حمیدرضا شاه‌آبادی، مدیرعامل انتشارات مدرسه، در نشستی با اصحاب رسانه، تشکیل باشگاه معلمان مولف در انتشارات مدرسه ، عرضه کتاب‌ های الکترونیکی و صوتی برای بچه‌ ها، راه‌اندازی سیستم پخش مدرسه، رونمایی از ۵۴ عنوان کتاب و ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به معلمان و مراکز آموزشی در نمایشگاه کتاب تهران را ازجمله برنامه‌های این انتشارات در سال جاری عنوان کرد.

نشست خبری مدیرعامل انتشارات مدرسه با اصحاب رسانه با موضوع «فعالیت‌های آتی و نحوه حضور در نمایشگاه کتاب ۱۳۹۶» صبح امروز در انتشارات مدرسه برگزار شد.

حمیدرضا شاه‌آبادی در این نشست درباره برنامه‌های انتشارات مدرسه در سال ۹۶ بیان کرد: انتشارات مدرسه یکی از انتشارات قدیمی و شناخته‌ شده در کشور محسوب می‌شود و این مساله سبب می‌شود توقع بالایی از این نهاد در ذهن مخاطبان ایجاد شود و به‌طبع پذیرش مسئولیت این موسسه نیز بسیار مشکل است.

تخفیف ۵۰ درصدی به معلمان و مراکز آموزشی در نمایشگاه کتاب تهران
تخفیف ۵۰ درصدی به معلمان و مراکز آموزشی در نمایشگاه کتاب تهران

مدیرعامل انتشارات مدرسه توضیح داد: ما به‌ عنوان کسانی که در یک موسسه انتشاراتی وابسته به آموزش‌ و پرورش به‌ ویژه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت می‌کنیم، وظیفه خود می‌دانیم که فعالیت‌هایمان همواره دنباله‌رو و حامی برنامه درسی ملی باشد. از دید ما، روح برنامه درسی ملی اصلی‌ترین موضوع در خلق و تولید آثاری است که در انتشارات مدرسه به آن توجه خواهیم کرد. برنامه‌های ما بر مبنای اهداف آموزش و پرورش است و این اهداف را در قالب کتاب‌های انتشارات مدرسه که با موضوعات تخیلی، غیرتخیلی و آموزشی منتشر می‌شود، عرضه می‌کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم تا نویسندگان خوب را شناسایی کنیم و به آن‌ها میدان عمل بدهیم.

به گفته این نویسنده و منتقد ادبی، در این انتشارات ت ابه‌ حال بیش از ۲ هزار عنوان کتاب منتشر شده که اغلب آنها با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است.

وی فراهم‌ کردن زمینه برای فعالیت نویسندگان و پدیدآورندگان و همچنین فراهم‌ کردن زمینه توزیع مناسب کتاب‌های انتشارات مدرسه را از جمله وظایف دست‌اندرکاران این انتشارات برشمرد و گفت: با توجه به این اهداف برنامه‌ریزی جامعی برای تولید و انتشار کتاب در سال جدید داریم از جمله این برنامه‌های تشکیل ۱۸ کارگروه در انتشارات مدرسه است که هر کارگروه به یک موضوع خاص از جمله ادبیات کهن، ادبیات داستانی، تاریخ، فیزیک، شیمی، ایران‌شناسی، طنز، ریاضیات و … می‌پردازد و هر گروه متشکل از ۴ کارشناس با سابقه در گروه‌های موردنظر است که هم آثار رسیده را بررسی می‌کند و هم در زمینه تولیدات مناسب منطبق با کارگروهشان فعالیت می‌کنند. این کارگروه‌ها می‌تواند سطح کارشناسی انتشارات مدرسه را افزایش دهند.

عرضه کتاب‌ های الکترونیکی و صوتی برای بچه‌ها

شاه‌آبادی با بیان این‌که تولیدات این ۱۸ کارگروه در قالب‌های جدیدی ارایه می‌شود، افزود: قالبِ غالب ما کتاب‌ کاغذی است و تلاش می‌کنیم تیراژ و امکان دسترسی به آثار را افزایش دهیم. همچنین در کنار آن به تولید کتاب‌های الکترونیک هم می‌اندیشیم و از آغاز تابستان در پی تولید این‌گونه آثار هستیم و از طریق نرم‌افزارهای کتابخوان و نرم‌افزارهای فروشگاهی این آثار را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم. البته روی تولید کتاب‌های صوتی هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که نیمه دوم سال به بازار می‌آیند و تولید متن‌هایی از ادبیات کهن را با خوانش صحیح بر روی سی‌دی در دستور کار داریم. همچنین تولید کتاب مناسب برای مخاطبان خاص مانند کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا، کم‌بینا و دانش‌آموزانی که در کلاس‌های چندپایه در نقاط مرزی تحصیل می‌کنند و کودکان کار در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: همچنین وارد شدن به حوزه‌هایی همچون تولید رمان و آثار بلند داستانی که پیش‌ازاین انتشارات مدرسه در آن فعالیت چندانی نداشته است ازجمله کارهایی است که قصد داریم در سال جاری به آن بپردازیم. تولید فیلم‌های آموزشی هم از جمله برنامه‌های ماست که امسال ۶ عنوان فیلم‌ آموزشی مربوط به موضوعات درس علوم پایه ابتدایی را به‌همراه کتاب‌هایمان در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌کنیم.

تشکیل باشگاه معلمان مولف در انتشارات مدرسه

مدیرعامل سابق انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل باشگاه معلمان مولف را نیز از جمله برنامه‌های انتشارات مدرسه در سال جاری عنوان کرد و گفت: در بین معلمان کشور نویسندگان زبده‌ای وجود دارد که به‌دلایل مختلف ناشناخته هستند. می‌خواهیم در این باشگاه آنها را جمع کنیم و امکان آموزش، دور هم بودن و فعالیت‌های رشد جمعی را برایشان فراهم کنیم و تولیدات آنها را در انتشارات مدرسه منتشر کنیم. ثبت‌نام از متقاضیان این باشگاه در ایام نمایشگاه کتاب و بعد از آن انجام می‌شود و در نیمه دوم سال گردهمایی اعضای باشگاه صورت می‌پذیرد.

راه‌اندازی سیستم پخش مدرسه

شاه‌آبادی اظهار کرد: همچنین با هدف تسهیل در رساندن کتاب به دست مخاطبان در آغاز خردادماه سال‌ جاری سیستم پخش مدرسه را راه‌اندازی می‌کنیم.

این پخش به شکل مویرگی کتاب را به فروشگاه‌ها، مدارس و مخاطبان می‌رساند. فعال کردن حوزه‌های شهرستانی نیز از اهداف مهم ما در سال جاری است.

ما تلاش می‌کنیم تا نمایندگان خودمان را هم برای تولید و هم برای توزیع در خارج از تهران فعال کنیم. بر این اساس بخشی از کارهای مربوط به چاپ و تولید کتاب‌های انتشارات مدرسه را در خارج از تهران انجام خواهیم داد و این کتاب‌ها را از همان‌جا یا به‌صورت منطقه‌ای در سراسر کشور توزیع خواهیم کرد.

وی همچنین بیان کرد: تاسیس نمایشگاه و فروشگاهی برای عرضه محصولات انتشارات مدرسه در نزدیک دانشگاه تهران را نیز در دستور کار داریم. علاوه بر این قفسه‌های قابل حملی را برای مدارس طراحی کرده‌ایم که در این قفسه‌ها کتاب‌هایی که برای مقاطع مختلف تحصیلی از سوی شورای کارشناسی، شورای پژوهش و بررسی مناسب شناخته شده است قرار می‌گیرد و به این ترتیب هر کلاسی دارای یک کتابخانه خواهد بود.

بخشی از این کتاب‌ها را به صورت اهدایی به مدارس می‌دهیم و بقیه آنها را مدارس می‌توانند خریداری کنند. البته همه این آثار در مناطق محروم و کم برخوردار به‌صورت اهدایی خواهد بود.

عرضه ۱۲۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران

شاه‌آبادی درباره برنامه‌های انتشارات مدرسه در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز توضیح داد: امسال در نمایشگاه بین‌المللی دو غرفه خواهیم داشت یکی به مساحت ۲۰۰ متر در سالن کودک و نوجوان و دیگری به مساحت ۵۰ متر در سالن ناشران آموزشی.

در مجموع در این دو غرفه هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب عرضه می‌کنیم. بخش اعظم این آثار از سال ۹۳ به بعد چاپ شده‌اند. این کتاب‌ها در قالب‌‌های تخیلی، غیرتخیلی و آموزشی برای مخاطبان کودک، نوجوان و بزرگسال عرضه می‌شوند.

همچنین از این تعداد ۱۷۸ عنوان چاپ نخست در سال ۹۵ و ۳۰۹ عنوان تجدید چاپ در سال ۹۵ است. در سال ۹۶ نیز می‌خواهیم بین ۱۰ تا۲۰ درصد به تعداد عناوین اضافه کنیم، البته اولویت ما افزایش تیراژ و کیفیت آثار است.

فعالیت بنیاد ICDL در نمایشگاه کتاب ۹۶

مدیرعامل انتشارات مدرسه درباره فعالیت بنیاد ICDL در نمایشگاه کتاب ۹۶ نیز توضیح داد: این بنیاد که زیرمجموعه «انتشارت مدرسه» است، مرکز معتبر جهانی با اعتبار بین‌المللی برای آموزش مهارت‌های کامپیوتر است و افرادی که در این بنیاد آموزش می‌بینند مرکز معتبر می‌گیرند و امسال در بخش ناشران کمک‌آموزشی حضور خواهد داشت و علاوه بر عرضه کردن کتاب‌های کمک‌آموزشیِ انتشارات، کتاب‌های کمک‌آموزشی کامپیوتر و فعالیت‌های ویژه مربوط به مهارت‌های پایه در علوم کامپیوتر را ارائه می‌کند. با این توضیح، مراجعه‌کنندگان به غرفه با فعالیت‌های بنیاد ICDL، دوره‌های آموزشی این بنیاد و مراکز معتبر آموزشی آن آشنا می‌شوند.

رونمایی از ۵۴ عنوان کتاب در نمایشگاه سی‌ ام

این مقام مسئول در ادامه به برنامه‌های جنبی انتشارات مدرسه در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: برگزاری دو نشست تخصصی با عنوان «بهره‌گیری از منابع غیردرسی در پیشبرد اهداف آموزشی» در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب و نشست «وضعیت تصویرگری کتاب‌های غیرداستانی در ایران» در سرای قلم کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران، رونمایی از مجموعه ۴۹ جلدی «هفتایی‌ها» شامل شعر، داستان، متل و علوم نوشته جمعی از نویسندگان و رونمایی از ۵ جلد نخست از مجموعه ۱۰ جلدی «یادداشت‌های یک نویسنده» شامل گزیده‌ای از مقالات مرحوم امیرحسین فردی در زمینه آموزش داستان‌نویسی از جمله برنامه‌های ماست.

به گفته شاه‌آبادی، در ایام نمایشگاه کتاب، معلمان می‌توانند با مراجعه به انتشارات مدرسه و ارایه کارت پرسنلی از تخفیف ۵۰ درصدی این انتشارات برخوردار شوند. همچنین این تخفیف برای مراکز آموزشی و کتابخانه‌های مدارس نیز در نظر گرفته شده است.