چهارمین نشست از سلسله نشست‌ های مکتوب ناب، با خوانش «انسان در جستجوی معنا» اثر ویکتور فرانکل در کتابفروشی جیحون و با همکاری مرکز مشاوره شایگانه برگزار می‌ شود.

اندیشه‌ها و آثار ویکتور فرانکل در قالب «معنادرمانی» به عنوان مرجع و روشی شناخته شده در علم روان‌درمانی محسوب می‌شود. فرانکل در آثارش به عنوان یک روان‌درمانگر می‌خواهد پی ببرد چگونه می‌توان در بیمار این حس را برانگیخت که به خاطر «چیزی» مسئول زندگی است، هر چند که در بدترین شرایط قرار گرفته باشد. وی معتقد است تلاش برای یافتن معنا در زندگی، خود نیروی اصیل و بنیادی است، و انسان قادرست بخاطر ایده‌ها و ارزش‌هایش زندگی کند.

معروف‌ترین اثر فرانکل یعنی «انسان در جستجوی معنا» داستان اسارتی است که منجر به کشف معناگرایی می‌شود. او با بیان تجربیاتش سعی در تغییر نگاه افراد دارد. فرانکل برمبنای تجربه‌ی زیسته‌اش در آشویتس و سپس در اردوگاه کار اجباری داخاو، به این امر باور پیدا کرد که در هر مصیبتی معنایی نهفته است. او معتقد است جهان پر است از مفاهیم و نشانه‌ها. تنها با نگاهی متفاوت، می‌توان هر رویداد از زندگی را حامل پیامی دید و از آن در جهت رسیدن به خواسته‌ها بهره برد.

اهمیت خوانش آثار فرانکل و به‌ویژه «انسان در جستجوی معنا» در یافتن معنای درستی از زندگی نمایان می‌شود، معنایی که از گذشته تا امروز برای انسان به شکل یک سوال پدیدار بوده است. در این راستا نشست چهارم مکتوب ناب به بررسی معناگرایی و پاسخ به این سوال می‌پردازد.

مکتوب ناب، نام سلسله نشست‌هایی است که از تابستان ۱۳۹۵ در کتابفروشی جیحون برگزار شده است. این نشست‌‌ها با خوانش آثار اروین یالوم و با استفاده از شیوه مطالعه گروهی همراه شد، این شیوه موجب تفهیم خوب مطالب، و لذت‌بخش‌تر شدن مطالعه شد و با استقبال عموم علاقه‌مندان به مباحث روانشناسی و فلسفه روبه‌رو شد.

به همین دلیل کتابفروشی جیحون چهارمین و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های مکتوب ناب را به خوانش «انسان در جستجوی معنا» اثر ویکتور فرانکل اختصاص داده است. قباد حق محمدی،‌ مدرس این دوره است و نشست‌ها در روزهای دوشنبه ۱۶ و ۳۰ مردادماه برگزار می‌شود.

ساعت و مکان برگزاری نشست ۲۰ تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه کتابفروشی جیحون، خیابان انقلاب روبه‌روی دانشگاه تهران پلاک ۱۲۹۲ است اما، متقاضیان شرکت در آن لازم است با مراجعه به سایت ایوند پیش ثبت‌نام کنند.

برگزاری همایش انسان در جستجوی معنا
برگزاری همایش انسان در جستجوی معنا

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید