آیا برای کودک پیش دبستانی عادی است که خیس عرق از خواب بیدار شود؟ بله، بیشتر وقتها طبیعی است.

جنیفر شو، متخصص اطفال و نویسنده کتاب بهداشت کودک: توصیه های پزشکی برای کودکان صفر تا ۱۱ سال، می گوید: ” عرق کردن کودک در حالی که در مرحله عمیق خواب هستند، بسیار شایع است.”

میزان تعرق کودکان

کودکان بیشتر از بزرگسالان در شب دچار تعریق می شوند؛ زیرا آنها نسبت به بزرگسالان زمان بیشتری را در خواب عمیق می گذرانند، سیستم تنظیم دمایشان بالغ نیست و در مقایسه با اندازه بدنشان نسبت به غدد تعریق بیشتر است. حتی ممکن است فرزند شما در حالی با لباس خیس از خواب بیدار شود که شب را کاملاً راحت خوابیده است. از سوی دیگر، کودک ممکن است واقعاً به دلیل گرما عرق کند.

آیا برای کودک عادی است که خیس عرق از خواب بیدار شود؟
آیا برای کودک عادی است که خیس عرق از خواب بیدار شود؟

چگونه می توانید تفاوت بین کودک بیش از حد عرق کرده و کودک با عرق نرمال در شب را تشخیص دهید؟ وی می گوید کودکی که بیش از حد احساس گرما می کند، هنگام شب و قبل از رسیدن به مرحله خواب عمیق نیز، این حس را دارد.

بنابراین اگر فرزند شما هنگام شب قبل از خواب نیز عرق کرد و یا از شدت گرما معترض بود، درجه حرارت اتاق خود را تنظیم کنید و اطمینان حاصل کنید که او بیش از حد روانداز ندارد. همچنین، از پوشاندن چند لباس به او اجتناب کنید. یک لباس خواب به طور کلی کافی است.

عرق شبانه در کودکان

عرق شبانه گاهی اوقات می تواند یک مشکل خفیف، موقت یا یک بیماری جدی پزشکی را نشان دهد. به عنوان مثال، بدن یک کودک مبتلا به عفونت ممکن است عرق را به عنوان سلاحی برای مبارزه با آن تشدید کند. یک کودک مبتلا به بیماری آپنه، اختلالی که در آن تنفس به طور مکرر در طول خواب متوقف می شود، ممکن است عرق کند، زیرا دستگاه تنفس او به سختی کار می کند تا نفس بکشد.

پرچم قرمز (The red flag) نوعی از علامت در خون کودک است که در هنگام شب و در خواب همراه با کودک است. شو می گوید: تب، خروپف، خرناس، مکث در تنفس و هر گونه علائم بیماری را نگاه کنید. توجه کنید که آیا در طول روز درد و یا خستگی دارد یا خیر. اگر فرزند شما یک یا چند مورد از این علائم را داشته باشد و می خواهید اطمینان حاصل کنید که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

در غیر این صورت، عرق شب یکی از آن چیزهایی است که در طول زمان کمتر خواهد شد. همانطور که فرزند رشد می کند، در شب نیز عرق می ریزد، اما او احتمالاً همیشه هم خیس از خواب بیدار نخواهد شد.