بازی کار کودک است. آیا تا به حال متوجه شده اید که کودک در طول بازی خود روی بازی اش، تمرکز می کند و حرف ها و صداهای بزرگسالان را نمی شنود؟ چنین پدیده ای در بازی کودکان در ذات و آفرینش آنهاست، این راه طبیعت برای کمک به رشد و بالندگی کودک است و برای کودکان نیز جذاب است. آنها علاقه ای ندارند که در سن ۵ سالگی نصیحت بشنوند، اینکه چگونه دکتر شوند و … . کودک ترجیح می دهد به دکتر بودن تظاهر کند و اطرافیان نیز از این حس او تمکین کنند.

بازی یک راه برای آنها است تا سناریوهای زندگی واقعی را به شیوه ای ایمن اجرا کنند. این کار همچنین به جریان خلاق افکار و ایده ها نیز کمک می کند و برای رشد سالم کودک ضروری است. والدین که البته زمان زیادی را نیز برای اینکه صرف بچه هایشان کنند ندارند، باید این بازی و فعالیت ها را درک کنند و بدانند که واقعاً در توسعه عاطفی و شناختی آنها نقشی کلیدی دارد.

بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید
بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید

مزایای بازی بیش از فعالیت های برنامه ریزی شده

بازی کار آنهاست. وقت آن است که آنان را از طریق اقدامات خیالی و خلاقانه، به لحاظ عاطفی به افراد قوی تری تبدیل کنیم. مزایای بازی خلاقانه نباید نادیده گرفته شود.

بازیهای خلاقانه دارای مزایای متعددی برای کودکان هستند. از جمله:
– درک و احساس قوی تری از ارزشمندی خود
– کسب مهارت های حل مشکلات
– رشد و یادگیری شخصی
– افزایش فرآیندهای تفکر خلاق (خلاقیت بر پایه خلاقیت)
– افزایش ثبات احساسی (کودکان برای حل مسائل پیچیده از بازی استفاده می کنند)
– کسب توانایی های رهبری
– کسب مهارت های شناختی
– کسب مهارت های ارتباطی (آنها با دیگر کودکان بازی می کنند و خودشان را مطرح می کنند)

بچه های خود را از مزایای بازی خلاقانه محروم نکرده و آنها را همواره در چارچوب فعالیت های برنامه ریزی شده مشغول نکنید. اجازه بدهید زمانهایی را بازی کنند و یک کودک باشند.

یک اقدام نسنجیده کوچک میتواند اثر یک بازی خلاقانه را نابود کند

مواردی وجود دارد که اگر والدین یا مراقبان به صورت سهوی انجام دهند، توانایی کودک برای خلاقیت در آن لحظه را کور می کند. در زیر به برخی از آنها اشاره شده است :

مراقبت حین بازی

هنگامی که بزرگسالان در طول زمان بازی بر فرزندان خود نظارت می کنند، اطفال حضور آنها را حس خواهند کرد. این مانع استفاده از تواناییشان در بازی می شود، زیرا بسیاری از کودکان اقدامات خود را براساس آنچه که فکر می کنند بزرگسالان در فعالیت هایشان دوست ندارند یا نمی پسندند، محدود می کنند. کودک با توجه به واکنشهای مثبتی که از مراقب خود دارد، حرکاتش را به دلخواه او تنظیم می کند.

برعکس این مطلب نیز میتواند درست باشد. بدین معنی است که کودک ممکن است به نحوی بازی کند که واکنشهای منفی مراقبش را دیده و کشف کند. در هر صورت، نظارت طولانی مدت مفید نیست، زیرا توانایی کودک برای خلاقیت بدون نظارت مستقیم بزرگترها را کور می کند.

بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید
بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید

فشار برای انجام کارها

کودکان باید بدون احساس مشغول بودن به کاری که به آنها دیکته شده، بازی کنند. آنها برای کسب خلاقیت، نیازی به ایجاد چیزی معنی دار مانند نمایشنامه عروسکی و یا یک اثر هنری با کیفیت ندارند.

اغلب، خلاقیت در طول زمان ساخته می شود. آنها برای بروز خلاقیت نیاز به زمان، فضا و آزادی از فشار دارند. گاهی اوقات هیچ چیز ایجاد نمی شود و این نیز خوب است. هدف این است که اجازه دهیم که آنها به تنهایی و با تواناییهای وجودی خودشان خلاق باشند، بنابراین نباید فشار بر آنها اعمال شود. اعمال فشار در جریان خلاقیت کودکان کمکی نمی کند. در عوض باعث ایجاد استرس و احساسات منفی می شود که مانع رشد خلاقیت می شوند.

کنترل

اجازه دهید فرزند کار خود را انجام دهد. اگر دائماً چرا و چگونه کنید، در واقع سعی می کنید که بازی خلاقانه را کنترل کنید.
چرایی و چگونگی را اکثر کودکان در نهایت خودشان تصمیم می گیرند و به دخالت نیاز ندارند. حتی اگر شیوه آنها اشتباه باشد، تا زمانی که کارشان برای آنها و اطرافیانشان مضر نیست، یک تجربه خلاقانه محسوب می شود که باعث می شود تا دفعه بعد کارهای متفاوتی انجام دهند.

رقابت

برای بچه ها در این دنیا و در طول زندگی صحنه رقابتهای زیادی پیش رویشان است. بنابراین والدین و بزرگسالان نباید زمان بازی بچه ها را رقابتی کنند، زیرا برای بسیاری از بچه ها این کارتاثیر معکوس دارد. آنها فقط می خواهند با بجه های دیگر مشارکت کنند و لذت ببرند. آنها نمی خواهند در رقابت بازنده باشند.

اما اگر بچه ها رقابت را خودشان در بازی ایجاد کنند، خوب است. اما این مفید نیست که بزرگسالان بتوانند در شرایط بازی دخالت کرده و شرایط رقابتی را تحمیل کنند. هنگامی که رقابت در راس کار قرار گیرد کار واقعی می شود که می تواند توانایی کودک برای خلاقیت را سرکوب کند، اما برعکس رقابت اختیاری اجازه می دهد خلاقیت طبیعی آنها زیاد شود.

بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید
بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید

اجازه دهید بچه ها خودشان بازی را هدایت کنند

والدین باید اجازه دهند که کودک خودش بازی را هدایت کند، زیرا این امر به آنها امکان می دهد که منبع خلاقیت باشند. والدین و بزرگسالان می توانند مواد مورد نیاز را تهیه کرده و پس از آن کودکان را با استفاده از اندیشه هایشان در مورد نحوه ادامه بازی، رها کنند. اگر والدین بیش از حد هدایت و یا دخالت کنند، این نیز قابلیت خلاقیت و تبیین کودک را از بین می برد. فضا دادن به کودک و داشتن زمان بازی بدون دستورالعمل های خاص، دقیقاً همان چیزی است که کودکان در شکوفایی خلاقیت خود به آن نیاز دارند (به شرطی که به طور کلی ایمن باشند).

در زیر برخی از راه هایی که با آنها می توانید فرزندتان را به بازی آزاد تشویق کنید، ذکر شده است. اجازه دادن به فرزندتان برای انجام این کارها، فرآیندهای تفکر خلاق را تحریک می کنند. این امور همچنین به رشد و توسعه آنها از نظر احساسی و ذهنی کمک شایانی خواهد کرد.

– هنر

برای کودک خود مداد رنگی، ابزار نقاشی، کاغذ، ماژیک، جعبه خالی و … تهیه کنید. این موارد از مهمترینهای بروز خلاقیت هستند. لازم نیست به آنها بگوئید چه چیزی را رسم کنند یا چه اثر هنری ای خلق کنند. آنها ایده های خودشان را دارند. اگر می خواهید شما نیز ایده هنری بدهید، در طول بازی آنها را تشویق کنید و آنها را با نشانه های مثبت کلامی مطرح کنید.
به عنوان مثال، وقتی کودک قطعه ای از آثار هنری را نقاشی می کند و ناگهان یک رنگ قرمز روشن را به تصویر می کشد، به او نگویید که این کار اثر هنری او را خراب می کند. در عوض به وجود زینه های خلاقانه دیگر اشاره کنید. توانایی آنها را در شناختن آنچه که می خواهند با اطمینان و اعتماد به نفس انجام دهند، ستایش کنید.

مهم است که امکانات خلق هنر را برایشان آماده کنید و به آنها فرصت دهید تا خودشان را اثبات کنند. اگر در مورد شلوغی نگران هستید، میز بچه را با روزنامه، حوله کاغذی یا سایر موارد بپوشانید. بیش از اینکه ریخت و پاش کودک برایتان مهم باشد، به بروز آزادانه خلاقیت او اهمیت دهید.

بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید
بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید

– اکتشاف در فضای باز

بیرون بیایید و با فرزندتان اکتشاف کنید. چیزهای ساده ای مانند یک لانه حشرات یا دوربین دوچشمی می تواند بسیاری از ایده های خلاقانه را برای کودک فراهم آورد. اجازه دهید کودک برای نحوه بازی و هدایت آنچه که می خواهد، لحظه ای را در طبیعت و فضای باز پیدا کند. خارج از منزل، یک محیط طبیعی شگفت انگیز برای بازی و فعالیت های تخیلی کودکان است.

– تظاهر به بزرگسالی

یکی از راه هایی که به بچه ها کمک می کند تا تصور کنند که چگونه جای یک بزرگسال باشند، از طریق یک بازی تظاهر کننده است. هنگامی که کودکان شما سناریوهای بالغین را اجرا می کنند، تصور می کنند که چطور می توانند این کارها را در زندگی واقعی نیز انجام دهند، مانند مدرسه (کودک معلم است و دیگران دانش آموزان کلاس درس او هستند)، دکتر (آنها پزشک هستند و اعمال جراحی و آزمایش را روی عروسک ها یا حیواناتشان انجام می دهند) یا خانه دار (بچه ها تظاهر به داشتن یک خانواده کرده و موقعیت های زندگی خانوادگی را در بازی ایجاد می کنند). آنها از این طریق می توانند از دید خودشان به عنوان بزرگسال تلقی شوند و این یک راه برای آنها است که با خیال راحت بتوانند خود را نشان داده و کارهایی را که باید در بزرگسالی انجام دهند، تمرین کنند.

– ساختن

بلوک ها، لگوها، مجموعه وسایل دنده ای و سایر اسباب بازی هایی که اجازه می دهند کودکان چیزی برای ساختن داشته باشند، ابزارهای بزرگی برای شروع بازی خلاقانه و تخیلی هستند. از آنها باید چیزی ساخته شود، بنابراین مهارت و خلاقیت لازم دارد. معمار، خدمه ساخت و ساز و طراح همه در یک جا جمع هستند. آنها طرح پروژه، اجرا، و سپس لذت بردن از ثمره کار خود را تجربه خواهند کرد.

وقتی بچه ها چیزهایی را می سازند، شادمانی و عزت نفس به دست می آورند. این فقط یک بازی تخیلی نیست، بلکه یادگیری برای شروع یک پروژه و تکمیل آن به خاطر حس رضایتشان است و حس خود انگیزشی در زمان بازیهای ساختنی برایشان ارضا می شود.
این بار نیز، والدین می توانند مواد را تهیه کرده و بقیه کار را به کودک بسپارند. البته می توانید به آنها کمک کنید، اما اجازه دهید در پروژه شان خودشان رهبر باشند. این کار به آنها کمک می کند که احساسات و ذهنیت خود را تقویت کنند.

بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید
بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید

– تهیه اسباب بازی هایی که خلاقیت را تسهیل می کنند

خمیر بازی، لگو و مانند آن، بازی خلاقانه در کودکان را تسهیل می کند، زیرا آنها با استفاده از این اسباب بازی ها، چیزهایی را ایجاد می کنند. این اسباب بازی ها می توانند هنر و خلاقیت را تقویت کرده و اجازه می دهند کودک از ابتدا آزاد باشد. آنها می توانند خودشان تعیین کنند چه چیزی را و چگونه انجام دهند. آنها زمانی که عرصه کار و آزادی برای برنامه ریزی و تکمیل یک پروژه فردی را مجاز می بینند، از مهارت های خلاقانه و نوآورانه استفاده می کنند.

به عنوان مثال، یک کودک می تواند تصمیم بگیرد که می خواهد یک شهر کوچک را از خمیر بسازد. آنها تصمیم می گیرند چگونه ساختمان ها را بسازند، آنها را کجا بگذارند، و غیره. سپس آنها را اجرا می کنند و این شامل آزمایش و خطا می شود. آنها یاد می گیرند مشکلات را حل کنند. آنها موفق به تکمیل شهر کوچکی خواهند شد و از موفقیت خود احساس افتخار می کنند.
این روند فراتر از فقط یک بازی بوده و شامل ایجاد مهارت های زندگی و قابلیت های حل مشکلات است که به بزرگ شدنشان می انجامد.

– فعالیت فیزیکی

بچه ها نیاز به فعالیت بدنی دارند. به همین دلیل است که آنها به ندرت می نشینند. آنها باید در طول روز از لحاظ جسمی حرکت کنند و این شیوه متداول کودکان است. آنها موجودات فیزیکی هستند، با انرژی فراوانی که برای صرف در فرایند بلوغ، در نهادشان دارند. هنگامی که آنها به خصوص با سایر کودکان، به صورت فیزیکی بازی می کنند، اغلب بازی هایشان خلاقانه است.

به عنوان مثال، آنها ممکن است یکدیگر را تعقیب کنند. خارج از منزل بهترین مکان برای اجازه دادن به آنها برای حرکات جسمی خلاق است. همچنین زمان خوبی برای توسعه مهارت های رهبری است. کودکی که ویژگیهای رهبری دارد، می تواند بچه های دیگر را در فعالیت های خود جذب کرده و بازی را به پیش ببرد.

بازی خلاقانه فیزیکی برای سلامتی فیزیکی آنها نیز مفید است زیرا زمانی که جنب و جوش دارند، در واقع ورزش می کنند.

بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید
بازی کردن کودک ؛ کنترلتان را کم کنید

اجازه دهید بچه ها ، بچگی کنند

در مجله Pediatrics، دلایل متعددی که به کاهش زمان بازی کودکان در جوامع امروزی منجر می شود، ذکر شده است. عوامل متعددی، از جمله شیوه زندگی عجولانه، تغییر ساختار خانواده و افزایش توجه به فعالیت های دانشگاهی و قانونمند کردن بازی های پرشور و کودکانه.

والدین باید شیوه زندگی خانوادگی و برنامه زمانی خود را اصلاح کنند تا اطمینان حاصل شود که فرزندانشان زمانی برای بچگی کردن داشته باشند. به این معنی که به آنها اجازه داده شود به منظور شکوفایی خلاقیتشان، زمانی را آزادانه بازی کنند.
بیش از حد مشغول و ساختاریافته و قانونمند نگه داشتن بچه ها، در طولانی مدت به رشد آنها زیان وارد می کند. خلاقیت آنها، که یک مهارت مهم است، دروازه را برای بسیاری از مهارت ها و ویژگی های ارزشمندی که کودکان در بزرگسالی نیاز دارند، باز می کند.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید