عید نوروز زمان مصرف خوراکی های گوناگون است و تغذیه کودک در عید نوروز بسیار حائز اهمیت است. تنها کودکان نیستند که در معرض خطر قرار دارند. ناپرهیزی و تغذیه بد در ایام عید، کوچک و بزرگ نمی شناسد.

به عنوان مثال افراط در مصرف شیرینی می‌تواند آسیب های فراوانی به سلامت انسان وارد کند. یکی از زیان‌های مهم مصرف زیاد شیرینی، چاقی و عوارض و اختلالات ناشی از آن است. مواد قندی و نشاسته‌ای به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره می‌شوند و ایجاد چاقی می‌کنند. افراط در مصرف شیرینی به سلامت دندان‌ها لطمه‌ وارد کرده و موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

نکات تغذیه ای در عید

همچنین باعث افزایش فشار خون و چربی‌های نامطلوب خون شده که در نهایت سلامت قلب و عروق را دچار اختلال می‌نماید. اگرچه مصرف شیرینی و شکلات در حد کم ایرادی ندارد، اما روی آوردن به این خوراکی های خوشمزه و کاهش تحرک در تعطیلات عید باعث افزایش وزن بسیاری از کودکان می‌شود.

توصیه هایی برای والدین در مورد  تغذیه کودک در عید نوروز :

در ادامه نکات مهم تغذیه کودک در عید نوروز را ذکر می نماییم. ما بزرگترها باید به یاد داشته باشیم:

– در مصرف مغزها اعتدال را رعایت کنیم و از آجیل بدون نمک استفاده کنیم. به خصوص از مصرف آجیل در اوقات نزدیک وعده‌های اصلی غذایی خودداری شود.
– از میوه‌ها به‌خصوص میوه‌های دارای پوست مثل مرکبات، کیوی و امثال آن در دید و بازدیدهای عید استفاده کنیم. در صورت استفاده از میوه‌هایی که با پوست مصرف می‌شوند (مانند سیب، انگور و…) بهتر است از شست‌وشو و ضدعفونی کردن آنها مطمئن شویم.
– از مصرف سبزی خوردن و سالاد در خارج از خانه خودداری نماییم، ولی حتما از این مواد غذایی در ایام نوروز، در خانه به مقدار کافی استفاده کنیم.
– در مصرف شیرینی و مواد شیرین به هیچ وجه نباید افراط کنیم. سعی نماییم مصرف شیرینی را در ایام عید به حداقل برسانیم.
– مصرف غذاهای سرخ کرده و پرچرب به هیچ‌وجه برای سلامت انسان مفید نیست و بهتر است از مصرف این قبیل غذاها خودداری نماییم.

تغذیه سالم در عید نوروز

– مصرف حبوبات را در ایام نوروز و به طور کلی در تمام اوقات زندگی فراموش نکنیم.
– در مصرف آب کافی کوتاهی نکنیم و روزانه حدود ۶ تا ۸ لیوان آب استفاده نماییم. البته در سفرها باید از سالم و بهداشتی بودن آب اطمینان داشته باشیم.
– ورزش و پیاده‌روی در ایام نوروز نبایستی فراموش شود، زیرا در حفظ سلامت و شادابی بدن و پیشگیری از بروز چاقی، یبوست و افزایش چربی‌های نامطلوب خون بسیار مفید است.
– توجه داشته باشیم که دید و بازدیدها و سفرهای نوروز نظم خواب ما را بر هم نزند، زیرا اختلال در نظم ‌خواب، سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد.

مراقبت های سلامتی در عید نوروز

۱-غذاها و اسنک‌های خوشمزه خانگی را به جای چیپس، بیسکوییت و شکلات‌های آماده در دسترشان قرار دهید.

۲-عید را با همان رژیم غذایی کودکتان در دوران مدرسه بگذرانید. عدم وجود برنامه‌ای منظم بچه‌ها را به ریزه خواری تشویق می‌کند. بنابراین سعی کنید صبح کودکتان را با یک صبحانه کامل و مغذی همراه با چای شیرین شروع کرده و مثل روزهای قبل و در ساعات مقرر همیشگی ناهارشان را آماده کنید. به طور مثال یک بشقاب بزرگ پر از سالاد یا میوه‌های گوناگون آماده کنید و روی میز آشپزخانه بگذارید. خودتان هم از سرعت خالی شدن متعجب خواهید شد. بهترین راه، ایجاد قفسه‌ای پر از میوه های خشک شده، چهار مغز، کشمش و … در آشپزخانه است.

۳- بچه ها را سرگرم کنید. تا جایی که ممکن است با بازی‌های هیجان‌انگیز و فعالیت‌های پر تحرک کودکتان را مشغول کنید و برای نشستن آن‌ها جلوی تلویزیون و کامپیوتر محدودیت زمانی بگذارید. هم چنین اجازه خوردن شیرینی و شکلات را هنگام تلویزیون تماشا کردن به آن‌ها ندهید.

۴- ساعت خوابشان را تنظیم کنید. ساعت خواب آن‌ها را با مهمانی‌های بی‌موقع به هم نزنید. بیش از حد بیدار ماندن، آن‌ها را به ریزه خواری تشویق می‌کند.

۵- نوشیدن آب یکی از مهمترین اصل‌ها در نوشیدن مایعات است. کودکتان را به نوشیدن مقدار زیادی آب به جای نوشیدنی‌های شکردار و شربت‌های مختلف تشویق کنید.

تغذیه کودک در عید نوروز

۶- تعطیلات عید زمان بسیار خوبی برای خرید کردن با کودکتان و پختن غذاهای ساده به همراه آن‌هاست. آن‌ها را با خود به خرید ببرید و به آن‌ها انتخاب مواد غذایی سالم را آموزش دهید.

۷- میوه‌ها و سبزیجات مختلف را در اختیارشان قرار دهید و به آن‌ها فرصت دهید تا با تخیلات و ایده‌های خود میوه‌ها را تزئین کنند. می‌توانید با آن‌ها در بریدن انواع میوه‌ها به شکل ستاره، دایره، قلب و در آخر آماده کردن دسرهای مغذی با میوه‌های خرد شده، همکاری کنید.

۸- هنگام دید و بازدیدهای عید برای کودک صاحب خانه شکلات هدیه نبرید. آن‌ها را هم به همین کار تشویق کنید و همچنین برای مهمانی‌هایتان غذاهای ساده و جدید آماده کنید، نه همان غذاهای پر از کالری همیشگی ایرانی.

به عنوان آخرین نکته این‌که فراموش نکنید کودکان بیشتر کارهایی را که می‌بینند تکرار می‌کنند، نه کارهایی را که شبانه روز به آن‌ها تذکر می‌دهید. انتخاب غذاهایتان را اصلاح کنید و با ایجاد تعادل بین تحرکتان و میزان مصرف کالری روزانه تعطیلات خوبی را برای خودتان رقم بزنید.