بسیاری از کودکان امروزه در سنین پایین با علائم بلوغ مواجه می شوند و والدین مرتبا از این بابت ابراز نگرانی می کنند. بلوغ زودرس خود می تواند عوارض بسیاری را برای کودکان به وجود بیاورد. این موضوع به عوامل مختلفی وابسته است و هم در دختران و هم پسران بروز می کند.

اهمیت بلوغ زودرس از این جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که به دنبال مشکلات فیزیکی ، مشکلات روحی و روانی را نیز برای کودک به وجود می اورد.پس والدین باید با دیدن کوچکترین نشانه ایی از بلوغ زودرس در کودکان خود به متخصص اطفال مراجعه کرده تا پس از معاینه درمان به سرعت برای کودک آغاز شود.

درباره بلوغ زودرس در کودکان بیشتر بدانیم
درباره بلوغ زودرس در کودکان بیشتر بدانیم

بلوغ زودرس چیست ؟

زمانی که علائم ثانویه جنسی در بین دختران پیش از سن هشت و در پسران قبل از نه سالگی بروز می نماید بلوغ زودرس در کودک رخ داده است در جوامع پیشرفته حتی این سن به کمتر از این سنین کاهش یافته است.بلوغ زودرس در دختران با افزایش سایز سینه و رشد موهای زیر بغل و در پسران با افزایش سایز بیضه ها و رشد موهای زائد همراه می باشد.

علت بلوغ زود رس چیست ؟

بلوغ زودرس می تواند از علل گوناگونی نشات گرفته باشد عوامل ژنتیکی که در سابقه خانواده وجود داشته است و اختلالات هورمونی و کروموزومی مانند اختلال درکارکرد غدد هیپوتالاموس،تیروئید و ناهنجاری های غدد کلیوی و غدد جنسی می باشد.برای مثال می توان گفت زمانی که که غده تیروئید در گیر می شود می تواند دیگر مشکلات مانند اجابت مزاج،رشد موها ،مشکلت پوستی ،استرس و تپش قلب را با خود به همراه داشته باشد.

عوامل محیطی و خارجی از دیگر علل شایع در بلوغ زودرس در بین جوامع امروزی است.با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن وسایل ارتباطی مانند موبایل و تبلت ها و بازدید های اینترنتی که مناسب با سن کودک نمی باشد می تواند در بلوغ زودرس کودکان نقش به سزایی را داشته باشد.

برنامه غذایی کنترل نشده و خوردن مواد غذایی آماده و مصرف بیش از اندازه فست فود ها ،نوشیدنی های کافئین دار و مصرف مکمل های دارویی به صورت بی رویه می تواند از دیگر عوامل باشد.متخصص اطفال تغذیه می تواند برای کودکان رژیم غذایی مناسبی را با توجه به نیاز انها ارائه دهد.

افزایش اشتها

ممکن است در بین دوستان و اطرافیان و محیط مدرسه روابط ناسالم شکل بگیرد و آگاهی کودکان از مسائل جنسی و در بیشتر موارد غیر صحیح در نهایت به بلوغ زودرس منجر شود.

[irp posts=”8972″ name=”نشانه های بلوغ زودرس در دختران چیست؟”]

علائم بلوغ زودرس در دختران و پسران

موهای زائد در اندام تناسلی و زیر بغل،تغییرات خلق و خو و متفاوت شدن عادات رفتاری و همچنین تغییرات پوستی و جوش در دختران و پسران دیده می شود .اما دختران در ابتدا پستان ها به صورت یک و یا دو طرفه بزرگ می شود و در مرحله نهایی دختران وارد دوران قاعدگی می شودو دور نوک پستان کم کم تیره شده و ‌نوک آن به جلو می‌آید.اما در پسران اولین علامت، بزرگ شدن بیضه و سپس بلوغ دیگر اجزای اندام تناسلی است موهای صورت ضخیم شده و صدای پسران تغییر میکند.

عوارض بلوغ زودرس چیست ؟

کودکان از هم سن و سالان خود رشد بیشتر ی دارند و همچنین عادات رفتاری متفاوتی را دربین همسالان خود نشان می دهند و نمی توانند با جامعه کوچک خود ارتباط مناسب را برقرار کنند. عارضه اصلی بلوغ زودرس در کودکان اغلب به علت پایین بودن سن ممکن است شرایط روحی پذیرش تغییرات جسمی را نداشته باشند. چون علائم بلوغ درکودک در سن پایین رخ می دهد رشد استخوان ها متوقف می شود و در نهایت کوتاهی قد برای کودک مشکل بعدی خواهد بود. شهوت در دختران و پسران افزایش پیدا کرده و ناهنجاری خود ارضایی در آنها رایج می شود.

تشخیص بلوغ زودرس در کودکان

در اولین آزمایش مچ دست کودک توسط دکتر اطفال اندازه گیری می شود و رشد استخوانی تعیین می شود که می تواند وجود یا عدم وجود اختلال را تایید کند. در بلوغ زودرس بررسی های هورمونی معاینات مکررتوسط متخصص اطفال و یا غدد لازم میباشد. درصورت لزوم ممکن است متخصص اطفال آزمایشات هورمونی را برای بررسی دقیق دستور بدهد. در مواردی که بلوغ زودرس به دلیل اختلالات هورمونی باشد می توان به راحتی درمان را آغاز کرده و آنرا کنترل کرد و همچینن عوامل ژنتیکی با تجویز داروها و به وجود آوردن تغییراتی در سبک زندگی قابل کنترل خواد بود