اساس گزارشی از یک ائتلاف از دانشمندان و طرفداران بهداشت، سطوح نگران کننده ای از آرسنیک برنج را نشان می دهد.

گروهی که با نام تجاری نوزادان سلامت، آینده های روشن ( Healthy Babies Bright Futures) نامگذاری شده است، بیش از ۱۰۰ نمونه از دانه غلات را از ۹ شرکت مختلف آزمایش کردند. این یافته ها نشان داد که در غلات حاوی برنج شش برابر آرسنیک بیشتر از غلات و حبوبات ساخته شده از انواع دیگر مواد غذایی مانند بلغور جو دوسر، کینوآ (که البته در ایران کمیاب است)، گندم سیاه و جو وجود دارد.

با سم آرسنیک برنج کودکان چه کنیم؟
با سم آرسنیک برنج کودکان چه کنیم؟

آرسنیک برنج چگونه به وجود می آید؟

آرسنیک به طور طبیعی در محیط ساخته می شود، اما فعالیت های صنعتی و آفت کش ها می تواند درصد آن را افزایش دهند. گیاهان آرسنیک را از خاک و آب جذب می کنند، که می تواند منجر به یافت مقدار کمی از آن در غذا شود. به ویژه در برنج، استعداد آلودگی به آرسنیک بالاست، زیرا نسبت به سایر گیاهان، مواد شیمیایی بیشتری را جذب می کند. این فرآیند حتی اگر برنج در پروسه طبیعی اش رشد کند نیز اتفاق خواهد افتاد.

متاسفانه قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آرسنیک، با سرطان و همچنین مشکلات رشدی در کودکان مرتبط است. FDA پیشنهاد کرده است که آرسنیک غیر ارگانیک (سمی ترین ماده شیمیایی) را به نسبت صد در میلیارد (یک به ده میلیون) در غلات برنج غذای نوزادان، کاهش دهند. برخی از غلات برنج مورد آزمایش در گزارش، نسبت بیش از دویست در میلیارد را نشان داده اند.

هر چند این گزارش یک مطالعه کاملاً دقیق و جامع نیست، با این حال، آزمایش های دیگر انجام شده از غلات برنج از جمله گزارش مصرف کنندگان و FDA نیز سطح آرسنیک بالایی را مشاهده کرده است.

[irp posts=”194″ name=”برفک دهان نوزاد ؛ علت ها و راه های درمان”]

این گروه به والدین و به جهت جلوگیری از عوارض غلات برنج، تغذیه نوزادان با دیگر غلات غنی شده با آهن را به جای استفاده از آن، توصیه می کنند. آنها همچنین از اداره غذا و داروی ایالات متحده خواسته اند تا میزان پایین آرسنیک را در غذاهای حاوی برنج نظارت کرده و اعمال کنند.

به گفته نیویورک تایمز، تعدادی از شرکت های مواد غذایی کودکان اظهار کرده اند که گام هایی برای اطمینان والدین از درصد کم آرسنیک در محصولات حاوی برنجشان، خواهند برداشت.