش از حد چالش برانگیز است یا به حد کافی چالش برانگیز نیست؟ (هم برای شما و هم برای کودک)
• آیا مزاج کودک با این ساز همخوانی دارد؟
• آیا می توانید از پس مخارج این ساز و نگهداری آن بر بیاید؟
• به عنوان والدین از صدای این ساز خوشتان می آید و آیا می توانید ساعت ها تمرین کردن کودک را تحمل کنید؟
• آیا فرزند شما به سبک موسیقی این ساز علاقمند است؟ اگر اینطور است، پس باید در خرید ساز آن را در نظر بگیرید.
کارشناسان معمولا بر سر انتخاب بهترین ساز برای کودکان بزرگتر به توافق نمی رسند، اما بیشتر معلمین موسیقی اعتقاد دارند که پیانو، تنبک ، سه تار یا ویولون می توانند انتخاب های خوبی باشند.