والدین بیش فعالی کودکان را با رفتارهای صحیح کنترل کنند.

پژمان بابایی جامعه شناس با اشاره به لزوم توجه به بیش فعالی کودکان گفت: بیش فعالی وضعیتی است که معمولا در کودکان کم سن و سال بروز می کند و سه نشانه‌ی دائمی آن پرتحرکی و انجام دادن کارهای غیر قابل پیش بینی است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل بیش فعالی در زمان مناسب گفت: اگر بیش فعالی کودک در زمان مناسب مورد توجه قرار نگیرد در سنین بزرگسالی به سمت رفتارهای پرخطر سوق پیدا می‌ کنند.

۶ نشانه ی کودک بیش فعال
۶ نشانه ی کودک بیش فعال

این روانشناس در ادامه با اشاره به علائم بیش فعالی بیان کرد: این کودکان اغلب با دستان خود بازی می‌کنند، دائم در حال حرکت هستند، از توجه به جزئیات ناتوان هستند، قادر به قبول دستورات والدین و بزرگتر‌ها نیستند، زیاد صحبت می‌کنند و سر و صدای زیادی دارند.

وی هم چنین با بیان نکات تربیتی که والدین باید رعایت کنند، تصریح کرد: مؤثرترین راه برای آموزش رفتار درست، تحسین کودک است، تا با تحسین، رفتارهای پسندیده را در خود تقویت کند.

بابایی با اشاره به روش‌ های درمان این بیماری بیان کرد: برای این بیماری هیچ آزمایشی وجود ندارد که با انجام آن بتوان گفت که کودک دچار بیش فعالی شده است. هم چنین دارو و درمان برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی به تنهایی پاسخگو نیست، والدین بهتر است روش‌ های تربیتی و برخورد مناسب با این کودکان را فرا بگیرند و سعی در پیشگیری از این بیماری داشته باشند.