شیر شکلات نسبت به شیر فاقد طعم، کالری و شکر بیشتری دارد. اما آیا اصلا شیر کاکائو برای کودکان خوب است؟ این مسئله یکی از چالش‌های دائمی است که ذهن مسئولان مدارس، والدین و متخصصان تغذیه را به خود درگیر کرده است.

ممنوعیت مصرف شیر شکلات در مدارس آمریکا

مبحث پیرامون اینکه آیا شیر شکلات باید در کافه‌تریا مدرسه سرو شود و آیا سالم است، زمانی مجدداً سر باز کرد که مدارس یکپارچه لوس‌آنجلس اطلاع دادند که شیر شکلات و شیر توت‌فرنگی با شروع تابستان در این مدارس ممنوع است. مدیر مدرسه جان دیزی یکی از مدارس آمریکا، معتقد است که شیر طعم‌دار به اندازه یک میله شکلات، شکر دارد. شیر شکلات جدید که مجدداً فرموله شده است کم‌چرب بوده و شامل شکر کمتری نسبت به مدل قبل خود بوده است. (و این شکر بیشتر از نیشکر و چغندر خواهد بود به جای اینکه از شربت با فروکتوز بالا فرآوری‌شده تهیه شود.)

فواید و مضرات شیر کاکائو برای کودکان
فواید و مضرات شیر کاکائو برای کودکان

ولی مخالفت با شیر کاکائو فقط محدود به قوانین مدرسه نیست. شیر کاکائو نسبت به شیر فاقد طعم، کالری و شکر بیشتری دارد. گرچه بسیاری از کودکان از خوردن شیر ساده سرباز می‌زنند (مطابق داده‌های صنعت لبنیات، پس از توقف مصرف شیر طعم‌دار در ۵۸ مدرسه، مصرف شیر تا ۳۵ درصد کاهش یافت)، پس آیا بهتر نیست بچه‌ها شیر حاوی شکر و کالری بیشتری مصرف کنند تا اصلاً مصرف نکنند؟ چرا که شیر منبع مهم کلسیم، ویتامین دی و سایر مواد مغذی است.

شیر کاکائو در مقابل شیر معمولی

تمام شیرها، خواه معمولی خواه طعم‌دار، حاوی مواد غذایی مغذی هستند. یک فنجان شیر کم‌چرب شامل ۱۰۰ کالری انرژی و ۱۳ گرم شکر (به صورت لاکتوز) و تقریباً ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم (تقریباً ۲۵ درصد نیاز روزانه کودکان) و نیز ویتامین D, A,B، مواد مغذی مانند پتاسیم و می‌باشد. همان مقدار شیر شکلات کم‌چرب شامل ۱۶۰ کالری انرژی و ۲۵ گرم شکر و همان مواد دیگر می‌باشد.

جوی باور، متخصص تغذیه می‌گوید: “به نظر تفاوت زیادی وجود ندارد، ولی وقتی در طی مدت طولانی هر روز در مدرسه این شکر و انرژی اضافه دریافت شود، این رژیم حاوی شکر بسیار است.” مطالعه اخیر صورت گرفته توسط دانشگاه ایموری نشان داد نوجوانانی که ۲۰ درصد کالری مورد نیازشان با اضافه شدن شکر همراه باشد، بعدها احتمال ابتلا به دیابت و یا بیماری قلبی را در زندگی آینده خود تجربه می‌کنند. نویسندگان این مطالعه می‌گویند، بیشتر شکر دریافتی نوجوانان از نوشیدنی‌های شیرین شده است.

اصلاً لازم است که کودکان شیر کاکائو بنوشند؟

جوی باور می‌گوید: “من توصیه نمی‌کنم که کودکان در مدارس شیر شکلات بخورند، چون شکر اضافی، کالری اضافی غیرضروری را برای کودکانی که با وزن خود مبارزه می‌کنند، به همراه دارد.” به جای آن کودکان خود را تشویق کنید که هنگام نهار در مدرسه شیر ساده بدون چربی یا با چربی یک درصد بنوشند. بچه‌ها معمولاً بعد از ۲ سالگی شیر کامل نمی‌نوشند. اگر کودک شما تنها شیر طعم‌دار می‌خورد، پس صرفاً با صبحانه بخورد و با نهار در مدرسه آب بخورد و یا در خانه برایش نهار درست کنید تا تنها یک‌بار در روز شیر طعم‌دار بخورد.

او می‌گوید: :والدین در خانه می‌توانند میزان شکر دریافتی و شیری که بچه‌ها می‌نوشند را کنترل کنند.” فقط ۲ قاشق چایخوری شربت شکلات و یا پودر کاکائو به شیر بدون چربی فرزندتان بیافزاید که تنها ۷ گرم شکر و ۳۵ کالری اضافی‌تر به همراه دارد. مسئله‌ای که همه متخصصان بر آن اتفاق‌نظر دارند این است که بچه‌های بین سنین ۴ تا ۸ سال باید کلسیم کافی ۸۰۰ میلی‌گرم در روز و نوجوانان بین سنین ۹ تا ۱۸ سال، ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم روزانه دریافت کنند و شیر منبع غنی کلسیم در رژیم غذایی کودکان است.

برای رسیدن به این مقدار کلسیم کودکان باید از منابع غذایی سرشار از کلسیم در طی روز بهره ببرند، که شامل شیر کم‌چرب، ماست، پنیر، سبزیجات سبز مانند اسفناج و بروکلی می‌باشد.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید