آیا واقعاً یک “زمان مناسب” یا بهترین زمان برای بارداری قابل تعریف است؟ همانطور که از پیش معلوم است اگر این سوال را از اشخاص مختلف و قبل از بارداریش بپرسید، پاسخهای متفاوتی به شما می دهند و برای برخی مادران نیز پس از تجربه این موضوع نظرشان کمی با قبل فرق خواهد کرد.

توانایی اهداء زندگی به یک انسان دیگر یکی از زیباترین هدیه هایی است که به زنها داده شده است که البته با دردسرها و مصائب خاص خود همراه است. بدن هر فرد دارای یک ساعت و ریتم بیولوژیک است که هر زن در مورد ساعت بیولوژیکی خود آگاهی کامل دارد و البته بارداری آن را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بارداری در سن 43 سالگی

مقابله با مشکلات این دوران به لحاظ جسمی یک بدن آماده می طلبد و هر چند سنین جوانی یک زن و طول دهه سوم زندگی اش (۲۰ تا ۳۰ سال) به نظر می رسد که به لحاظ باروری بهترین باشد، اما لزوماً این دهه زمان مناسبی برای بسیاری از زنان در جهت مقابله با مشکلات بارداری و فرزندپروری نیست. بعضی از خانمها حتی در اوایل دهه چهارم زندگی شان نیز آماده نیستند. به همین دلیل است که اکثر متخصصان و خود مادران نیز به طور گسترده ای قبول دارند که سن مناسب واحدی برای بارداری وجود ندارد.

هرچه جوان تر باشید پول و امکانات کمتری برای مراقبت از یک کودک خواهید داشت، اما در عوض پرانرژی تر هستید و همچنین در مقاطع دارای حساسیت کمتری مجبور می شوید شغلتان را برای مدتی رها کنید. در مقابل هرچه سن شما بیشتر باشد پول و امکانات بیشتری نیز خواهید داشت اما ممکن است مجبور شوید هزینه های بیشتری نیز پرداخت کنید. همچنین حوصله شما برای ایفای نقش والدین و تربیت و مراقبت از فرزندان کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ۶ فایده بارداری در سن کم

البته بهترین زمان برای بارداری یک زن به لحاظ کسب همه آمادگیهای نسبی جسمی، عاطفی، روحی و مالی حائز اهمیت است و این زمان از هر زن به زنی دیگر متفاوت است. برای کمک به شما در تعیین سن مناسب بارداری چکیده نظرات برخی از متخصصان و مادران را برایتان ذکر کرده ایم تا از تجربه آنها نیز بتوانید آگاه شوید.

قبل از ۲۰ سالگی

بدیهی است این رده سنی خیلی جوان برای اکثر خانمها ایده آل نیست، هر چند منکر این قضیه نیز نمی توان شد که حاصلخیزترین و بارورترین دوران است. شما احتمالاً در این سن وزن کمتری دارید که شانس بروز خطرات و عوارض ناشی از بارداری مانند دیابت حاملگی و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

با این وجود جالب است که میزان ابتلا به پره اکلامپسی در هر دو سوی امکان بارداری یعنی رده های سنی زیر ۲۰ و یا بالای ۳۰ بیشتر از رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است، بنابراین اگر کمتر از ۲۰ سال سن داشته باشید بیشتر در معرض این خطر هستید. همچنین مشکلات و دغدغه های مالی در مادران این گروه سنی در اوج قرار خواهند داشت.

مادر شدن در این سن بسیار احساسات برانگیز است و هر چند فرزندان همواره هدایایی از سوی خدا تلقی شده و زندگی را به سمت و سویی بهتر تغییر می دهند، اما اینکه مادر شوید وقتی هنوز خودتان را پیدا نکرده اید و احساس می کنید که هنوز کارهای نکرده زیادی دارید کار سخت تر می شود. از سوی دیگر زیاد منتظر ماندن برای صاحب فرزند شدن کمی استرس را طولانی تر و مادر را کم حوصله تر می کند.

بارداری در سن ۱۹ سالگی

۲۰ تا ۲۴ سالگی

بیشتر زنان در این رده سنی هنوز بسیار بارور هستند و تخمین زده می شود هر ماه ۲۵ درصد احتمال بارداری داشته باشند. مسکلات مالی ممکن است هنوز مرتفع نشده باشند، زیرا بیشتر زنان و مردان در اوایل دهه ۲۰ هنوز دانشجو هستند و پس انداز کمی دارند.

فرزنددار شدن در این سن بیشتر تابع میزان حمایت های گوناگونی است که دریافت می کنید، البته در صورتیکه دانشجو بوده و فعالیت بالایی داشته باشید. زمان مناسب بارداری به ترکیبی از سن و سبک زندگی وابسته است، هرچند کماکان بسیاری معتقد هستند که هرگز زمان مناسب برای باردار شدن وجود ندارد و چه برنامه ریزی شده باشد یا خیر، هیچ گاه آسان نخواهد بود.

بهترین سن فرزندآوری

۲۵ تا ۲۹ سالگی

از نظر پزشکی جوانب مثبت و منفی برای باردار شدن در نیمه دوم دهه ۲۰ یکسان است. بیشتر خانمها هنوز هم هر ماه ۲۵ درصد شانس باردار شدن را دارند.

این سن معمول ترین زمان انتخابی زنان برای مادر شدن است و با وجود این واقعیت که بسیاری از افراد هنوز ترجیح می دهند که بیشتر صبر کنند ولی باور اکثر زنان این است که در این مقطع جوان، با اعتماد به نفس، سرشار از انرژی و آماده تبدیل شدن به بهترین مادر هستند و با این دلایل موافقت همسرشان را نیز جلب می کنند.

داشتن فرزندان در اواسط دهه سوم زندگی به شما امکان انعطاف پذیری بیشتری را می دهد و باعث می شود که در عین حال که خیلی برای بارداری کم سن نیستید، برای داشتن فرزندی دیگر زمان کافی در اختیار داشته باشید.

بارداری در سن 38 سالگی

بین ۳۰ تا ۳۴ سالگی

زمان رسیدن به ۳۰ سالگی و به ویژه ۳۵ سال و بالاتر ما شاهد کاهش چشمگیری در توانایی برای بارور شدن هستیم، اما این هرگز مطلق نیست و اگر هنوز هم در حرفه ای مشغول هستید و یا با همسرتان توافق کامل ندارید، لزوماً نباید باردار شوید. در کل هیچگاه نباید به خاطر باردار شدن تحت فشار قرار بگیرید.

از جوانب مثبت باردار شدن در اوایل دهه ۳۰ این است که به زنان فرصت قابل توجهی می دهد تا از سنین جوانی خود لذت ببرند، شغل مناسب خود را پیدا کرده و خود، تواناییها و علایقشان را بهتر بشناسند. در دهه ۲۰ هنوز برای همه تعهدات آمادگی کافی وجود ندارد و هنوز چیزهای زیادی را می خواهید برای خودتان انجام دهید.

البته شکی نیست که حتی در بهترین بارداری ها و ساده ترین تولدهای نوزادان، شما هنوز هم باید در مقطعی کار خود را رها کنید، ولی احتمالاً در این سنین جای پای برگشت خود را سفت و محکم تر کرده اید.

البته برخی از ایراداتی هم در این سن وجود دارد که مثلاً در جاهایی که داشتن فرزندان زیاد مرسوم است، فقط در این شرایط داشتن یک یا حداکثر دو فرزند امکان پذیر است.

بهترین سن برای بارداری نی نی سایت

بین ۳۵ تا ۳۹ سالگی

متأسفانه توانایی باروری در ۳۲  سالگی کاهش می یابد و در ۳۷ سالگی این کاهش سرعت بیشتری می گیرد. علاوه بر این نرخ موفقیت در کمک به باروری از طریق روشهایی مانند IVF  نیز شروع به کاهش می کند و بر هزینه درمان می افزاید. خطرات سلامتی مانند فشار خون بالا، دیابت دوران بارداری و پره اکلامپسی و همچنین میزان ناهنجاریهای کروموزومی شروع به افزایش می کنند (هرچند در سن ۴۰ سالگی هنوز هم کمتر از یک درصد است). زنان در این رده سنی باید بعد از ۶ ماه تلاش ناموفق به دنبال کسب کمک از متخصص زنان و زایمان باشند.

از دیگر نکات منفی به چیزی می توان اشاره کرد که از آن به “شکاف سنی” تعبیر می شود. برقراری ارتباط عاطفی و حسن رابطه در این شرایط دشوارتر است.

بارداری در سن بالا

بین ۴۰ تا ۴۵ سالگی

در سن ۴۰ سالگی شانس بارداری یک زن سالم در هر ماه کمتر از ۵ درصد است. نگرانی بزرگتر نیز این است که در این محدوده سنی خطرات پزشکی بیشتری محتمل است. خانمهایی که سن آنها بالاتر از ۴۰ سال است مشکلاتی مانند زایمان زودرس، حاملگی خارج رحمی و سقط جنین و همچنین عوارض دیگری مانند پره اکلامپسی، دیابت، مشکلات جفتی از قبیل جفت سر راهی، وزن کم نوزاد هنگام تولد و زایمان زودرس را خیلی بیشتر دارند.

همچنین میزان بالاتری از مرگ و میر جنین گزارش می شود که اگر زن از فشار خون بالا، دیابت یا چاقی رنج ببرد، همه این خطرات افزایش می یابند. علاوه بر این بارداری بیش از یک نوزاد مانند دوقلو و سه قلوها که در روشهای مصنوعی شایع تر نیز هستند، این خطرات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

البته اگر پس از عبور از همه این خطرات در این سن بتوانید یک نوزاد سالم به دنیا بیاورید به عنوان یک زن کامل می توانید تمامی عشق و محبت خود را نثار او کنید و شیوه زندگی را بهتر به او بیاموزید.

در کل همه متخصصان و مادران اجماع نظر دارند که واقعاً هیچ پاسخ واحدی به این سؤال که “بهترین زمان برای بارداری کدام است؟” وجود ندارد. از نظر بیولوژیکی پاسخ احتمالاً اوایل دهه ۲۰ است، اما باید عوامل زیادی در نظر گرفته شوند که بسیاری از آنها به لحاظ فردی متفاوت هستند. بهترین برنامه عملی برای شما این است که آنچه را که خودتان فکر می کنید مناسب است انجام دهید.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید