حمام کردن زودهنگام نوزاد تازه به دنیا آمده می‌تواند خطراتی برای سلامت کودک داشته باشد و سبب شود تا در آینده با بیماری‌هایی مواجه شود. کارشناسان دریافته‌اند به تأخیر انداختن استحمام نوزاد به دنیا آمده حتی برای چند روز می‌تواند تأثیر به سزایی در حفظ سلامت او و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد داشته باشد.

چه زمانی باید نوزاد را حمام کرد؟
چه زمانی باید نوزاد را حمام کرد؟

گفتنی است، جنین در هفته ۱۸ام بارداری صاحب یک لایه مومی شکل به سطح پوست خود می‌شود که نقش محافظت از نوزاد را دارد و پس از تولد به تدریج مقاوم شده و تبدیل به پوست اصلی بدن کودک می‌شود، وجود این لایه مومی شکل که حالت لغزنده نیز دارد، برای تسهیل فرآیند زایمان نیز سودمند است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، پزشکان توافق دارند که یک نوزاد تازه به دنیا آمده کثیف است اما شست و شوی سریع و پی در پی نوزاد در هفته‌های اولیه تولد می‌تواند باعث ضعف این لایه مومی شکل و آسیب سیستم ایمنی بدن کودک شود.این لایه مومی تشکیل شده از سلول‌های بند ناف نوزاد است و از نوزاد محافظت می‌کند.

کارشناسان دانشگاه ایالتی اوهایو اعتقاد دارند، این پوشش به نام Vernix نباید بلافاصله پس از تولد از بین برود. این لایه نوعی مصونیت در مقابل عوامل بیرونی از پوست کودک به عمل می‌آورد و همچنین باعث مرطوب نگه داشتن پوست کودک می‌شود. کارشناسان حداقل یک بازه زمانی ۶ الی ۲۴ ساعته با نظر پزشک متخصص برای استحمام نوزاد را کافی می‌دانند.

این کشف حتی مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفته و آنها نیز به والدین توصیه می‌کنند که برای یک بازه زمانی کنترل شده استحمام نوزادان خود را به تأخیر بیندازند.

در عین حال کارشناسان اعتقاد دارند استحمام نوزاد حتماً باید با حضور مادر انجام شود، زیرا باعث کاهش ترس و استرس نوزاد می‌شود، به ویژه استحمام بوی بدن مادر می‌تواند خاصیت آرام‌بخش و ضداسترس برای نوزاد داشته باشد.