اگر صاحب نوزاد هستید بهتر از هر کسی می دانید که چشم انداز تغذیه او می تواند یکی از بزرگترین چالش های شما و الهام بخش روزهای سخت و طاقت فرسا باشد.

اما یک سوال دیرینه این است که چه چیزی می تواند ساده تر، طبیعی تر و رضایت بخش تر از تغذیه کودک با شیر از سینه های شما باشد؟ خب تا حد زیادی همینطور هم هست.

اما همیشه قضیه به این سادگی ختم به خیر نمی شود. کودک گاهی چنان سینه را پس می زند که انگار جوهر لیمو به او داده اید و ماجرا زمانی بدتر می شود که او علاقه چندانی به شیشه شیر نیز نشان ندهد. اولین سال زندگی نوزاد بسیار مهم است پس برای تغذیه نوزاد در سال اول از همین حالا برنامه ریزی کنید.

راهنمای تغذیه نوزاد در سال اول
راهنمای تغذیه نوزاد در سال اول

هر چند به مرور در مهارت های شما برای تغذیه کودک و همه مایحتاجش بهبود حاصل خواهد شد، اما احتمالاً بزرگترین درسی که خواهید آموخت این است که با وجود این که همه بچه ها تقریباً مسیر یکسانی را دنبال می کنند تا از شیرخوارگی به نوپایی رسیده و شکوفا شوند، اما تنها پیش بینی ممکن در مورد تغذیه نوزاد، غیر قابل پیش بینی بودن اوست. با همه این اوصاف در این مطلب تلاش ما بر ارائه یک نقشه راه تغذیه نوزاد در سال اول برای شماست.

فریم های زمانی و مقادیر غذایی تقریبی است و بهترین کار تجویز منحصر به فرد پزشک برای هر کودک است. اما به هر حال به یاد داشته باشید که این مسیر برای برخی کودکان می تواند دشوار باشد و صبر شما را طلب کند، اما مستقل از تف کردن و پس زدن غذا توسط کودکتان این را باید بدانید که هر کودک در نهایت یاد می گیرد که چگونه به تنهایی غذا بخورد.

سن ۴ تا ۶ ماهگی : شروع غذای جامد

در طول تغذیه نوزاد در سال اول، چندین نقطه عطف و علائم رشد وجود دارند که نشان می دهد کودک شما آماده خوردن غذاهای جامد است. او “رفلکس اکستروژن” را که باعث می شود هر چیزی از مایعات را پس زده و بالا بیاورد، دیگر نخواهد داشت. او می تواند با کمک شما بنشیند، گردن خود را ثابت نگه دارد و سر خود را به اطراف حرکت دهد.

هنگامی که این علائم را می بینید، دیگر تأخیر جایز نیست، از ۶ ماهگی ذخایر طبیعی آهن نوزاد شما شروع به خاتمه می کنند و او به چیزی بیش از آنچه می تواند فقط از شیر به دست آورد، نیاز خواهد داشت.

در ماه چهارم از تغذیه نوزاد در سال اول با غلاتی مثل سرلاک برنج شروع کنید؛ البته سرلاک ها احتمال بروز آلرژی هم دارند. یک قاشق چای خوری از پودر آماده سرلاک را با چند قاشق غذا خوری شیر یا آب مخلوط کرده و آن را با یک قاشق کوچک و نرم خرد کنید. او در ابتدا فقط یک یا دو قاشق کوچک می خورد.

به تدریج مخلوط فوق را غلیظ تر نموده و تغذیه را به دو تا سه بار در روز افزایش دهید. از ۶ ماهگی، معرفی سرلاک ها و غلات حاوی جو، گندم یا جو دوسر را نیز می توانید انجام دهید. البته فراموش نکنید که شیر خودتان یا شیر خشک را نباید قطع کنید، سرلاک و غلات در این مرحله مکمل شیر محسوب می شوند، نه جایگزین آن.

برایان وارتابدیان، متخصص گوارش و اطفال در هیوستن می گوید: ” هر بار که یک غذای جدید را برای کودکتان امتحان می کنید، حداقل سه روز تا معرفی غذای دیگر باید صبر کنید. این گونه اگر کودک شما یک واکنش آلرژیک داشته باشد، مشخص می شود که چه چیزی باعث ایجاد آن شده است. اسهال، جوش پوستی، استفراغ و بهانه گیری های مکرر، علائم احتمالی آلرژی هستند”.

سن ۶ تا ۸ ماهگی : افزودن میوه ها و سبزیجات به تغذیه نوزاد در سال اول

در حدود ۶ ماهگی، کودک شما باید از میوه ها و سبزیجات نیز تغذیه کند. از آن جایی که نوزادان به طور طبیعی غذاهای شیرین را ترجیح می دهند، بسیاری از متخصصین اطفال توصیه می کنند درتغذیه نوزاد در سال اول ، بعد از شش ماهگی ابتدا سبزی ها را به آن ها معرفی کنید، زیرا در غیر این صورت، ممکن است نوزاد شما وقتی طعم دلپذیر موز را حس کند، دیگر شانسی برای خوردن نخود سبز برایش وجود نداشته باشد.

از آن جایی که سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، سیب زمینی و کدو حلوایی شیرین از آن گونه هستند کودکان بیشتر به آنها تمایل دارند. اما اگر کودکتان اولین سبزی ها را پس زد، تلاش خود را ادامه دهید. مواجهه مستمر می تواند مساله را حل کند. با سبزیجات خرد شده یا پوره شده شروع کنید و سپس له شده ها را امتحان کنید. مقدار این اغذیه جدید باید به تدریج از یک قاشق چای خوری به دو قاشق غذاخوری و همچنین تعدادش باید به دو بار در روز افزایش یابد.

در طی تغذیه نوزاد در سال اول، پس از اینکه کودک شما انواع سبزیجات را امتحان کرد، میوه را شروع کنید. البته ابتدا به مقدار کم و سپس به مرور تا چند قاشق غذا خوری و دو بار در روز پیش بروید. در اوایل از گزینه های شیرین شده مانند کنسرو و پودینگ که دارای چربی، قند و کالری اضافی هستند، پرهیز کنید.

آب میوه در این سن و پس از آن خوب است، اما جایگزین خود میوه نیست و اگر چه ممکن است از ویتامین C غنی باشد، اما دارای فیبر و مواد مغذی دیگر نبوده و قندهای متمرکز آن می تواند اشتهای کودک شما را نسبت به شیر مادر یا شیر خشک که هنوز عنصر ضروری رژیم غذایی او محسوب می شود، تحت تاثیر منفی قرار دهد.

AAP پیشنهاد می کند که در هر روز بیش از ۱۲۰ میلی لیتر آب میوه را به کودک ندهید و اگر بیشتر می دهید حتماً به نسبت نصف نصف آن را با آب مخلوط نموده و رقیق کنید. آب مرکبات برای اکثر نوزادان بیش از حد اسیدی است و بعضی نیز آب سیب و گلابی را غیر قابل خوردن می دانند. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که آب انگور سفید کمتر احتمال دارد باعث اسهال و بیماری شود.

راهنمای تغذیه نوزاد در سال اول
راهنمای تغذیه نوزاد در سال اول

سن ۷ تا ۱۰ ماهگی : غذاهای سنگین تر

تا به این سن، کودک شما خوشحال است که غذاهای جدیدی را امتحان کرده است. اما در حدود هفت ماهگی، او ممکن است بخواهد بخشی از غذاهای سفره شما را هم امتحان کند که این یک نشانه مطمئن است که او برای مرحله بعدی تغذیه اش آماده است. دکتر وارتابدیان می گوید : ” اگر به بچه ها تا اولین سالگرد تولدشان غذاهای خانواده داده نشده باشد، ممکن است دچار مقاومت در برابر آن شده و هنگامی که این غذاها به آنها دیر عرضه شود، به شدت آنها را پس بزنند”. بنابراین به هیچ وجه تا این سن دادن غذاهای خانواده را به تاخیر نیندازید.

انتخاب های خوب برای اولین غذاهای خانواه شامل نان تست، پاستای خوب پخته شده، قسمت های نرم میوه و سبزیجات خرد و پخته شده است. اما مراقب باشید که در تغذیه نوزاد در سال اول بسیاری از خوراکی ها مانند آجیل، کشمش، انگور و هات داگ برای بچه های زیر ۵ سال خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می دهند.

برای تغذیه نوزاد در سال اول، از ماه هشتم، با اینکه شیر مادر یا شیر خشک کماکان باید قسمت اصلی رژیم غذایی کودک شما باشد (سه تا پنج بار با مقدار ۰٫۸ تا ۱ لیتر در شبانه روز)، با این حال او در این مرحله به منابع بیشتری از پروتئین و آهن نیاز دارد. گوشت می تواند هر دو را فراهم کند، اما کودک ممکن است آن را در اولین تجربه دوست نداشته باشد.

سعی کنید گوشت چرخ کرده خالص پخته را با کمی سبزی مورد علاقه اش مخلوط کنید و مقدار آن را به تدریج تا دو قاشق غذا خوری در روز افزایش دهید. با تجویز پزشک می توانید از مقدار مشابهی لوبیا یا سویا استفاده کنید که انواع بسته بندی آن ها معمولاً با مواد مغذی گوشت نیز غنی می شوند.

سن ۱۰ تا ۱۲ ماهگی : خودم می توانم

همانطور که وابستگی رژیم غذایی نوزاد شما به شیر کاهش می یابد، نگرش او نیز تغییر می کند و بیشتر و بیشتر اصرار دارد که خودش غذا بخورد. برای اینکه او راحت تر بتواند این کار را انجام دهد، غذاهای له شده، پودر شده و راحت الحلقوم را که راحت در قاشق بیاید و به آن بچسبد، بیشتر استفاده کنید. هنگام تغذیه نوزاد در سال اول طیف وسیعی از غذاهای انگشتی نیز می تواند به تکه های ریز مرغ، گوشت و یا ماهی تبدیل شوند.
در ۱ سالگی، کودک شما می تواند تا یک فنجان شیر مادر، شیر خشک یا شیرسویا بنوشد. (شیر کم چرب قبل از سن ۲ سالگی نباید داده شود). در این زمان، رژیم غذایی روزانه او تقریباً به اندازه شما متنوع خواهد بود: شش وعده مخلوط غلات، دو تا سه وعده میوه، دو تا سه وعده سبزی، دو وعده غذاهای پروتئین دار و سه فنجان شیر.

مقدار وعده ها:

  • یک وعده غلات: یک تکه کوچک نان برشته، ۴/۱ فنجان غلات، ۲ تکه کوچک شیرینی یا هر چیز مشابه
  • یک وعده میوه یا سبزی: ۴/۱ فنجان
  • یک وعده پروتئین: ۴/۱ فنجان یا ۳۰ گرم

اکنون که فرزند شما به سن خوردن گروه های غذایی پایه رسیده است، شما می توانید به او نکات مناسبی از تغذیه سالم را آموزش دهید. رعایت یک برنامه تغذیه خوب برای خودتان بهتر از فشار آوردن به او برای خوردن وعده های سالم است. خوردن درست، در کنار هم و توأم با آرامش و لذت، بیش از تمامی نکات بالا برای همه اعضای خانواده، از جمله کودکان ضروری است.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید