در دوران شیرخوارگی نوزاد به مراقبت های زیادی نیاز دارد. سندروم مرگ ناگهانی نوزاد تهدیدی برای این سنین به شمار می رود. از جمله عوامل زمینه ساز مرگ ناگهانی نوزاد را دراین بخش به شما معرفی کرده ایم. کشیدن ملحفه روی نوزاد، قرار دادن اسباب بازی در گهواره نوزاد و عروسک های پولیشی وسایل خطرناکی هستند که سلامتی شیرخوار را تهدید میکنند.

بعد از پایان دوران بارداری و تولد نوزاد، سوالات زیادی برای مادران پیش خواهد آمد و این سوالات معمولا جواب های مشخصی ندارند. در روزهای اولیه بعد از تولد نوزاد، مادران همیشه این سوال را از خود می پرسند که «آیا فلان کار برای کودکم بی خطر هست یا خیر؟» پس چه زمانی می توان برخی کارها را برای نوزاد انجام داد؟ زمانی که به سن مشخصی برسد؟ زمانی که به وزن مشخصی برسد؟ جواب اکثر سوالات شما در این مطلب نهفته است.

عواملی که سلامتی شیرخوار را تهدید می کند
عواملی که سلامتی شیرخوار را تهدید می کند

کارهایی که سلامتی شیرخوار را به خطر می اندازد

کشیدن ملحفه روی نوزاد

در بخشی از بیانیه آکادمی طب اطفال آمریکا آمده است قرار دادن ملحفه درون گهواره نوزاد می تواند خطرناک باشد. چرا که ملحفه می تواند در زمان خواب نوزاد او را را در معرض خطر خفگی قرار دهد. با توجه به این مطلب جواب سوال چیست؟ نوزاد می تواند زمانی که تولد یک سالگی اش را جشن گرفت، از ملحفه استفاده کند.

با این حال باید بدانید که برخی از متخصصین اطفال، استفاده از ملحفه برای کودکان شش ماهه را نیز مشکل ساز نمی دانند. برای دور کردن نوزاد از خطرات احتمالی در زمان خواب باید زمانی که مطمئن شدید نوزاد شما قادر به کنار زدن ملحفه از روی خود است، یک ملحفه کوچک به اندازه خود کودک رویش بکشید.

قرار دادن اسباب بازی درون گهواره نوزاد

یکی دیگر از سوالاتی که برای کاهش خطرات در زمان خواب نوزاد به ذهن والدین می رسد در رابطه با اسباب بازی هاست. با نگرانی های زیادی که سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ایجاد کرده است، والدین شاید نگران باشند که آیا می توانند اسباب بازی در دسترس نوزاد خود قرار دهند یا خیر؟ جواب این سوال بستگی به نوع اسباب بازی دارد.

عروسک های پولیشی

آکادمی طب اطفال پیشنهاد داده است که کودک تا یک سالگی نباید با اسباب بازی ها در تماس باشد. اما برخی از متخصصین اطفال معتقدند از ۶ ماهگی به بعد می توان به آنها اسباب بازی داد. البته با شرایط زیر:

عروسک نباید از اندازه سر نوزاد بزرگ تر بوده و چشم و دکمه قابل جدا شدن نداشته باشد.

فرزند شما باید به حدی بزرگ شده باشد که بتواند خودش را حرکت بدهد و تکان بخورد.

عواملی که سلامتی شیرخوار را تهدید می کند
عواملی که سلامتی شیرخوار را تهدید می کند

آویزهای بالای گهواره

شما باید زمانی که فرزندتان به سن ۶ ماهگی رسید، آویز بالای گهواره اش را جدا کنید. چرا که نوزادان از این سن شروع به گرفتن اشیاء می کنند.

کتاب های قصه

هیچگاه کتاب را در گهواره ی نوزاد قرار ندهید، چرا که آنها علاقه ی شدید به مکیدن و گاز گرفتن اشیاء دارند. بنابراین توصیه ی متخصصین این است که تنها از کتاب های پارچه ای استفاده کنید.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد چیست؟

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یعنی مرگ غیر منتظره و غیر قابل توصیف نوزاد زیر یک سال. این عارضه معمولا بین سنین دو تا چهار ماه رخ می دهد و محققین نمی دانند که چه چیزی باعث آن می شود. هر چند که انتظار می رود مکانیسم های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن نظیر فشار خون، تنفس و درجه حرارت بدن نوزاد با این سندرم در ارتباط باشند.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد که به اختصار SIDS نیز نامیده می‌شود، عبارت است از مرگ نا به هنگام نوزاد در هنگام خواب بدون هیچ‌گونه پیش‌بینی قبلی پزشکی و بدون برجای‌گذاشتن هیچ‌گونه عارضه‌ای در بدن نوزاد که در حین کالبدشکافی قابل تشخیص باشد. به این بیماری مرگ تختخواب نیز گفته می‌شود چرا که اغلب در تختخواب روی میدهد.

عامل این بیماری ناشناخته است گرچه دانشمندان توانسته‌اند برخی از دلایلی که می تواند بر وقوع آن دلالت داشته باشند را کشف کنند.

عواملی که سلامتی شیرخوار را تهدید می کند
عواملی که سلامتی شیرخوار را تهدید می کند

عوامل احتمالی موثر در بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

استعمال دخانیات، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر در طول دوران بارداری
مراقبت نامناسب والدین از نوزاد
نارس بودن نوزاد و یا وزن کم او در بدو تولد
سن مادر زیر ۲۰ سال باشد
قرار گرفتن نوزاد در معرض دود تنباکو پس از تولد
گرمای زیاد لباس خواب و رخت خواب
خوابیدن روی شکم
گاهی اوقات در شرایطی خاص، مثل حالتی که نوزادی نارس در معرض عوامل مذکور قرار بگیرد، احتمال مرگ ناگهانی نوزاد بیشتر می شود.

طبق آمار، سندرم SIDS، نوزادان را بیشتر در سن زیر ۶ ماه، به خصوص بین ۲ تا ۴ ماهگی به کام مرگ می کشد. گرچه علت این سندرم هنوز به طور کامل روشن نشده است، اما با رعایت برخی نکات ایمنی می توان تا حدود زیادی از بروز آن جلوگیری کرد.