متخصص گوش و حلق و بینی گفت : اوریون یک بیماری ویروسی است که معمولا در فصل بهار و زمستان کودکان ۵ تا ۱۰ ساله را مبتلا می کند . حدود یک چهارم پسران بالغ مبتلا به بیماری اوریون، به اورکیت (عقیمی) مبتلا می شوند.

متخصص گوش و حلق و بینی گفت : حدود یک چهارم پسران بالغ مبتلا به بیماری اوریون، به اورکیت ( عقیمی) مبتلا می شوند.

دکتر احمد رضائیان افزود : اوریون یک بیماری ویروسی است که معمولا در فصل بهار و زمستان کودکان ۵ تا ۱۰ ساله را مبتلا می کند .

عوارض اوریون در کودکان
عوارض اوریون در کودکان

وی ادامه داد:ویروس این بیماری از طریق بزاق یا ترشحات فرد آلوده وارد حلق فرد سالم شده ودر غده بزاقی بناگوشی (پاروتید) تکثیر می شود .

رضائیان با اشاره به اینکه زمان وارد شدن ویروس به بدن تا ظهور علائم بالینی حدود ۱۷ روز طول می کشد خاطر نشان کرد:یک سوم موارد تظاهرات بیماری به شکل خیلی خفیف و در حد یک سرماخوردگی جزیی است .

وی اضافه کرد:دو سوم این بیماری معمولا با بزرگی و تورم ناحیه بناگوشی یک طرف شروع می شود که بعد از حدود ۲۴ ساعت علایم دیگری مثل تب سردرد بی قراری، بی اشتهایی و گوش درد نیز اضافه می شوند؛ تورم بناگوش تا سه روز ادامه دارد وبعد درمدت ۷ روز به تدریج کاهش می یابد.

متخصص گوش و حلق و بینی یاد آور شد:ویروس بیماری اوریون ممکن است باعث تورم پانکراس( پانکراتیت) یا مننژیت و یا تورم و التهاب بیضه (اورکیت) شود .

وی گفت:یک چهارم بیماران مذکر بالغ مبتلا به اوریون دچار اورکیت (عقیمی ) می شوند که در موارد بسیار اندکی هر دو بیضه گرفتار می شوند که در چنین صورتی در موارد نادری ممکن است منجر به عقیمی شوند.

رضائیان افزود:عارضه خطرناک ولی کم در بیماری اوریون از دست دادن دائمی شنوایی است که معمولا فقط یک گوش را درگیر می کند این کاهش شنوائی به طور ناگهانی شروع شده و با سرگیجه وزوزگوش عدم تعادل و استفراغ همراه است .

به گفته وی ویروس اوریون از چند روز قبل از تورم بناگوش تا ۲ هفته بعد ازآن در بزاق فرد مبتلا وجود دارد لذا قبل از بروز تورم نیز فرد می تواند افراد سالم را مبتلا کند.