همه بچه‌ها عید نوروز را با خوراکی‌های خوشمزه و رنگارنگی که در هر خانه‌ روی میزهای پذیرایی چیده می‌شود، می‌شناسند. فقط باید یادمان باشد چه غذایی را چگونه و در چه زمانی به آنها بدهیم تا تنقلات عید نوروز برای‌شان مشکل ساز نشود.

بچه‌ها عاشق شیرینی‌، شکلات ‌و آجیل‌های جور واجوری هستند که در ایام عید همه جا به آن‌ها تعارف می‌شود اما یکی از اتفاقاتی که خیلی از والدین شاهد آن هستند، زیاده‌روی بچه‌ها در مصرف این خوردنی‌های خوشمزه است، تا جایی که باعث دردسرهای کوچک و بزرگ زیادی برای بزرگ‌ترها در ایام نوروز می‌شود. برای اینکه فرزند شما بهترین تغذیه را در ایام عید داشته باشد، توصیه می‌کنیم این توصیه‌ها را تا آخر بخوانید.

تغذیه سالم در عید نوروز
با تنقلات عید نوروز چگونه برخورد کنیم؟

خوب‌ و بدهای تنقلات عید نوروز را بشناسید

اگر نظم غذایی کودکان را همانند روزهای غیرتعطیل حفظ کنید مهم‌ترین گام را در حفظ سلامت تغذیه آن‌ها در ایام نوروز برداشته‌اید. حالا وقت آن می‌رسد که از بین خوردنی‌های نوروزی بهترین‌ها و سالم‌ترین‌ها را برای فرزند دلبندتان انتخاب کنید.

به‌عنوان یک اصل این نکته را درنظر داشته باشید که هیچ نوع خوراکی را نباید به‌طور کامل برای فرزندتان ممنوع کنید بلکه بهتر است اگر چند نوع خوردنی را برای کودک‌تان مضر می‌دانید، مصرف آن را محدود کنید. ممنوع کردن کامل یک ماده خوراکی برای بچه‌ها باعث اشتیاق و حرص بیشتر آن‌ها به خوردن می‌شود و نتیجه معکوس خواهید گرفت.

چگونه به کودک غذا بدهیم؟

بچه‌ها در تعطیلات عید برنامه روزانه مشخص و منظمی ندارند، ‌یعنی به‌اصطلاح نه‌ خواب‌شان سر جایش است، نه خوراک‌شان. همین موضوع باعث بدغذایی و چاقی آن‌ها در این ایام می‌شود. برای اینکه مراقب تغذیه کودک‌تان در این ایام باشید، قبل از هر چیز باید برنامه روزانه او را منظم کنید. برای این کار:

برنامه صبحانه را حفظ کنید. البته ابتدا باید ترتیبی بدهید که فرزندتان صبح‌ها خیلی دیرتر از معمول بیدار نشود.
صبحانه کاملی به کودک‌تان بدهید. به این ترتیب او تا ظهر سیر می‌ماند و به‌دنبال سیر کردن خودش با هله هوله نمی‌رود.
وعده‌های دیگر غذایی را هم سر موقع به کودک بدهید. این وعده‌ها شامل ناهار، یک عصرانه سبک و شام هستند.

کودک شما هم عاشق پاستیل است؟

پاستیل‌های جدید که این روزها در شکل‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار پیدا می‌شوند، نه‌تنها برای بچه‌ها بلکه برای بزرگ‌ترها هم وسوسه‌انگیزند! برای همین است که راه‌شان را به سمت میزهای پذیرایی ما باز کرده‌اند. اما بد نیست بدانید همین رنگ‌های جذاب و وسوسه‌انگیز همگی رنگ‌های مصنوعی افزودنی هستند و باعث ایجاد حساسیت و بی‌قراری در بچه‌ها می‌شوند.

ضمن اینکه مشکل همیشگی خوراکی‌های شیرین و دشمنی‌ آنها با دندان، باز هم سر جایش باقی است. بنابر این پاستیل هم از آن دست خوراکی‌هایی است که باید مصرفش برای بچه‌ها تا حد امکان محدود شود. حقیقت ناخوشایند درباره ویتامین های چسبناک و پاستیل را بخوانید…

با چیپس و پفک چه کنیم؟

همین که در ماشین نشستید و قصد مسافرت کردید، دل‌تان می‌خواهد شروع کنید به خوردن! بچه‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. بنابر‌این یک ساعت بعد از شروع مسافرت می‌بینید که همه خانواده در حال خوردن چیپس، پفک و اسنک‌های شور و تند دیگری‌ هستند که با خود به‌عنوان آذوقه و تنقلات مسافرت برداشته‌اند اما دست‌ نگهدارید! دور این خوراکی‌های خطرناک را خط بکشید.

خوردن چیپس، پفک و اسنک‌های شور دیگر علاوه بر آن‌که به‌شدت باعث چاقی کودکان می‌شود، باعث می‌شود تا آن‌ها در آینده دچار خطرات زیادی از جمله بیماری دیابت و فشار خون شوند. پس بهتر است برای طول راه با خودتان خشکبار، میوه و آجیل خام بردارید.

مصرف آجیل برای کودکان

آجیل خوب چه شکلی است؟

یکی از خوردنی‌های بسیار محبوب بچه‌ها در ایام عید، آجیل است. متاسفانه اغلب آجیل‌های عید آجیل بوداده و شور هستند؛ درحالی‌که آجیل خام و بونداده چه برای بچه‌ها چه برای بزرگ‌ترها گزینه بسیار مناسب‌تری است. بنابر‌این سعی کنید بیشتر آجیل خام برای فرزندتان تهیه کنید و مغزهای مفیدی مانند پسته، بادام، گردو و فندق را به شکل خام به کودک‌تان تعارف کنید. شما می‌توانید خشکبار مفید دیگر مثل برگه میوه‌ها، میوه‌های خشک مانند انجیر، توت، نخودچی و کشمش را هم به مغزها اضافه کنید.

همچنین بهتر است آجیلی که به فرزندتان می‌دهید، بدون تخمه باشد. مصرف زیاد تخمه برای بچه‌ها باعث مشکلات گوارشی مانند دل درد، نفخ شکم و یبوست می‌شود. به‌ویژه آنکه بچه‌های کوچک‌تر بنا به یک عادت نادرست و به دلیل اینکه نمی‌توانند پوست تخمه را بگیرند آن را با پوست می‌خورند و همین، وضع را بدتر می‌کند.

با شیرینی چه کنیم؟

اصولا چون بچه‌ها عاشق شیرینی هستند توقع این‌که از خوردن آن دست بکشند، انتظار بیهوده‌ای است. به جای این کار، شما باید سعی کنید شیرینی‌های سالم‌تری را در دسترس کودکان قرار دهید. برای این منظور یکی از بهترین راه‌ها این است که شیرینی عید را خودتان در منزل تهیه کنید. به این ترتیب می‌توانید از روغن‌های سالم‌تر، شکر کمتر و مواداولیه مرغوب‌تر استفاده کنید. در ضمن مصرف میوه‌ها و لبنیات نباید در تعطیلات عید از برنامه غذایی کودکان حذف شود.

شما می‌توانید از علاقه فرزندتان به شیرینی استفاده کرده و به او بگویید اگر یک سیب بخورد به او اجازه می‌دهید که شیرینی هم بخورد یا شیرینی‌ها را به میزان متعادل همراه با شیر به آن‌ها تعارف کنید. همچنین یادتان نرود که تعطیلات عید و دیر خوابیدن بچه‌ها بهانه موجهی برای مسواک نزدن آن‌ها نیست؛ پس مسواک را فراموش نکنید.

مضرات شکلات برای کودکان

شکلات، بله یا نه؟

شکلات هم در بین تنقلات عید نوروز از پرطرفدارهاست اما متاسفانه سالم نیست. مصرف بیش از حد شکلات به‌دلیل کافئین موجود در آن باعث بی‌قراری کودکان می‌شود. چربی زیاد شکلات کودکان را چاق می‌کند و مصرف زیاد آن موجب پوسیدگی دندان بچه‌ها می‌شود. بنابر این شکلات یکی از خوردنی‌هایی است که باید مصرف آن را برای کودکان محدود کنید.

شام تعطیلات نوروز

صرف شام در بیرون از منزل، یکی از تفریحات خانوادگی و فامیلی در روزهای تعطیل و به‌ویژه در سفر است. معمولا هم در چنین مواقعی خانواده‌ها سر از فست‌فود فروشی‌ها در می‌آورند اما فست‌فودها هم از آن غذاهایی هستند که فقط هر‌ از گاهی و آن هم با بعضی شرط و شروط خوردن‌شان برای بچه‌ها مجاز است.

اصولا دادن نوشابه، سیب‌زمینی سرخ کرده و فست فود به بچه‌های زیر ۳ سال ممنوع است. برای بچه‌های بزرگ‌تر هم بهتر است مصرف نوشابه‌های گازدار را ممنوع کنید‌ زیرا این نوشابه‌ها به‌دلیل داشتن کافئین، رنگ و مواد نگهدارنده باعث بی‌قراری و ایجاد آلرژی در کودکان می‌شوند.

از طرف دیگر، قند بیش‌از‌حد‌ی که در این نوشابه‌ها وجود دارد زمینه چاقی کودکان را بیش از پیش فراهم می‌کند. بنابر‌این سعی کنید موارد سر زدن به فست‌فود فروشی‌ها را کم کنید. در ضمن در خود این مکان‌ها هم می‌توانید غذاهای نسبتا سالم‌تر را انتخاب کنید. مثلا غذاهای کباب‌شده سالم‌تر از پیتزا و غذاهای سرخ‌شده و سوخاری هستند.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید