انواع زیادی از بیماری‌های رایج پوستی در نوزادان و کودکان وجود دارد که به صورت مادر زادی یا به مرور زمان ایجاد می‌شوند. پوست نوزدان از بزرگ سالان بسیار حساس تر است و به همین دلیل نسبت به بیماری‌های پوستی، آسیب پذیرتر می‌باشد.

نور خورشید، باکتری‌ها، گرما و سرمای شدید و بسیاری از عوامل دیگر می‌تواند باعث به وجود آمدن بیماری‌های پوستی در کودکان شود. به دلیل اهمیت این موضوع، ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با این بیماری‌های پوستی با شما صحبت کنیم تا در رابطه با آن‌ها اطلاعات بیش تری داشته باشید.

بیماری‌ های رایج پوستی در نوزادان
بیماری‌ های رایج پوستی در نوزادان

راش ( آمونیا درماتیت)

آمونیا درماتیت در میان مردم به راش مرسوم بوده و یک ناراحتی پوستی است که از هر سه کودک، یک نفر را مبتلا می‌کند. راش در اثر عواملی مانند باکتری‌های موجود در مدفوع کودک، آمونیاک موجود در ادرار و هوای گرم ایجاد می‌شود و در نوزادانی با پوست حساس تر و وزن بالاتر، بیش تر دیده می‌شود.

برای مقابله با ریسک ایجاد راش، تعویض مکرر پوشک نوزاد، خشک نگه داشتن پوست نوزاد و پوشاندن لباس‌های گشاد و راحت، می‌تواند راه حل مناسبی است.

درماتیت آتوپیک

این بیماری که در نوازادان تازه به دنیا آمده دیده می‌شود، باعث خشکی، خارش و التهاب در پوست خواهد شد.

این بیماری در اثر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، گردو غبار و آلرژی به مواد غذایی به وجود می‌آید.

درماتیت آتوپیک با علائمی‌مانند باز شدن پشت گوش‌ها، خشکی پوست و خارش همراه است و با عرق کردن پوست کودک تشدید خواهد شد.

همچنین در مورد کودکان : درمان‌های خانگی برای رفع قرمزی چشم در کودکان

کناک

بیماری کناک با پوسته پوسته شدن سر در نوزادان خود را نشان می‌دهد و به دلیل تجمع زیاد چربی در زیر پوست ایجاد می‌شوند. اگر سر نوزاد را با روغن زیتون ماساژ دهیم می‌توانیم تا حدودی اثرات این بیماری را کم تر نماییم.

اگزما

اگزما یکی از بیماری‌های شایع پوستی میان کودکان است و بیش تر دلایل ژنتیکی دارد. از جمله علائم آن شامل، خارش در وسط گوش، داخل مفصل ، اطراف سینه و گونه‌ها می‌باشد. نوزادانی که به این بیماری مبتلا هستند، باید همیشه ناخن‌های کوتاه داشته باشند.

جوش ( Miliaria)

جوش در نوزادان به دلیل قرار گرفتن در هوای گرم ایجاد می‌شود؛ زیرا منافذ عرق در اثر هوای گرم مسدود خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد جوش روی بدن کودکان می‌توانیم لباس‌های آن را به صورت مرتب عوض کنیم و هم چنین از پوشاندن لباس‌های تنگ و پلاستیکی برای آن‌ها خودداری نماییم.

بیماری‌ های رایج پوستی در نوزادان
بیماری‌ های رایج پوستی در نوزادان

آکنه (Milia)

به دلیل فعالیت بیش از حد غدد سبابه در نوزادان، دانه‌هایی با نوک سفید رنگ بر روی پوست آن‌ها ظاهر می‌شود.

این دانه‌ها بر روی چانه، گردن و گونه‌های نوزادان وجود دارد و نیازی به درمان نخواهد داشت؛ زیرا پس از ۶ الی ۸ هفته خود به خود از بین خواهد رفت.

درماتیت سبورهوئیک (Seborhoeic Dermatit)

درماتیت سبورهوئیک در اثر فعالیت شدید غدد سبابه ایجاد می‌شود و با خارش همراه است. این بیماری‌ها خود به خود از بین می‌رود و نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد.

همچنین در مورد کودکان: سوختگی کودکان و کمک‌های اولیه

زخم راش (candida Albicans)

کاندیدا آلبیکانس یک عفونت قارچی شایع می‌باشد و معمولا در ۷۰% نوزادانی که راش دارند دیده می‌شود. برای درمان این بیماری استفاده از لوسیون‌های ضد قارچ توصیه می‌شود.

لک‌های سالمون ( گزش لک لک)

لک‌های سالمون به شکل لکه‌های قرمز رنگ در پلک، لب و وسط ابرو دیده می‌شود. برای درمان آن لازم است به پزشک مراجعه نمایید.

اریتم سمی

بیماری آریتم سمی‌در بیش از ۵۰ درصد از نوزدان دیده می‌شود. اگرچه هنوز علت اصلی آن کشف نشده است؛ اما تقریبا یک الی دو هفته پس از تولد نوزاد از بین می‌رود. بیماری آریتم سمی‌با لکه‌های سفید رنگ که حاشیه ای قرمز دارند ظاهر شده و بیش تر در اطراف صورت،‌بازوها، شکم و پاهای نوزاد دیده می‌شود.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید