حساسیت نوزاد به پوشک و سوختگی پاها یکی از شایع ترین حساسیت ها بین نوزادان و کودکانی است که از پوشک استفاده می کنند. این عارضه با قرمزی، التهاب و سوزش پوست همراه است که باعث ناراحتی و بی قراری نوزاد یا کودک می شود.

حساسیت نوزاد به پوشک معمولا به دلیل تماس ادرار و مدفوع با پوست حساس بچه اتفاق می افتد و می توان به جرات گفت همه کودکان تا دو سالگی این حساسیت دردناک را به دفعات تجربه می کنند که می تواند منجر به مشکلات بیشتر و عفونت های پوستی شود.

تولید گسترده از پوشک بچه و مارک های گوناگون این محصولات در بازار پیدا کردن پوشکی با جنس خوب را دشوار می کند و پوشک هایی که کیفیت مرغوبی ندارند می توانند باعث حساسیت نوزاد به پوشک شوند یا حساسیت اندک نوزادان را تشدید کنند. برای پیشگیری از بروز حساسیت در نوزادان حتما محصولات مرغوب و با کیفیت را خریداری کنید.

عوامل حساسیت پوشک و روش های درمان
عوامل حساسیت پوشک و روش های درمان

حساسیت نشان دادن به پوشک به معنای لزوم استفاده از پوشک‌های خارجی معروفی که چند برابر پوشک‌های داخلی قیمت دارند نیست. شاید قیمت ارزان برخی پوشک‌ها در بازار توجه شما را جلب کند، اما بسیاری از پوشک‌های ارزان قیمت خیلی زود نم پس می‌دهند و کار شما را برای تعویض و نظافت نوزاد چند برابر می‌کنند.

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که هر روز برایِ چند ساعت اجازه بدهید تا نوزادتان بدونِ پوشک باشد، تا پوستِ تحریک شده او فرصت خشک شدن پیدا کرده و نفس بکشد. برایِ این کار شما می‌توانید کودکتان را در گهواره‌اش قرار داده و زیرِ آن صفحات ضد آب قرار دهید و یا او را رویِ حوله‌ای بزرگ، بر رویِ زمین بگذارید.

علت حساسیت نوزاد به پوشک

علت حساسیت نوزاد به پوشک سایش مداوم پوشک به پوست، یا اثرِ مواد پاک کننده، صابون‌ها و یا دستمال هایِ پاک کننده نوزاد بر پوستِ حساسِ او باشند. پلاستیکِ زیرِ پوشک نیز از رفت و آمد و جریانِ هوا جلوگیری می‌کند، در نتیجه محیطی گرم و مرطوب پدید می‌آید که جوش‌ها و قارچ‌ها در آن به خوبی رشد می‌کنند.

همچنین معرفیِ غذا‌های جدید به نوزاد، در محتویات و میزانِ مدفوعِ او تغییراتی را به وجود می‌آورند که می‌تواند گاهی اوقات به اگزمای پوشک منجر شود. اسهال نیز این مورد را تشدید می‌کند.

برخی نوزادان که پوستِ حساسی دارند، ممکن است در هر بار تعویضِ پوشک به پماد نیاز داشته باشند، اما همه نوزادان به آن نیاز ندارند. برخی از نوزادان به دستمال هایِ پاک کننده مخصوص نوزاد حساسیت دارند، به این دلیل بهتر است آن‌ها را با دستمال‌های نخیِ نم دار تمییز کنید.

اهمیت درمان حساسیت نوزاد به پوشک

یکی از مهم ترین عواملی که درمان به موقع سوختگی های ناحیه پوشک را پر رنگ می کند، احتمال ابتلا به عفونت های پوستی، ابتلا به قارچ و حساسیت های پیشرفته است که ممکن است در دراز مدت به زخم تبدیل شود. این عوارض که با التهاب، قرمزی، خارش و بی تابی نوزاد همراه می شود درد و سوزش به همراه دارد و معمولا طول درمان طولانی و طاقت فرسایی برای نوزاد و خانواده اش دارد. از این رو پدر و مادر ها نباید احتمال ابتلا به سوختگی و بروز بیماری های عفونی پوست را نادیده بگیرند.

هرگز تصور نکنید استفاده از پوشک‌ های پارچه‌ ای بهتر از پوشک‌ های یکبار مصرف است، چرا که پارچه به اندازه پوشک‌های مدرن امروز نمی‌تواند رطوبت را جذب کند و پوشک خیس و کثیف خیلی زود پای کودک را آزرده کرده و می‌سوزاند.

پوشکی بلند و با رویه کتان را برای نوزادتان انتخاب کنید تا هم ادرار از پوشکش به بیرون درز نکند و هم به‌خاطر جنسش امکان تبادل هوا به بیرون را داشته باشد و باعث ایجاد حساسیت پوشک نشود. گذشته از این پوشک‌هایی که پنبه‌های‌شان گلوله‌گلوله و جدا از هم به نظر می‌رسند، عطر دارند و چسب‌های‌شان به سختی باز می‌شود را برای فرزندتان انتخاب نکنید.

عوامل حساسیت پوشک و روش های درمان
عوامل حساسیت پوشک و روش های درمان

رفع حساسیت نوزاد به پوشک با روشهای خانگی

با مشاهده اولین نشانه های سوختگی پای کودک برای درمان آن اقدام کنید و از کنار آن ساده عبور نکنید. اگر بعد از ۲ تا ۳ روز شاهد پیشرفت سوختگی و افزایش التهاب پوسته ناحیه پوشک نوزاد بودید حتما به متخصص کودکان مراجعه کنید.
پوشک نوزادتان را بررسی کنید و احتمال داشتن حساسیت نوزاد به جنس و نوع پوشک را بررسی کنید. در صورتی که پوست بچه به جنس پوشک حساس است در اولین فرصت مارک پوشک را تغییر دهید.

هر روز به پوست ناحیه پوشک بچه کرم یا روغن بچه بزنید تا احتمال ابتلا به سوختگی و حساسیت را در این ناحیه به حداقل برسانید.

بثورات پوشک به دلیل تماس پوست با ادرار یا مدفوع ایجاد می‌شود. باز گذاشتن بچه روی یک زیرانداز پلاستیکی روی تخت یا زمین برای قرار گرفتن در معرض هوا، می‌تواند خیلی مفید باشد.

عوض کردن مرتب پوشک به دلیل این که پوست در معرض ادرار و مدفوع به مدت کم قرار می‌گیرد، بسیار مهم است.

کرم‌های محافظ (اکسید زینگ، وازلین) در کاهش تماس پوست با ادرار و مدفوع بسیار کمک کننده‌اند. باید ورقه‌ای ضخیم از این کرم‌ها روی پوست بماند.

رژیم غذایی معمولا باعث حساسیت نوزاد به پوشک نمی‌شود، ولی به نظر می‌رسد در بعضی کودکان با خوردن غذاهای خاصی بثورات پوشک ایجاد شود. اگر متوجه چنین وضعی برای کودک خود شدید، از آن غذا پرهیز کنید.

بعضی بچه‌ها به دستمال‌های مرطوب موجود در بازار، پوشک‌های یک بار مصرف یا صابون‌های رختشویی حساسیت دارند. این ممکن است به بثورات ناشی از آزردگی منجر شود که با حساسیت نوزاد به پوشک متفاوت است.

آب گرم و صابون ملایم بهترین مواد برای تمیز کردن ناحیه پوشکی است. از محصولاتی که باعث تحریک پوستی می‌شوند، استفاده نکنید.
تا زمان بهبود از پوشک هایی با سایز بزرگ تر برای کودک استفاده کنید.

امروزه در داروخانه ها، روغن ها، کرم ها و لوسیون های مختلفی برای پیشگیری و درمان سوختگی ناحیه پوشک نوزاد وجود دارد؛ کرم هایی که با کمک آن ها می توانید مقاومت پوست ناحیه پوشک را در برابر سوختگی افزایش دهید و موجب نرم شدن و تقویت پوست این ناحیه شوید. البته تهیه پوشکی از جنس مرغوب نیز برای پیشگیری از سوختگی پوست پای نوزاد توصیه می شود چرا که گاهی بخش زیادی از سوختگی ها ناشی از حساسیت نوزاد به پوشک است که استفاده از پوشک با جنس نامرغوب در پای کودک به وجود می آورد.

پاسخ دهید

نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید