چرا کودکان نوپا سرهای خود را به دوطرف تکان می دهند؟

سر تکان دادن کودکان به طرز شگفت آوری در برخی نوزادان و کودکان معمول است. تا ۲۰ درصد نوزادان و کودکان نوپا سرشان را به طور هدفمند و ریتمیک به این سو و آن سو تکان می دهند، اگرچه پسران سه برابر نسبت به دختران بیشتر این کار را انجام می دهند. چنین پدیده ای اغلب از ۶ ماهگی آنها شروع می شود و اوج آن بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی است. ممکن است عادت سر تکان دادن فرزندتان چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد، اما اکثر کودکان این عادت را در ۳ سالگی ترک می کنند.

سر تکان دادن کودکان به چه دلیل است؟
سر تکان دادن کودکان

دلایل احتمالی این کار:

– سر تکان دادن کودکان برای احساس آرامش

شاید عجیب به نظر برسد، اما اکثر کودکان نوپایی که از چنین رفتاری خرسند هستند، به این دلیل است که با این کار آرامش کسب می کنند. آنها سرشان را به صورت ریتمیک تکان می دهند تا به خواب روند، همچنین زمانی که در نیمه شب بیدار می شوند و یا حتی در حالی که خواب هستند، این کار را تکرار می کنند. حرکت بعضی از آنها در همه جهات است و کارشناسان معتقدند که حرکات ریتمیک مانند تکان خوردن در یک صندلی برای کودک ممکن است به او کمک کند تا خود را تسکین دهد.

–  تسکین درد

این حرکت در کودک نوپای شما ممکن است نشانگر این باشد که او در معرض دردی مانند درد دندان در آوردن یا عفونت گوش است. به نظر می رسد تکان دادن سر به بچه ها کمک می کند تا از این طریق ناراحتی خود در دهان یا گوش را راحت تر تحمل کنند.

–  مقابله با یک احساس ناخوشایند

اگر کودک نوپای شما در یک پروسه کج خلقی، دائم سرش را تکان می دهد، احتمالاً تلاش می کند تا برخی از احساسات خود را اینگونه بروز دهد. او هنوز نیاموخته است که احساسات خود را به وضوح از طریق کلمات بیان کند، بنابراین از اعمال فیزیکی استفاده می کند و مجدداً ممکن است بخواهد خود را در طول این رویداد پرتنش از این طریق آرام کند.

– جلب توجه دلیل سر تکان دادن کودکان

سر تکان دادن کودکان به صورت ممتد ممکن است راهی برای جلب توجه شما از سوی کودکتان باشد. زمانی که به هرگونه سوءرفتار فرزندتان حساس هستید و به آن واکنش نشان می دهید، او بسیار راحت این مطلب را درک کرده و از بروز هرگونه رفتاری که بتواند توجهی که از شما می خواهد را به دست آورد، ابایی نخواهد داشت.

جلب توجه دلیل سر تکان دادن نوزادان
جلب توجه توسط سر تکان دادن کودکان

– مقدمه یک مشکل بزرگتر

این کار می تواند مقدمه اوتیسم و یا سایر اختلالات رشدی دیگر باشد، اما در اکثر این موارد، این تنها یکی از علائم رفتاری موجود است و شواهد قویتری نیز به وضوح رویت خواهند شد. بنابراین به ندرت سر تکان دادن به تنهایی یک مشکل جدی را در پی دارد.
برای مقابله با آن چه می توان انجام داد؟

– توجه خود را به کودکتان بیشتر کنید، اما نه در هنگام سر تکان دادن

اطمینان حاصل کنید هنگامی که سرش را تکان نمی دهد به فرزندتان توجه کافی دارید، اما با این وجود اگر او هنوز سرش را تکان دهد تا توجه شما را جلب کند، سعی نکنید خیلی عکس العملی نشان بدهید، زیرا اینگونه فقط انگیزه این رفتار را در او تقویت می کنید. حتی اگر نمی توانید به طور کامل این رفتار او را نادیده بگیرید، او را سرزنش ننموده و او را مجازات نکنید. او خیلی کوچکتر از آن است تا این وضعیت را درک کند و سوء برخورد شما تنها باعث می شود که اوضاع بدتر شود.

– کودک خود را از آسیبهای احتمالی محافظت کنید

تمام پیچ ها و مهره های تخت کودک خود را یک بار در ماه و یا بیشتر چک کنید تا مطمئن شوید که در اثر تکان خوردن زیاد شل نشده باشند. شما همچنین می توانید هر چیزی که احتمال برخورد سر کودک با آن وجود دارد را با پارچه های نرم و هر چیز مشابه دیگر بپوشانید.
به هیچ عنوان بالش یا پتوی اضافه را در تخت او قرار ندهید تا مثلاً محیط اطرافش را ایمن کنید، زیرا این کار یک خطر بالقوه خفگی ایجاد می کند. اگر می خواهید از ضربه گیرهای کودک در تخت و کمد او استفاده کنید تا شدت ضربات را تضعیف کند، اطمینان حاصل کنید که آنها نازک، نرم (و نه پف کرده) و ایمن باشند به گونه ای که کودک نوپا نتواند سر خود را در جای خطرناک قرار دهد.

– سعی کنید نگران نباشید

کودک نوپا ممکن است در اثر این کار کبودی یا زخم پیدا کند، اما نگران نباشید، سر تکان دادن کودکان اغلب رفتاری با قابلیت خود تنظیمی است، بدان معنی که بعید است فرزند شما در این کار تا جایی پیش رود که خودخواسته به خود آسیب بزند. او آستانه درد خود را می داند و اگر کمی احساس درد کرد، این کار خود را متوقف خواهد کرد.

– ریتم های مثبت دیگر را در آنها پرورش دهید

بخش عمده ای از انگیزه انجام چنین کاری در فرزند شما، به وضوح درک و علاقه ذاتی و فطری به مفهوم ریتم است. شما به همین دلیل می توانید ریتمهای مناسب دیگری را جایگزین کنید. کارشناسان اغلب رقص، راه رفتن ریتمیک، درامینگ و دست زدن را توصیه می کنند.

شما همچنین ممکن است از یک مترونوم در اتاق کودک خود استفاده کنید تا ریتم پایدار را راحت تر به او یاد بدهید (مترونوم یک ابزار تمرینی موسیقی است که ضربات یکنواخت و پی‌درپی ایجاد می‌کند تا نوازندگان را در نگه ‌داشتن ریتم یک قطعه موسیقی یاری دهد). همچنین بهتر است او را در طول روز به مقدار زیادی ورزش فیزیکی عادت دهید تا اینگونه به او کمک کنید تا برخی از انرژی های عصبی را که ممکن است باعث شود سرش را تکان دهد، بسوزاند.

تکان دادن سر در کودکان و نوزادان
سر تکان دادن کودکان و عوارض آن

– برای او یک رویه برای کسب آرامش قبل از خواب ایجاد کنید

اگر فرزندتان سرش را به عنوان راهی برای پایین آوردن التهاب از فعالیتهای شلوغ روزانه تکان می دهد، سعی کنید روشی آرام و دلپذیر را جایگزین کنید. حمام گرم، تکان دادن او در دامان خود و یک داستان یا آهنگ آرام می تواند کمک کند. همچنین شما می توانید چند دقیقه قبل از خواب پشت کودک خود را مالش داده و یا پیشانی او را نوازش کنید. موسیقی ملایم نیز در اتاق خوابش می تواند آرامش بخش باشد.

– اگر این رفتار کودک شما نگران کننده است، با پزشک مشورت کنید

اگر فرزندتان در طول روز سرش را بیش از حد تکان می دهد و یا حتی با وجود آسیب به این رفتارش ادامه می دهد، ممکن است باعث نگرانی موجه شما شود. اگر چه معمول نیست، ولی اینگونه سر تکان دادن کودکان می تواند با اوتیسم و دیگر اختلالات رشد مرتبط باشد که گاهی اوقات در طول سال های کودکی و پیش از مدرسه ظاهر می شود.

بچه های مبتلا به اوتیسم به طور کلی با افراد ارتباط خوبی ندارند. آنها اغلب به تماس فیزیکی با والدین خود علاقمند نیستند و به نظر می رسد که از لابلای مردم به چیزهای دیگر نگاه می کنند نه به خود آنها. اگر متوجه شدید که فرزند شما به طور فزاینده ای در حال از دست دادن توانایی های فیزیکی، زبانی و یا مهارتهای دیگرش است و یا به طور پیوسته در دستیابی به نقاط عطف رشدی خودش نقص دارد، با دکتر او مشورت کنید.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید