یکی از بهترین راهکار های ختم دعوا در والدین یادگیری و تمرین تکنیک مکث مثبت و چگونگی پیاده سازی آن است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

احساسات بچه ها را می توان تا خوشحالی، ناراحتی، دوست داشتن و حسودی دانست. اما این احساسات مدت زیادی دوام نمی آورد. کودکان مثل جریان آب احساساتشان تغییر می کند. اما ما هرچه بزرگتر می شویم، به احساساتمان می چسبیم و منفی بودن را نگه می داریم. دیگر مانند گذشته نمی توانیم احساساتمان را به افرادی که دوست داشتیم و دوستمان داشت، نشان دهیم.

روابطی مانند عشق هم همانند این موضوع است. راحت به نظر می رسد ولی به دلیل اینکه راه زیادی برای به آرامش و راضی کردن طرف مقابل طی کرده اید، به شما هم احساس آرامش و رضایت می دهد. اما وقتی در رابطه ای ماندید، اغلب احساسات آزردن، عصبانیت و ناامیدی به دلیل کارهایی که شریکتان انجام داده یا گفته است، شروع می شود. این ممکن است منجر به دعوا و پرت کردن اشیا، همراه با گفتن بد و بیراه باشد. حرف هایی که در این حالت گفته می شود و بعدا به یاد آوردن آنها می تواند همانند آن لحظه رنج آور باشد.

تکنیک مکث مثبت برای خاتمه دعوای والدین
تکنیک مکث مثبت برای خاتمه دعوای والدین

تکنیک مکث مثبت برای خاتمه دعوای والدین

نتیجه ای همه نارضاتی به کجا ختم می شود؟ نتیجه این بحث ها و جدل ها چیست؟ آیا نتیجه آنها اتفاق مثبتی است؟ در بیشتر موارد، جواب نه است. شاید با خودتان فکر کنید که آیا اینهمه نارضایتی و بحث ها ارزش اینهمه درد و رنج را دارد؟ چه می شد اگر راهی برای کنترل عدم توافق، بحث و جدل و عصبانیت وجود داشت؟

خوب، وجود دارد و آن هم سکوت است. سکوت و مکث قبل از شروع به بحث می تواند آرامش بیشتری بری شما به همراه داشته باشد تا بهتر فکر کرده و عمل کنید. اگر این گونه نباشد، به شما آسیب می زند. توقف و فکر کردن، مهمتر از برنده شدن در بحث است. این کار منجر به شفافیت و درک بیشتر بین شما و همسرتان می شود.

دو نوع مکث و سکوت وجود دارد؛ مکث منفی و مکث مثبت. مکث منفی نتیجه بی توجهی و بی اهمیت جلوه دادن نظرات طرف مقابل است. با این رفتار می خواهید نشان دهید که نسبت به نظرات او بی توجه هستید. ممکن است این رفتار به دلیل جلوگیری از ادامه رفتارهای نامناسب، نادرست و دعواهای به حق طرف مقابلتان باشد. این می تواند احساس طرد شدن و آزار بیشتر طرف مقابل را به همراه داشته باشد.

تکنیک مکث مثبت منجر به تمرکز دوطرف روی مخالفت ها و تصمیم هایی برای رسیدن به تفاهم یا درک متقابل می شود. آنها تلاش می کنند تا بیشتر به دیدگاه ها و نظرات دیگری بیشتر توجه کنند و در فضای آرام تر و مسالمت آمیزتری بر روی موضوعات و اختلاف نظراتشان کار کنند.

[irp posts=”4121″ name=”۷ نشانه از والدینی که محبت افراطی دارند”]

چگونه تکنیک مکث مثبت را در رابطه اجرایی کنیم؟

۱- درک متقابل

وقتی تصمیم می گیرید بحث را متوقف کنید، این تصمیم برای آرامش باید دوطرفه باشد. تا هر دو با یکدیگر به آرامش برسید.

۲- گفتگو کنید

وقتی احساس می کنید که حرف ها بیش از حد گرم شده اند، برای اینکه احساس آرامش کنید باید شما و همسرتان راحت باشید و بعدا با هم صحبت کنید، با ذهنی آرام.

۳- زمان گفتگو را کوتاه کنید

مدت زمان استراحت و کث را طولانی نکنید. پس از چند ساعت، دوباره با خوردن یک فنجان قهوه و افزایش تمرکز می توانید به بحث و گفتگو ادامه دهید.

۴- بحث کنید

هر مشکلی ممکن است با حرف زدن حل شود و برنامه ریزی کنید که چطور مسائل یا چیزهایی که باعث می شوند بین شما و همسرتان اختلاف بیندازد را انجام بدهید.

۵- بهبود و جبران رابطه

بعدش هر چند سخت است، شما می توانید از اینکه بعضی اوقات کنار هم هستید لذت ببرید. شاید ممکن است زمان شام برایتان شمع روشن کند یا شما را به سینما ببرد. حرف های خوب و زمان کافی، هر دو تاثیر می گذارند در پایین آوردن تنشی که ممکن است باعث ناراحتی شود.

این روش های متوقف کردن می توانند به شما کمک کنند تا موقعیت های پردغدغه را پشت سر بگذارید و می تواند بسیار مفید باشد تا روابط تان را بهبود بخشد و عشق را بین خودتان پایدار کنید.

[irp posts=”9898″ name=”۹ کاری که والدین فرزندان موفق انجام می دهند”]