شب های یلدای هر سال خانواده ها دور هم جمع می شوند و با مصرف میوه‌های تازه فصل پاییز، میوه‌های خشک شده تابستان، آجیل مخصوص، شیرینی و هندوانه، این شب را به صبح می‌رسانند.

در این مقاله به شما درباره آیین این شب بیشتر صحبت میکنیم.

پژوهشگر طب سنتی گفت: مواد غذایی سرد همچون هندوانه و انار ترش، همچنین مرکبات به‌ویژه با طعم ترش، مثل برگه هلو و زردآلو در شب یلدا باید به میزان اندک مصرف شود.

سیدمهدی میرغضنفری در ارتباط با دیدگاه طب سنتی در مورد بخور و نخورهای شب یلدا اظهار داشت: شب یلدا معمولاً بسیار سرد است بنابراین از نظر طب سنتی خوردن و آشامیدن مواد غذایی سرد همچون هندوانه و انار ترش، همچنین مرکبات به‌ویژه با طعم ترش، مثل برگه هلو و زردآلو در این شب باید به میزان اندک مصرف شود.

در شب یلدا این مواد غذایی را با هم نخورید
در شب یلدا این مواد غذایی را با هم نخورید

وی افزود: افراد با مزاج سرد باید مراقب باشند که این مواد غذایی را استفاده نکرده یا همراه با آن ماده های غذایی گرم (گرمیجات) استفاده کنند.

مصرف آجیل در شب یلدا

این پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: مصرف متعادل تنقلاتی مانند مغزهای بادام، فندق، بادام‌زمینی، پسته و آجیل‌هایی همچون نخودچی، کشمش، مویز، انجیر، توت خشک و تخمه که کم‌حجم و پرانرژی هستند برای افراد در این شب توصیه می‌شود.

وی تأکید کرد: اینکه چه ماده‌ غذایی با چه ماده غذای دیگری خورده شود، بسیار حائز اهمیت است و افراد به‌ هیچ‌ عنوان نباید برگه هلو یا زردآلو را همراه با هندوانه بخورند، چراکه این مسئله سبب بروز سردی در آنها می‌شود.

در مقاله ای در همین سایت به خوردن یا نخوردن آجیل توسط مادران باردارپرداخته ایم.

آجیل شب یلدا ؛ مادران باردار بخوانند

میرغضنفری در پایان گفت: به‌طورکلی در این شب توصیه می‌شود که افراد فاصله خوردن مواد غذایی را با یکدیگر رعایت کرده و از ریزه‌خواری پرهیز کنند.