مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: جشنواره صوتی قصه‌ گویی چرو ابتکاری استانی است که می‌تواند قصه‌ گویی را به عنوان یکی از رسالت‌ های کانون تعالی بخشد.

حبیب‌ الله بخشوده مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در اختتامیه‌ی دومین جشنواره قصه‌های صوتی با عنوان «چرو» اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های بسیار مهم در کانون، قصه‌گویی است که ریشه در فرهنگ دیرینه‌ی ما دارند.
وی با بیان اینکه جشنواره صوتی «چرو» یک ابتکار استانی است که فعالیت قصه‌ گویی کشور را تقویت می‌ کند و فعالیت آن از سطح کشوری عبورکرده و به بین‌المللی رسیده است، تصریح کرد: کانون به دنبال قصه‌ هایی است که ریشه‌ی فرهنگی دارند چون خیلی از کلماتی که فراموش شده‌اند و بخشی از فرهنگ ما هستند در این قصه‌ها بیدار و زنده و به نسل آینده معرفی می‌شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان استان ایلام ادامه داد: جشنواره «چرو» می‌تواند حافظ زبان و توقیت کننده قصه‌های دینی و بومی ما باشد.

وی گفت: جشنواره قصه گویی صوتی که به پیشنهاد معاون فرهنگی کانون استان ایلام شکل گرفت و با زحمات “طاهره رحمتی” مربی مسئول کانون بخش صالح‌آباد و همکاران او در این بخش و همچنین با همت و تلاش و پشتیبانی مدیر ومعاون و کارشناس مسئول فرهنگی و هنری و ادبی اداره کل کانون استان ایلام به مرحله اجرا در آمد.

«چرو» در زبان کردی ایلامی به مفهوم نهال تازه قد کشیده است که امید زیادی به رویش و قد کشیدن آن می رود. این واژه مانند بالا رفتیم ماست بود پایین اومدیم دوغ بود در پایان قصه های ایلامی جای ثابتی دارد و قصه‌گو می‌گوید: «ئی ده سم چروو ، ئه و ده سم چروو هه رچگه وتم گشتی هه دروو» یعنی در اطرافم نونهالانی نشته‌اند و قصه‌هایی که برایشان گفتم واقعی نیست(اما از آن باید درس گرفت).

براساس این گزارش در بخش اعضای مراکز کانون “مینا دارابی” ازمرکز شباب، “صبا بهارپور” از مرکز ایوان ،”آرین هادی‌زاده” از مرکز آبدانان و “زهرا رحمتیان” از مرکز صالح‌آباد به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم(رتبه سوم مشترک ) را به دست آوردند.

در بخش آزاد “سرور یاری” از صالح آباد،”عالیه محمدی” از صالح آباد و “حرم پنجعلی‌زاده” از سیروان رتبه اول تا سوم و در بخش مربیان “فرشته جعفری” از مرکزسرابله ،”آرزو گوهری” از مرکز دره شهر و “رویا هواس بیگی” از مرکز ایوان رتبه های اول تا سوم را به ترتیب به دست آوردند.

جشنواره صوتی قصه‌ گویی چرو
جشنواره صوتی قصه‌ گویی چرو

نمایش ها و رویدادهای کودکانه این ماه را با این لینک دنبال کنید…

[irp posts=”18660″ name=”کارگاه جمجمک برگ خزون”]

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید