سلامت روانی مادران موضوع بسیار مهمی است که به آن بسیار کم توجه می شود. همیشه مادران فداکاری می کنند و دیگران نیز عادت کرده اند این فداکاری را از آنها توقع داشته باشند و مادرانه بدانند! یکی از مراجعه کنندگان Elizabeth Sullivan’، به او می گوید: من هیچ گاه رویایی را نداشته و مانند یک ربات به انجام کارهای روزانه خود می پردازم. من می توانم مسئولیت کارهای سنگینی را بر عهده بگیرم و بدون هیچ مشکلی، انجام دادن آن ها را ادامه دهم.

شاید این به نظر یک نقص باشد؛ اما من دوست دارم برای خانواده ام این کار را انجام دهم. اهمیت سلامت روانی مادران ؛ راهکارهای مراقبتی Sullivan از بیمارش می پرسد: اما بابت چه هزینه ای؟ شما برای به دست آوردن این موارد، چه قدر سختی می کشید؟ پاسخ این سوال مربوط می شود به کل زندگی این شخص، به سلامت روانی مادران ! زمانی که می توانسته استراحت کند، به خودش بپردازد، به زندگی عاشقانه خود توجه بیش تری داشته باشد، ورزش کند، بخوابد و به صورت کلی تمام احساس آزادی او را در برخواهد گرفت. این پاسخ را Sullivan، از زبان بیمارش می دهد. Sullivan درمانگر خانواده و ازدواج در سانفراسیسکو است.

سلامت روانی مادران
سلامت روانی مادران

می توان گفت این مشکل برای همه مادران وجود دارد و بیش تر آن ها فشار بسیاری را از همه جهات تحمل می کنند، این که همیشه خانه ای مرتب و تمیز داشته باشند، به بچه های خود رسیدگی کنند و یا مواد غذایی مقوی تهیه کرده و مصرف نمایند تا در محیط کار موفق باشند و سلامت روانی مادران به راحتی نادیده گرفته می شود. با این شرایط اجتماعی، مادرها همیشه مشکلاتی را خواهند داشت؛ زیرا یا نادیده گرفته می شوند و یا همیشه در تردید هستند.

Sullivan درمان گر و مشاور حوزه خانواده می گوید، ما یا بیش از حد بر خودمان و یا بیش از حد بر کودکان خود تمرکز می کنیم، که این یک دام است. به صورت کلی می توان گفت در شرایط امروزی ما، سلامت روانی مادران موضوعی بی اهمیت در نظر گرفته می شود، به همین دلیل آن را به راحتی از دست خواهیم داد. این موضوع را روانشناس Greater Washington می گوید و خاطر نشان می کند که ما می توانیم بیمه درمانی برای این مشکل در نظر بگیریم تا بیماران به راحتی پزشک مورد نیاز خود را یافته و در صورت مشاهده علائم بیماری های روانی، نگرانی خاصی نداشته باشند.

مشکل برخی از مادرها به مشغله های ذهنی آن ها مربوط می شود. برخی از مادران مشغله های ذهنی بسیار زیادی دارند، به صورتی که باید هم زمان برنامه های روزانه خود را پیگیری کرده، قرار ملاقات با پزشک را تنظیم نمایند، وظایف خانه داری خود را انجام دهند، غذا آماده کنند و … افرادی که با این مسئله دست و پنجه نرم می کنند، مشکل دیگری را نیز دارند، این که نمی دانند باید چه مقدار از انرژی خود را به بیرون و چه مقدار از انرژی خود را به کارهای خانه اختصاص دهند و به همین دلیل در یافتن تعادل بین این دو دچار مشکل می شوند. آن ها تصور می کنند باید ۱۰۰ درصد از انرژی خود را به فعالیت های داخل خانه و هم چنین ۱۰۰ درصد از انرژی خود را به فعالیت های خارج از خانه اختصاص دهند.

اهمیت سلامت روانی مادران ؛ راهکارهای مراقبتی
اهمیت سلامت روانی مادران ؛ راهکارهای مراقبتی

روانشناس دیگری به نام Emma Basch, نیز مشکل مشابهی را میان مراجعه کنندگان خود می بیند. مشکل آن ها این است که می ترسند به اندازه کافی در انجام امور روزانه خود عالی نباشند و یا در انجام وظایف مربوط به تربیت فرزندان و یا محیط کارشان، مشکلاتی به وجود بیاید. Sullivan، متوجه شده بود که برخی مادران نوعی وسواس و یا حسی شبیه به حسادت نسبت به مادرهای دیگر دارند که می تواند برای آن ها مانند یک سم باشد.

این مادرها هم چنین دچار افسردگی نیز هستند؛ زیرا سن آن ها نسبت به دیگر مادران بالاتر بوده و تغییرات هورمونی در بدن آن ها اتفاق می افتد، شاید هم به این دلیل است که حمایت سابق را از دوستان پیشین خود دریافت نمی کنند. به عبارت دیگر این مادران از آن جایی که با چالش های بسیاری مواجه هستند، سلامت روانی مادران دارای این خصلت، بیش از پیش اهمیت می یابد. روانشناس Basch می گوید، سلامت روانی مادران می تواند بر موارد بسیاری، هم چون روحیه، سلامت جسمی و هم چنین طول عمر، تاثیر گذار باشد. هم چنین بر توانایی ما برای انجام وظایف مربوط به نقش پدر و یا مادر بودن، نیز تاثیر گذار خواهد بود. راه های متفاوتی وجود دارد که شما می توانید سلامتی ذهنی خود را افزایش دهید. البته این راه ها هیچ گونه، وظیفه اضافی را بر عهده شما نخواهد گذاشت.

در واقع این راه حل ها شامل گزینه هایی می شود که به شما مراقبت بیش تر و یا در اولویت بودن خودتان را، پیشنهاد می دهد. اگر می خواهید بیش تر متقاعد شوید، باید بدانید که کودک شما در صورتی خوشبخت خواهد بود که مادر خوشبختی داشته باشد. به گفته روانشناس Sullivan’s، مادران باید بیش تر از هفته ای ۱ ساعت را به خود و تمرکز بر روی نیازهای خودشان اختصاص دهند؛ زیرا هفته ای ۱ ساعت بسیار کم خواهد بود. راهکار های مراقبت از سلامت روانی مادران به احساسات خود احترام بگذارید اغلب ما تصور می کنیم که باید بهترین باشیم و بهترین کارها را انجام دهیم؛ اما برای بهترین بودن بیش از حد بر خودمان فشار وارد کرده و در کارها غرق می شویم.

اشتباهی که انجام می دهیم این است که احساسات خود را نادیده گرفته و به خاطر خستگی، عصبانیت و ناراحتی که داریم، از دست خودمان عصبانی می شویم. دلیل عصبانیت ما آن است که فکر می کنیم نباید به احساسات خود بها دهیم. روانشناس Basch می گوید، مادران باید با احساسات دردناک و لحظات سخت خود، بدون هیچ قضاوتی کنار بیایند. هم چنین این احساسات باید به خوبی پردازش شده و با صبوری در نظر گرفته شود. خانم هایی که بیش از حد به خودشان فشار وارد می کنند؛ از داشتن حس علاقه به خود محروم بوده، خشک هستند، احساس ناامیدی می کنند، غمگین هستند و با این که همواره تمامی کارها را به بهترین نحو انجام می دهند؛ اما باز هم احساس می کنند مشکلی وجود دارد.

بر روی ازدواج خود تمرکز کنید روانشناس Sullivan می گوید، ارتباط شما با همسرتان می تواند پایه گذار همه چیز در زندگی دو نفره شما باشد، به همین دلیل باید انرژی خود را بر روی ازدواج تان بگذارید. شما و همسرتان برای داشتن آرامش و عقلانیت فکری، باید رابطه ای عمیق، صمیمانه، حمایتی و سرزنده را با یک دیگر بسازید. به طور مثال می توانید با همسرتان شب ها قرار بگذارید، یا با یک دیگر به انجام تفریحاتی هم چون دو چرخه سواری و یا برف بازی بپردازید و حتما هر روز از حال یک دیگر با خبر باشید. با یک دیگر قرار بگذارید که هر شب پس از رفتن بچه ها به رخت خواب، چای صرف کرده و با هم صحبت کنید.

سلامت روانی مادران
سلامت روانی مادران

فعال باشید روانشناس Basch می گوید، از خودتان بپرسید که در طول روز با انجام چه کارهایی می توانید از نظر ذهنی احساس بهتری داشته باشید و بر عکس با انجام دادن چه کارهایی حس خوبی نخواهید داشت؟ چه چیزی حال تان را بهتر می کند؟ چه کاری می تواند برای شما انگیزه بخش باشد؟ چه چیزی واقعا برای شما آرامش بخش است؟ در حال حاضر نیازهای شما چیست؟ چه مواردی می توانند به افزایش سلامتی شما کمک کنند؟ برخی از افراد به رفتن به طبیعت، برخی با تفریح و برخی دیگر با گذراندن اوقات فراغت خود به تنهایی، می توانند احساس بهتری داشته باشند. فعالیت های ساده ای که زمان زیادی از شما نمی گیرند را نیز در نظر داشته باشید حتما برای خودتان فعالیت های روزانه ای را در نظر بگیرید که انرژی جسمی و ذهنی کمی نیاز دارند. ( مانند مسواک زدن دندان ها و یا نوشیدن یک فنجان قهوه) هنگام انجام دادن این فعالیت ها از حواس خود استفاده کرده و افکار خود را بر زمان حال متمرکز نمایید.

بر تنفس خود تمرکز نمایید Basch به مادرانی که تازه بچه دار شده اند توصیه می کند، دستان خود را بر روی شکم نوزادشان بگذارند و بر روی بالا و پایین رفتن شکم آن ها تمرکز نمایند. Bindeman نیز روش دیگری را پیشنهاد می دهد، که شامل دم و بازدم از شماره ۱ تا ۳ و ۳ تا ۱ می شود. یعنی در حالی که از ۱ تا ۳ می شمارید، دم و سپس از ۳ تا ۱ بازدم را انجام دهید. این کار را ۴ بار تکرار کرده و اگر احساس کردید که حال تان بهتر شده است، دوباره آن را انجام دهید. در نهایت این موضوع را به خاطر داشته باشید که شما قبل از یک مادر، همسر و کارمند بودن، فردی با نیازهای متفاوت هستید که مهم ترین های آن ها باید حتما برآورده شوند. شما ربات نیستید، به همین دلیل نیاز به استراحت و تفریح خواهید داشت.