تمیز کردن و مراقبت از کودکان کار بسیار دشواری است چون به راحتی نمیتوانند احساسات خود مانند درد و ناراحتی را عنوان کنند . در مقاله به بهترین نحوه ی تمیز کردن گوش نوزاد و همچنین بینی آن می پردازیم.

هنگام حمام کردن، تمیز کردن گوش نوزاد ، بینی، چشم و حتی گرفتن ناخن ها معمولا بی قراری می کند. بهتر است برای انجام این کارها با راهکارهای صحیح آن آشنا شوید تا کمتر نگران و مضطرب باشید.

نظافت گوش نوزاد

به هیچ عنوان قسمت داخلی سوراخ گوش نوزاد را نشویید و تمیز نکنید. برای نظافت گوش ها تنها شستن لاله گوش و دهانه کانال سوراخ گوش کفایت می کند. بعد از حمام کردن نوزاد و شستن لاله گوش، فقط با استفاده از پنبه قسمت خارجی گوش (لاله گوش و دهانه کانال سوراخ گوش) را تمیز کنید. از استفاده کردن از گوش پاک کن برای تمیز کردن داخل گوش نوزاد جداً اجتناب کنید.

نحوه ی تمیز کردن گوش نوزاد و بینی آن
نحوه ی تمیز کردن گوش نوزاد و بینی آن

داخل گوش نوزاد

در قسمت داخلی گوش نوزاد ماده مومی شکلی ترشح می شود که وظیفه اصلی آن حفاظت از قسمت های داخلی گوش و تمیز نگه داشتن آن است. گرد و غبار، ذرات، و آلودگی ها به این ماده مومی شکل جذب می شوند و با کمک کرک های بسیار ریزی که در کانال گوش وجود دارد به سمت خارج گوش هدایت می شوند. بنابراین نیازی به تمیز کردن قسمت داخلی گوش نیست.

نظافت بینی نوزاد

بهترین زمان برای تمیز کردن بینی نوزاد هنگام حمام کردن و پس از آن است. زمانی که محیط حمام گرم و پر از بخار باشد، ترشحات بینی نوزاد مرطوب شده و خود به خود یا به راحتی با چند عطسه نوزاد از بینی او خارج می شوند.

پس از استحمام می توان باقی مانده ترشحات بینی را به کمک دستمال نرم و تمیز، و یا پمپ مخصوصی (پوآر) که از داروخانه تهیه می کنید از بینی نوزاد خارج کنید. در صورتی که ترشحات بینی نوزاد خشک باشد می توانید از اسپری یا قطره بینی که از داروخانه ها تهیه می کنید ترشحات بینی را مرطوب کرده و آن را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن بینی نوزاد با قطره یا اسپری

در صورتی که از اسپری یا قطره بینی استفاده می کنید، همزمان هر دو سوراخ بینی را با قطره یا اسپری خیس نکنید!

ابتدا یک سوراخ بینی را تمیز کنید و سپس سراغ سوراخ دیگر بروید. اگر نوزادتان خواب است جداً از تمیز کردن همزمان دو سوراخ بینی خودداری کنید. نوزاد شما کوچک تر از آن است که بتواند نفس خود را حبس کند تا شما کار تمیز کردن بینی را تمام کنید.

از پوآر (فین گیر) سر باریک مخصوص نوزادان استفاده کنید. چون این دستگاه در سایز های مختلف و برای سنین مختلف در داروخانه وجود دارد.

نحوه ی تمیز کردن گوش نوزاد و بینی آن
نحوه ی تمیز کردن گوش نوزاد و بینی آن

داخل بینی نوزاد

در داخل بینی همانند گوش کرک های بسیار ریزی قرار دارند که ذرات، گرد و غبار، و ترشحات را به سمت جلو و در نهایت خارج از بینی هدایت می کنند. علت قلقلک بینی حرکت همین کرک هاست.

تذکر مهم در مورد انسداد راه بینی نوزاد !

پما بزرگسالان زمانی که نتوانیم از راه بینی نفس بکشیم، با دهان خود تنفس می کنیم. اما نوزادان زیر یک سال هنوز با این رفلکس طبیعی آشنا نیستند و نمی توانند زمانی که راه بینی شان مسدود است از طریق دهان تنفس کنند. سعی کنید در زمان بسته یا به اصطلاح کیپ بودن بینی نوزاد با دقت و به آرامی عامل انسداد را برطرف کنید تا نوزادتان بتواند به راحتی تنفس کند.