اگر باردار هستید یا به باردار شدن و به دنیا آوردن یک کودک سالم فکر می کنید، باید بدانید دوری از مواد مخدر در حین بارداری امر مهمی است. در این مقاله به عوارض سیگار کشیدن در بارداری می پردازیم.

مواد مخدر غیر مجازی همچون حشیش، کوکائین، و مت آمفتامین تنها موادی نیستند که برای رشد جنین مضرند؛ حتی مواد مخدر متداولی که در همه جا یافت می شوند، و موادی همچون کافئین و الکل هم می توانند اثرات ماندگاری بر جنین داشته باشند.

عوارض سیگار کشیدن در بارداری چیست؟
عوارض سیگار کشیدن در بارداری چیست؟

چرا درباره استفاده از مواد مخدر به زنان باردار هشدار می دهند؟

ممکن است شما پس از مصرف آنها مشکل جدید یا طولانی مدتی نداشته باشید. اما این همیشه در مورد جنین صدق نمی‌کند. مادرانی که از مواد مخدر استفاده می کنند، اغلب کودکان معتاد به دنیا می آورند. چنین کودکانی مشکلات تکاملی بسیاری خواهند داشت.

مطالعات حاکی از آن است که استفاده از مواد مخدر مجاز یا غیر مجاز در دوران بارداری اثر مستقیمی بر جنین دارد. اگر شما از سیگار، الکل، و یا کافئین استفاده می کنید، باید بدانید که جنین هم از آن استفاده می کند. وقتی به استعمال حشیش یا شیشه می پردازید، جنین هم اثرات این مواد خطرناک را حس می کند. و اگر معتاد به کوکائین هستید، سلامتی کودکتان را نیز به خطر می اندازید. عواقب استفاده از کوکائین شامل حمله های قلبی، مشکل تنفسی، سکته، و تشنج می باشد. همه این مشکلات به جنین هم انتقال می یابد.

اعتیاد مادر بر سلامت روانی فرزندان تاثیر مستقیم دارد

مصرف مواد مخدر در حین بارداری احتمال تولد نوزاد نارس، نقص جنینی، کودکان کم وزن، و زایمان نوزاد مرده را نیز افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض چنین موادی پیش از تولد هم مشکلات رفتاری را در دوران کودکی ایجاد خواهد نمود. چنین موادی می توانند بر حافظه کودک و تمرکز او نیز اثر بگذارند. به علاوه، برخی نتایج حاکی از آن است که در مغز کودکانی که مادرشان از کوکائین، الکل، یا تنباکو در حین بارداری استفاده می کنند، تغییرات ساختاری ایجاد خواهد شد که تا اوایل بلوغ هم ماندگار است.

با این که اثر کوکائین بر مادر معمولا کوتاه مدت است، اما این اثرات برای کودک تا آخر عمر وجود خواهد داشت. مادرانی که در طول بارداری از کراک کوکائین استفاده می کنند، معمولا مشکلات ذهنی و جسمی را برای کودکشان به وجود خواهند آورد. مطابق با انستیتوی ملی سوء مصرف مواد، تماس با کوکائین در رحم می تواند بعدها منجر به نقص های کوچک، اما قابل توجهی در کودکان شود. معمولا این نقص ها در عملکرد شناختی، پردازش اطلاعات، و توجه به امور ایجاد می شود. باید توجه داشت که این موارد برای موفقیت در مدرسه و در تمام طول زندگی بسیار حیاتی هستند.

کدام مواد مخدر، جدی ترین عواقب را برای جنین به همراه دارند؟

عوارض سیگار کشیدن در بارداری چیست؟
عوارض سیگار کشیدن در بارداری چیست؟

مصرف هر گونه مواد مخدر در حین بارداری اثرات جدی را برای جنین به همراه خواهد داشت. مثلا اندازه سر کودکانی که در معرض کوکائین قرار می گیرند، کوچکتر از حالت طبیعی است، که این نشان دهنده IQ کمتر آن ها می باشد. همچنین خطر نقص هنگام تولد برای این کودکان بیشتر است، به طوری که بر روی مسیر ادرار یا قلب آنها اثر خواهد گذاشت. ممکن است کوکائین باعث سکته در جنین شود که می تواند منجر به آسیب مغزی و حتی مرگ شود.

مصرف کوکائین یا مت آمفتامین (یا همان اسپید، تینا، کرنک یا آیس) خطر سقط زود هنگام را به همراه دارد. در اواخر دوران بارداری، این مواد مخدر می توانند زایمان زودهنگام با کم وزن شدن نوزاد، و نیز ناآرامی و مشکلات تغذیه ای را در کودک ایجاد کنند.

زنان بارداری که از حشیش استفاده می کنند، در معرض خطر بالاتری از تولد زودهنگام یا کم وزن شدن نوزاد هستند. این ماده می تواند رشد کودک را به تعویق بیندازد. پس از زایمان، کودکانی که در معرض حشیش قرار گرفته اند، دارای علائمی از گوشه گیری، گریه، و لرزش خواهند بود.

مصرف سیگار در حین بارداری چه عواقبی دارد؟

مصرف سیگار بیماری های جدی و مرگ زود هنگام را در همه افراد ایجاد می کند. اما زنان بارداری که سیگار می کشند نیز نیکوتین و سایر مواد شیمیایی سرطان زا را به جنین خود انتقال خواهند داد. مطابق با مراکز کنترل بیماری، مادرانی که در اوایل بارداری سیگار می کشند، دارای کودکانی با نقص های قلبی، شامل نقص جداره قلب و به ویژه وجود سوراخ در دیواره بین سمت راست و چپ، خواهند بود. متاسفانه بیشتر کودکان دارای نقص مادرزادی قلب در اولین سال زندگی می میرند، و نوزادانی که زنده می مانند نیز به صورت طولانی مدت در بیمارستان بستری شده و تحت عمل های جراحی متعددی قرار می گیرند.

عوارض سیگار کشیدن در بارداری چیست؟
عوارض سیگار کشیدن در بارداری چیست؟

در زنان سیگاری احتمال وجود مشکلات در جفت جنین بسیار زیاد است. این یک نگرانی جدی است، چرا که جفت جنین تغذیه او را در رحم تامین می کند. افراد سیگاری، نوزادانی با وزن کم در هنگام تولد، زایمان پیش از موعد، و شکاف لب دارند. به علاوه، مصرف سیگار در دوران بارداری و پس از زایمان، یکی از علل سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است.

آیا نوشیدن الکل در دوران بارداری سندرم جنین الکلی را به وجود می آورد؟

سندرم جنین الکلی (FAS) و طیف اختلالات جنینی ناشی از الکل (FASD) به محدوده ای از اختلالات ایجاد شده با نوشیدن الکل در حین بارداری اشاره دارند. سندرم جنین الکلی ویژگی های غیر طبیعی را در صورت، کمبود رشد، و مشکلات سیستم عصبی مرکزی به وجود می آورد. کودکانی که سندرم جنین الکلی دارند، ناتوانی در یادگیری، اختلالات توجه و سایر ناتوانایی های جسمی مانند مشکلات بینایی و شنیداری را خواهند داشت.

هیچ محدوده اطمینانی برای مصرف الکل در حین بارداری وجود ندارد. برخی مطالعات نشان داده اند که حتی مصرف مقادیر کمی الکل هم می تواند اثرات مضری بر جنین داشته باشد.

چرا کافئین در دوران بارداری به عنوان یک ماده مخدر تلقی می شود؟

کافئین یک ماده مجاز است و در مواد غذایی همچون شکلات و نوشیدنی هایی مثل قهوه و نوشابه یافت می شود. اما متخصصان معتقدند که کافئین همچنان یک ماده مخدر است و مصرف آن باید محدود شود. در مقررات FDA کافئین یک ماده ی مورد بحث بوده است. در اوایل دهه ۱۹۸۰، FDA مطالعه ای را در زمینه اثرات سمی کافئین بر موش ها منتشر نمود. اما اکنون در مورد این موضوع سخت گیری نمی شود.
زنان بارداری که به کافئین نیاز دارند باید مصرف آن را تنظیم نمایند. چرا که مقدار زیاد کافئین، وزن کم نوزاد در حین تولد و بد خلقی او را به همراه خواهد داشت.

آیا استفاده از مواد مخدر تجویز شده برای جنین خطرناک است؟

عوارض سیگار کشیدن در بارداری چیست؟
عوارض سیگار کشیدن در بارداری چیست؟

این خطر امکانپذیر است. در زمان بارداری لازم است بر میزان استفاده از مواد مخدر تجویز شده و داروهای موجود در داروخانه ها نیز نظارت شود. اما از آنجایی که انجام آزمایش مواد مخدر برای زنان باردار قانونی نیست، اثر بسیاری از این مواد در طول بارداری ناشناخته می ماند.

شرکت های داروسازی باید هر گونه مشکلی در زمینه داروها را به FDA گزارش کنند. شما و پزشکتان نیز می توانید چنین گزارشی را برای FDA بفرستید. این سازمان مقرراتی را برای شرکت های داروسازی وضع کرده است که باید روی برچسب داروها، اثرات آنها بر روی زنان باردار و جنین را درج نمایند. با مطالعه اطلاعات محصول، می توانید بیشتر از نحوه تاثیر دارو آگاه شوید.

FDA شرکت های داروسازی را ملزم می کند که مطالعات خاصی در زمینه بارداری انجام دهند. زنانی که از داروی خاصی استفاده می کنند، در این مطالعه ثبت نام می نمایند. پس از زایمان، کودکان آنها با کودکان سایر زنان مقایسه می شوند. پس از تکمیل اطلاعات، این مطالعات به نمایندگی ها در نظارت بر اثرات داروها کمک خواهند کرد.

برخی زنان باید در حین بارداری از داروهای خاصی استفاده کنند. ممکن است علت استفاده از داروها، تسکین درد یا شرایط جدی همچون آسم، تشنج، فشار خون بالا و یا افسردگی باشد. اگر درباره استفاده از چنین داروهایی در دوران بارداری نگران هستید، با پزشک خود مشورت کرده و اطلاعات بیشتری در زمینه بی خطر بودن داروها دریافت کنید.

در هر سال چه تعداد از زنان باردار به سوء مصرف مواد می پردازند؟

عوارض سیگار کشیدن در بارداری چیست؟
عوارض سیگار کشیدن در بارداری چیست؟

بر اساس گزارشات اداره سوء مصرف مواد و خدمات سلامتی ذهنی، اطلاعات ترکیبی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ نشان داده است که ۱۹ درصد زنان باردار بین ۴۴-۱۸ در آخرین ماه سه ماهه اول بارداری، ۸/۷ درصد در سه ماه دوم، و ۲/۶ درصد در سه ماهه آخر بارداریشان به مصرف الکل پرداخته اند. اعداد مشابهی در زمینه حشیش، سیگار، و مصرف بیش از اندازه الکل گزارش شده است.

آیا داروهای بی خطری برای دوران بارداری وجود دارد؟

با این که تعداد کمی از داروهای موجود برای دوران بارداری بی خطر تلقی می شوند، اما بیشتر آنها دارای خطراتی هستند. اگر برای مقاصد درمانی از دارو استفاده می کنید، توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

همیشه برچسب دارو را مطالعه کنید. روی برچسب بسیاری از محصولات خطرات مربوط به بارداری درج شده است. با این حال اگر درباره مصرف آنها شک دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

ممکن است ادعا شود که مکمل های غذایی طبیعی گیاهان دارویی، آمینواسیدها، مواد معدنی، مگا ویتامین ها طبیعی هستند، اما این مطلب بدان معنا نیست که هیچ خطری برای شما ندارند. پیش از مصرف هر گونه دارویی که طبیعی بودن آن تایید نشده است با پزشک خود تماس بگیرید.

بر اساس نظر FDA، مصرف آسپیرین و ایبوپروفن در سه ماهه اول بارداری ممنوع است، مگر این که پزشک به شما دستور چنین کاری را بدهد. این داروها مشکلاتی را برای شما و کودکتان در حین زایمان به وجود می آورند.

درباره ویتامین های مخصوص پیش از تولد با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است دوز ویتامین های موجود در بازار بسیار بالا باشد.